Fourmont: Cei care radeau de Dacia in 2005 acum vor sa o copieze

Autor: Bogdan Alecu 15.11.2009

Exporturile Dacia vor ajunge in acest an la peste 260.000 de autovehicule, din care 74% vor merge catre pietele vest- europene, in conditiile in care in 2004 nici nu se lua in calcul comercializarea Logan in Europa de Vest.

"Anul acesta 74% din exporturile Dacia sunt catre piete din Europa de Vest precum Franta, Germania, Spania, Olanda si Belgia. In plus, marca Dacia a intrat in 2009 in top 10 cele mai cunoscute branduri auto", a spus Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", difuzata duminica la Pro TV.

Francois Fourmont, 61 de ani, se va retrage de la conducerea Dacia in luna decembrie, dupa ce a condus compania timp de sase ani, perioada in care constructorul autohton a devenit un jucator important la nivel european. Functia de director general va fi preluata de un alt francez, Jérome Olive, care anterior a detinut functia de director la uzina Renault din Douai, Franta.

"Atunci cand am lansat modelul Logan pe piata, in 2004, nu era prevazuta la export in Europa de Vest. Dar jurnalistii ne-au convins sa o comercializam si in Franta, dupa care a urmat expansiunea in Germania si in restul tarilor din Europa".

Se pregatesc noi concurenti pentru Logan

De succesul Dacia si al modelelor low-cost au avut indoieli chiar si executivi din interiorul grupului Renault. Cu toate acestea, constructori precum Toyota, Volkswagen si Peugeot proiecteaza in prezent astfel de automobile pentru a concura cu Logan.

"In 1999 nu lucram la Dacia, ci la un furnizor. Daca atunci nu se lansa un nou proiect, compania intra in lichidare. Inclusiv la Renault existau persoane care se indoiau de succesul marcii. Practic pana in 2005 toti constructorii din Europa radeau de noi, dar dupa aceea au urmat alti constructori cu modele similare. Inclusiv Peugeot a anuntat ca va lansa un model low-cost concurent pentru Logan", a subliniat directorul de la Dacia.

Costul dezvoltarii modelului Logan a fost de peste trei ori mai scazut decat in cazul altor modele similare dezvoltate de constructorii europeni de automobile, potrivit sefului de la Dacia.

Pe piata exista estimari conform carora un model Logan costa pe banda de productie intre 2.700 si 3.000 de euro. "Care este exact costul de productie al unui model Logan este stiut numai de catre directorul financiar. Dar totodata, acesta are interdictie de a spune aceasta cifra.

In cazul unui automobil, costurile foarte mari nu sunt la productie, ci la proiectare. Grupul Renault a investit in modelul Logan aproximativ 600 mil. euro. Spre comparatie, alti constructori investesc intr-un model similar pana la 2 mld. euro", a spus Fourmont

.

SUV-ul vine in primavara

Programul lansarilor de noi modele Dacia va continua si in 2010 cu primul SUV din istoria marcii, ale carui prime poze au aparut deja pe internet.

"Noul SUV al Dacia va fi lansat oficial pe piata in primavara anului viitor, in ambele versiuni, atat cu tractiune integrala, cat si 4x2. Nu putem dezvalui pretul acestuia, dar va avea acelasi raport pret calitate ca si celelalte modele Dacia", a spus Fourmont.

Potrivit unor estimari ZF, pretul de pornire al viitorului SUV Dacia, care va purta denumirea de Duster sau Kanjara, va fi de aproximativ 12.000 de euro pentru modelul echipat numai cu tractiune fata.

In cazul conceptului Duster, prezentat in cadrul Salonului de la Geneva din acest an, acesta a fost proiectat integral in cadrul Renault Technologie Roumanie, de catre romani cu varste de sub 25 de ani, potrivit sefului Dacia. In 2011 Renault va lansa pe piata primul model electric, Fluence ZE, prezentat anul acesta in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. In cazul marcii Dacia, lansarea unui model electric va avea loc cel mai probabil peste zece ani

"In prezent nu exista pe piata automobile electrice sub 20.000 de euro, iar Dacia nu are niciun automobil cu un astfel de pret. Renault va demara cu ajutorul unor ajutoare de stat asamblarea de modele electrice care vor permite reducerea pretului acestora pana la un nivel similar cu al unui model pe benzina", a declarat Fourmont.

Potrivit jucatorilor din piata auto, in 2020 peste 20% din automobilele comercializate vor fi electrice.

Productie record in acest an

In conditiile in care piata auto la nivel european a inregistrat un declin de aproape 7% in primele noua luni ale acestui an, productia uzinei de la Mioveni va urca in acest an la aproximativ 300.000 de unitati, in crestere cu 22% comparativ cu anul anterior.

"In total anul acesta vom exporta 260.000 de automobile, iar productia va ajunge la 300.000 de unitati. In cazul colectiilor CKD, productia acestora va ajunge la 250.000 de unitati", a spus Fourmont.

La uzina de la Pitesti zilnic vin 300 de camioane cu piese de schimb si pleaca alte 200 de camioane cu masini. La acestea se adauga 12 trenuri care pleaca spre Constanta sau Moscova, catre uzina AvtoFramos, unde sunt asamblate modele Logan.

"Lumea se indoia de capacitatea Romaniei de a dezvolta o industrie auto. Dar in prezent furnizorii de componente din Romania au un nivel de calitate peste multi furnizori din Europa de Vest, iar uzina de la Mioveni ocupa unul din primele locuri in ceea ce priveste calitatea. Un produs romanesc inseamna si un lucru de calitate, iar acest lucru este un efect pozitiv", a subliniat Fourmont.

In acest an vanzarile Dacia au inregistrat un declin de sub 50% in conditiile in care piata a scazut cu peste 55%. Vanzarile de masini au fost afectate atat de cresterea dobanzilor la credite, cat si de reducerea puterii de cumparare. "In 2009 peste 25.000 de masini au fost returnate sau preluate de catre societatile de leasing. Peste tot in Bucuresti exista campuri pline cu astfel de masini. Puterea de cumparare a scazut cu atat mai mult cu cat cei care aveau credite in euro sau lei au vazut ca moneda nationala s-a devalorizat", a declarat seful Dacia.

Fourmont a subliniat faptul ca in ultimul an rata somajului s-a dublat in Romania, dobanzile la credite au crescut, iar in prezent cu toate ca aceste dobanzi au mai scazut, clientii nu se mai imprumuta.

In ceea ce priveste bugetul Dacia pe 2010, constructorul autohton ia in calcul un curs de schimb pentru un euro de 4,3 lei, in conditiile in care exista importatori auto pe piata locala care estimeaza un curs de 4,5 lei pentru un euro.

Ce spune seful Automobile Dacia