Germanii de la Xella au finalizat o fabrica de BCA de 32 mil. euro dar amana alte planuri de extindere

Autor: Catalin Lupoaie 18.11.2009

Xella Ro, divizia locala a grupului german Xella, cu afaceri anuale de 1,4 mld. euro, a finalizat o fabrica de BCA in localitatea Paulesti, judetul Prahova, in care a investit 32 mil. euro, si afirma ca pe termen scurt nu mai are planuri de extindere pe piata locala prin achizitii sau fabrici noi, desi anul trecut era in plan o alta fabrica langa Cluj.



Xella a finalizat fabrica in 12 luni, fiind cea mai noua fabrica din lume a grupului german. Investitia initiala era estimata la 20-24 mil. euro, insa la final a ajuns la 32 mil. euro din cauza conditiilor pe care le-au intalnit pe piata locala.

"Ne-am respectat termenele initiale de finalizare a fabricii, in ciuda crizei financiare. Unitatea de productie este acum in probe tehnologice si va incepe productia de serie peste o luna. Investitia a fost mai mare decat estimam initial din cauza conditiilor de pe piata locala privind normele seismice si structura solului, precum si investitiile in infrastructura fabricii", a declarat Marius Dragne, directorul de marketing al Xella pe Europa de Sud-Est (Ungaria, Bulgaria si Romania).

Noua fabrica are o capacitate instalata de 300.000 de metri cubi si va crea intr-o prima faza 70 de locuri de munca, fiind complet automatizata.

"Este cea mai noua fabrica Xella de BCA din lume, care va genera intr-o prima faza 70 de locuri de munca, inclusiv echipa comerciala. Nu sunt foarte multe locuri de munca pentru ca fabrica este automatizata, in schimb vom mari forta de vanzari, echipa de marketing si departamentul de product management", sustine Dragne.

Xella are in prezent o cota de piata de circa 5-6%, asigurata prin activitatea de import de la fabricile din Ungaria si Bulgaria, iar anul acesta a livrat o cantitate de circa 220.000 de metri cubi, cu 30-35%, mai mica decat anul trecut.

"Chiar daca vom deveni producatori, nu vom renunta la importurile din Bulgaria si Ungaria, in schimb se vor reduce semnificativ costurile logistice. De exemplu, pentru zona Constantei putem livra de la fabrica din Dobric, Bulgaria". Xella Ro va inregistra anul acesta o scadere de 30-35% a cifrei de afaceri, pana la circa 9 milioane de euro. In acest context, germanii au amanat eventualele extinderi pe piata locala.

"Xella este atenta la tot ceea ce inseamna achizitii, insa pentru moment nu exista discutii in acest sens. Ne vom concentra pe investitia de la Paulesti, care va fi o provocare pentru echipa din Romania si ne va permite sa livram comenzile mai rapid", sustine Dragne. Xella a fost interesata in anii trecuti de preluarea unor companii precum Elpreco Craiova sau Macon Deva, insa acestea au fost achizitionate de grupul irlandez CRH, respectiv fondul de investitii polonez Enterprise Investors.

Cei mai scumpi de pe piata

Germanii au cele mai ridicate preturi la BCA, fiind cu 10% mai mari decat ale competitorilor, si nu vor scadea preturile, chiar daca au finalizat noua fabrica. Motivatia? Costul zidariei reprezinta doar 4% dintr-o locuinta si astfel nu se justifica achizitionarea unor produse ieftine cu o calitate slaba, potrivit reprezentantilor Xella. "Suntem mai scumpi cu 10% decat orice alt producator de pe piata, insa daca ne uitam la pretul pe metrul patrat al unui zid nu suntem chiar atat de scumpi. La pretul pe metrul patrat intra si blocurile de BCA si mortarul Xella si sculele, care dupa ce sunt aplicate nu mai este nevoie de tencuiala si de termosistem", sustine managerul de la Xella.

Pretul mediu la BCA a scazut in medie cu 17% anul acesta, potrivit producatorilor de pe piata, din cauza stocurilor acumulate la inceput de an si a scaderii cererii.

"O mare parte din companii au o banda ingusta de atribute pentru marketing si majoritatea se rezuma la preturi in aceasta perioada. Razboiul preturilor nu va fi benefic consumatorilor finali, pentru ca se va reduce calitatea. Anul acesta am pierdut cota de piata pentru ca am decis sa facem reduceri minore de preturi", considera Dragne.

El afirma ca anul viitor Xella va avea o campanie de educare a consumatorilor de BCA, prin care sa faca o diferentiere intre vanzarea unui metru cub de BCA si a unui metru patrat de zid.

Reprezentantii Xella considera ca o eventuala revenire pe crestere a consumului de materiale de zidarie s-ar putea produce in a doua jumatate a anului 2010, numai daca se va stabiliza mediul politic.

"2010 va fi un an interesant si ne-am propus sa castigam cota de piata, insa nu va fi un an de iesire din criza, din cauza lipsei proiectelor imobiliare mari si a instabilitatii politice", sustine Dragne. El considera ca statul ar trebui sa porneasca mai multe programe care sa tinteasca constructiile noi, care au fost unul dintre motoarele de crestere din ultimii ani si sa sustina activitatea sectorului privat prin reducerea sau scutirea de taxe si impozite

Cererea de BCA a scazut anul acesta cu 30% in volum fata de anul precedent, pana la 2 milioane de metri cubi, in timp ce preturile s-au redus cu 17%. Astfel, in valoare consumul a scazut in 2009 comparativ cu 2008 cu 45%, pana la 120 mil. euro.