Romanii cumpara tractoare romanesti din Germania cu 2.000 de euro si le vand in tara la preturi duble

Autor: Cosmin Trif 18.11.2009

Criza economica a creat un nou tip de intreprinzator: cel care aduce in tara tractoare romanesti fabricate in anii '80 si care au fost exportate de regimul comunist in tarile Europei Occidentale.

Importatorii de tractoare romanesti second-hand din Germania investesc 12.500 de euro pentru a cumpara si aduce in Romania un transport de 5-6 unitati. Vandute in tara, tractoarele baga in buzunarele intreprinzatorilor 20.000 de euro, ceea ce inseamna o marja de profit de 60%.

Este vorba in special de modelele UTB 650, U 445, UTB 651, care au ajuns, in anii 1980 in special in Germania de Est, Danemarca, Norvegia si Marea Britanie. Tractoarele aduse in Romania sunt atat cele folosite in agricultura, cat si cele dotate cu cupa, utile in operatii de sapat, incarcat sau descarcat.

In afara de avantajul pretului de vanzare, cuprins intre 3.000 si 4.000 de euro- dublu fata de cel de achizitie, tractoarele se afla intr-o stare tehnica foarte buna. "Se stie ca fermierii germani le-au intretinut cum se cuvine. Cu ulei de calitate schimbat la timp, cu motorina buna si cu piese de schimb intotdeauna noi", explica pentru ZF Transilvania Nelu G. din judetul Timis, care se ocupa cu o astfel de afacere.

De patru ori mai ieftine decat cele noi

Tractoarele sunt atractive in primul rand in ceea ce priveste preturile practicate de catre intreprinzatori. Dupa cum spune timisoreanul, acestea variaza, in functie de capacitate si starea tehnica, intre 3.000 si 4.000 de euro. "Daca ai noroc poti cumpara un U445, de exemplu, cu 2.500 - 3.000 de euro. Cele mai multe tractoare de acest tip le-am dat cu 3.500 de euro. Iar cele mai mari, cum ar fi U 651, le vand cu cel putin 4.000 de euro", sustine Nelu G. Tractoarele dotate cu functiuni suplimentare costa cu circa 700 - 1.200 de euro in plus.

Modelele aduse de intreprinzatorii romani din Germania nu se mai fabrica de foarte multi ani. In schimb, un tractor nou cu parametri similari are un pret de pornire de aproximativ 18.000 de euro, adica de patru ori mai mult decat cele importate.

Cum negociaza romanii

De regula, persoanele care se ocupa cu acest tip de afacere se folosesc de intermediari din tarile de unde provin tractorarele, cum ar fi Germania sau Danemarca.

Primul pas in afacere este publicarea de anunturi in ziarele germane, iar dupa ce se stabileste contactul cu vanzatorul, urmeaza negocierile si vizitele pentru a stabili starea tehnica a tractorului.

"Daca locuiesti la Ingolstadt, de exemplu, si trebuie sa mergi in fosta Germanie de Est, trebuie sa te orientezi in asa fel incat intr-o zi sa mergi pe la cat mai multi potentiali vanzatori. Bineinteles, mai castigi ceva la pret si prin negociere cu germanul", explica Nelu G.

Urmeaza cumpararea tractoarelor si transportul acestora pana la un loc de parcare temporara. "De obicei, marfa se aduna intr-un loc anume pana se atinge numarul necesar pentru un transport. Sa le aduci pe fiecare in parte nu renteaza. Un transport costa circa 2.000 de euro. Odata ajunse tractoarele in Romania, vine partea cea mai frumoasa: sa le vinzi", sustine Nelu G.

Inca de acum un an, tractoarele romanesti exportate de Ceausescu in Occident au intrat in vizorul fermierilor din vestul tarii. Ele sunt preferate in general de catre cei care practica agricultura pe suprafete mai mici, oameni cu o putere financiara scazuta. "Va spun sincer, de multe ori, nici nu mai dau anunturi in ziare, pentru ca oamenii afla de tractoare de la cei care au cumparat inainte si zic ca sunt foarte multumiti de marfa. Am cazuri cand oamenii vor sa-mi ofere un mic avans inainte, sa fie siguri ca nu le scapa oportunitatea", povesteste Nelu G.

In ceea ce priveste rentabilitatea afacerii, intreprinzatorul spune ca, de obicei, castiga aproape dublu la un exemplar. La un transport de 5-6 tractoare, de exemplu, se investesc 10.000 -12.000 de euro, in achizitie, la care se adauga 500 de euro, cheltuieli conexe plus 2.000 de euro transportul pana in Romania. "Investesc 12.500 de euro in achizitie si transport. Daca le vand cu circa 4.000 de euro bucata, obtin 20.000 de euro. Adica raman cu 7.500 de euro", marturiseste banateanul.

170.000 de tractoare au plecat din Romania in comunism

Adrian Damian, presedintele Federatiei Infratirea din sectorul local producator de masini, spune ca, in fostul regim, Romania a exportat circa 170.000 de tractoare in Europa. "Ceausescu a exportat 170.000 de unitati in Europa, tractoare de toate tipurile, incepand din gama celor de 26 CP pana la cele de 360 CP. Insa cele mai multe unitati, 300.000 la numar, au ajuns in Iran si Egipt", declara Adrian Damian.

In ceea ce priveste reintoarcerea tractoarelor romanesti in tara, deocamdata nu exista statistici oficiale, insa se estimeaza ca este posibil ca anual cateva sute de unitati sa fie aduse inapoi. Conform "Strategiei nationale pentru dezvoltare durabila a agriculturii si industriei alimentare" si importatorilor si producatorilor locali de utilaje agricole, pentru ca intreaga cerere de tractoare sa fie satisfacuta Romania are nevoie de peste 300.000 de tractoare, care valoreaza circa 10 miliarde de euro.

Statisticile arata ca in prezent in Romania unui tractor ii revine o medie de 54 de hectare de teren arabil, in timp ce in UE un tractor lucreaza 17 hectare. Actualmente, in Romania, exista patru producatori de tractoare, care impreuna produc cateva sute de unitati anual. "Insumat, cei care inca mai produc tractoare au 1.000 de angajati care asambleaza 1.000 de tractoare pe an", sustine Damian.