CULTURA ORASULUI/ Viata 2.0
Autor:
Tudor Calin Zarojanu
17.11.2009
Un exceptional documentar ("Adevarul dupa Wikipedia") oferit
de TVR Cultural ridica probleme care depasesc lupta de opinii
asupra "enciclopediei libere". Cel putin doua afurisite de
intrebari trebuie macar puse: Care sunt limitele
libertatii?, respectiv Poate axiologia sa fie
democratica? sau, daca preferati, Care sunt limitele
democratiei?
Larry Sanger, unul dintre cei doi creatori ai conceptului de
"enciclopedie libera", adica un loc in care orice om de pe planeta
(conectat la Internet) poate sa "toarne" ce-i trece lui prin cap
si, in plus, sa modifice sau sa stearga ce-au scris altii,
marturiseste in film ca la inceput nici nu si-au pus problema
acuratetii rezultatului. Era un experiment si imperfectiunea era
asumata.
Desi "imperfectiune" e mai degraba un eufemism.
Ulterior, când devenise evident ca lucrurile o iau razna - mai
ales ca experimentul devenise planetar, cu câte 5-6 milioane de
utilizatori conectati simultan - omul a incercat sa puna o frâna,
dar s-a izbit de refuzul lui Jimmy Wales, co-autorul conceptului,
care i-a reprosat ca nu intelege ideea (!), drept care si-a luat
jucariile si-a plecat.
Drumul era acum liber, mai ales ca Wales este un adept al lui
Ayn Rand, intemeitoarea Obiectivismului, sustinatoarea libertatii
fara limite si a "egoismului etic"...
Wikipedia are reguli formale destul de stricte, vizând forma
de redactare a articolelor. Mai exact, pretinde referinte. Sa spui
de unde stii. Nu conteaza, de pilda, daca este vorba despre o
experienta personala, despre ceva ce-ai trait, tot trebuie sa faci
trimiteri la ceva, altfel articolul e sters mai devreme sau mai
târziu.
Existenta referintelor, insa, nu asigura nimic, caci pentru o
afirmatie oarecare poti invoca o carte (de exemplu... o
enciclopedie!) si e cam greu sa verifice cineva ca afirmatia ta
chiar are sustinere in acea carte. Pe de alta parte, trimiterile nu
asigura competenta asupra subiectului. Nu in ultimul rând,
articolul poate sa fie bun si competent, dar sa fie modificat
ulterior de te miri cine, din te miri ce motiv.
Pe scurt, departe de-a fi o enciclopedie (fie ea si libera),
Wikipedia este o colectie de texte, unele fara indoiala impecabile,
altele inepte, altele asa si-asa. Diferenta fata de o enciclopedie
adevarata (pe hârtie sau on line) este data nu atât de gradul de
calificare, de cultura sau de inteligenta autorilor - cât de ceva
mult mai simplu: certificarea. O enciclopedie adevarata are
redactori cunoscuti, cu nume si prenume, care raspund pentru
corectitudinea continutului.
Argumentele pro-Wikipedia? Ca si oamenii fara vreo calificare
ori specializare pot sa stie niste lucruri. Fara indoiala - drept
care pot sa scrie articole, carti, afise. Dar nu enciclopedii. Si
ca asa e democratic. OK, mai ramâne sa vedem un buget de stat
alcatuit in mod democratic, prin plebiscit: Câti bani dam la
armata? Niciunul! Huo!
Cum spuneam, problemele sunt ceva mai complicate. Wikipedia nu
este decât una dintre manifestarile la moda ale libertatii
neingradite si pofticioase sa cucereasca domeniile elitiste.
Apropo, pe când un proiect stiintific condus in mod democratic?
Internautii ar fi invitati sa voteze la fiecare pas: Injectam acum
substanta aia sau nu? Bagam sau scoatem barele de uraniu din
reactor? Ciocnim sau nu particulele alea elementare?
In IT, fenomenul e cunoscut sub denumirea generica de Web 2.0.
Cum ar veni, Internetul de a doua generatie. Principala diferenta
fata de reteaua mondiala care s-a nascut oficial in 1974 este data
tocmai de componenta sa "democratica", materializata atât in
impresionanta dimensiune planetara (1,5 miliarde de utilizatori in
ianuarie 2009), cât si de mutarea accentului spre latura de
socializare. Pâna de curând, recursul la Internet era dat in primul
rând de informare (de la programul cinematografelor pâna la
cercetari avansate), comunicare (mesaje simple), comert electronic
si distractii (jocuri). Azi a luat o amploare ametitoare ideea de
spatiu virtual de convietuire. Nu mai este vorba despre simple
mesaje (ce mai faci?), ci despre o a doua viata, virtuala, in care
ajungi sa ai sute de "prieteni" despre care in esenta nu stii
nimic. De altfel, una dintre "retelele de socializare" are chiar
acest scop declarat: "Second life". In viata virtuala te declari
prostituata si-ti cauti clienti. Sau om de stiinta, si scrii
articole enciclopedice.
TUDOR CALIN ZAROJANU (n. 1956) a absolvit
sectia de Informatica a Facultatii de Matematica, Universitatea
Bucuresti, cu lucrarea de licenta "O privire matematica asupra
piesei «Romeo si Julieta»", publicata ulterior de Editura
Academiei. A lucrat 12 ani in informatica, pe toate sistemele de
calcul si in toate tipurile de limbaje de programare. Din 1992
lucreaza in presa: cotidian, saptamanal, lunar, agentie de stiri,
radio, TV. A debutat editorial cu volumul de proza scurta "Viata ca
troleibuz" (1992, Premiul Uniunii Scriitorilor pentru debut), urmat
de biografia "Viata lui Corneliu Coposu" (1996, editia a doua
2005), romanele "Reluare cu incetinitorul" (1997) si "Sfarsitul
lumii" (2005), culegerea de proza scurta "Copiii asfaltului"
(2007). In prezent lucreaza in TVR, fiind realizatorul
talk-show-ului "In spatele usilor deschise", si este colaborator
permanent al Ziarului de duminica, Revista Flacara si Radio Romania
Cultural.