CINEFLASH/ Herzog, magicianul
Autor:
Andreea Chiriac Hentea
17.11.2009
Werner Herzog nu e unul dintre regizorii asupra caruia sa mai
aiba cineva vreun dubiu. Omul este cel care lasa in urma lui
capodopere precum Aguirre, mânia zeilor, Nosferatu,
fantoma noptii, Woyzeck sau Fitzcarraldo,
fiind un cineast reputat nu doar prin faptul ca a fost singurul
regizor capabil sa lucreze cu excentricul Klaus Kinski (ceea ce, e
adevarat, l-a facut pe Herzog sa declare ulterior: "Fiecare fir de
par alb din capul meu se numeste Kinski"), ci in primul rând pentru
povestile sale superbe, cu eroi framântati de demoni si atrasi in
abisul autodistrugerii. Locotenentul Terence McDonagh, personaj
central al noului sau film, Pacatele unui politist
- Ultimul apel: New Orleans, nu face, nici el, exceptie.
Cinic
si perfectionist, el isi conduce anchetele in stil iconoclast si
eficient, e parior cronic, are o amanta prostituata si o dependenta
de oarece prafuri, pe lânga analgezicele prescrise pe viata pentru
durerile oribile de spate cu care s-a ales salvând un tip de la
inec dupa trecerea uraganului Katrina. Una peste alta, McDonagh e
irezistibil, cu rânjetul lui sarcastic si privirea obosita, iar
Nicolas Cage il joaca pur si simplu vibrant, revenindu-si - când
nimeni nu mai credea - la intensitatea pe care i-o stiam din
Birdy, Wild at Heart ori Leaving Las Vegas. Un
tip care nu pregeta sa-i trimita la naiba pe toti, chiar (sau mai
ales) pe el insusi, când vrea si cum vrea, dar o face cu o detasare
si o fermitate care tradeaza o combustie interioara orbitoare si o
egala capacitate de autodevastare. De altfel, locotenentul
McDonagh, cu sentimentalismele lui neasteptate si resorturile
secrete care il ajuta sa actioneze singur impotriva tuturor, e
perfect adaptat mediului dezolant din New Orleans-ul post-Katrina.
Orasul ravasit, oamenii inca socati, apatia si oroarea persistenta
pe care o emana usile de plasa ciuruite ale tuturor caselor,
strazile dezolante si lumina sumbra constituie un tablou pe care
Werner Herzog il stapâneste in totalitate, construindu-l cu
maiestrie si perfect simt al nuantei. Acelasi echilibru fara cusur
exista, de altfel, in toata desfasurarea acestei povesti cu
personaje pe muchie si reguli nemiloase, cu duritati teribile si
momente de un formidabil umor negru. Regizorul conduce cu logica
impecabila intriga politista, insa (in stilul sau consacrat) se
joaca permanent cu emotiile spectatorului, inserând fantezii
suprarealiste, delectari vizuale stranii, iguane, serpi si
aligatori si surprinzatoare momente de respiro meditativ in toata
combinatia, precum discutia dintre McDonagh si tipul pe care l-a
salvat, sprijiniti de marginea unui imens acvariu, un fel de
evadare psihedelica post-dezastru dintre contururile oripilante ale
realitatii. Rezultatul este un exemplu de stiinta si arta de-a face
cinema, de ritm matematic si poezie absoluta. Filmul lui Herzog e
ca un concert fara nici o nota falsa, care ilustreaza placerea de-a
regiza, filma, juca, de-a construi autentic si uman un spatiu
foarte personal si in acelasi timp foarte cuprinzator. A insera
atât de firesc drama fiecaruia dintre personajele de aici
(McDonagh, amanta lui, jucata de Eva Mendez - subtila si retinuta
exact cât trebuie, intr-un rol deloc simplu sau lipsit de nuante -,
tatal lui, sotia alcoolica a acestuia, precum si toata ceata de
martori mincinosi, infractori mai mult sau mai putin cruzi ori
ticniti, gainari, complici, colegi plictisiti ori superiori caposi
cu care eroul intra in conflict), imperfecte si atât de naturale in
slabiciunile lor, in drama mult mai ampla a orasului in sine, este
un exercitiu de virtuozitate. New Orleans, cu spiritul si spiritele
lui, este portretizat frematator si sensibil, cu o plasticitate
extraordinara. Cât despre framântatii protagonisti ai acestei
povesti cu accente noir, gândita frenetic si desfasurata elegant,
ei se salveaza cumva, gratie unei justitii poetice, care aduce,
spre final, o adiere de neasteptata tandrete intregului. Avem aici
un exemplu pur de old fashion style, adus la zi cu o
prospetime de netagaduit. Iar tocmai creativitatea lui Herzog si
placerea lui de-a face film emotioneaza incredibil de puternic,
emanând acea unda inconfundabila si rarisima de cinema
adevarat.
Pacatele unui politist - Ultimul apel: New Orleans/ Bad
Lieutenant: Port of Call New Orleans Producţie SUA,
2009. Regia: Werner Herzog. Cu: Nicolas Cage, Eva Mendez,
Val Kilmer, Fairuza Balk. Premiera: 6 noiembrie. Distribuit
de: Ro Image 2000, Prorom.
ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio România Cultural.