CRONICA LITERARA/ Artă adevărată
Autor:
Daniel Cristea Enache
19.11.2009
Dacă pe Angela Marinescu o recunoaştem cu
relativă uşurinţă intr-unele dintre volumele poeţilor tineri de azi
(băieţi buni şi fete rele, deopotrivă), este şi mai uşor să o
identificăm intr-un volum propriu. Probleme personale* are
dimensiunile unei plaquette şi se citeşte in maximum
douăzeci de minute, ceea ce nu inseamnă insă nici subţirime a
poeziei, nici facilitate a lecturii ei.
Scrisul industrios şi expresia abundentă a unor obsesii
"texistenţiale" n-au fost niciodată specialitatea autoarei. Există
chiar un efect interesant de contrast, intre aparenta despletire
haotică a multor poezii şi spaţiile, până la urmă, reduse in care
ele se inscriu.
Lirismul Angelei Marinescu este mai degrabă
intensiv decât extensiv, concentrat, nu lăbărţat, in inşelătoarea
lui dezorganizare; uneori, farmaceutic preparat.
Imaginea de Cruella De Vil pe care poeta extrem-"şaizecistă"
şi-a creat-o in timp a fost cultivată cu grijă, pentru ca
marginalitatea socială dorită şi autodistrugerea serială să ofere
fiecărui poem garanţia unei autenticităţi morbide şi aerul greu al
experienţelor ultime. Cine crede că face poezie adaptându-se, ieri,
la Tezele din Iulie şi căutând, astăzi, filiera mănoasă a
multiculturalismului, cine crede că poezia se scrie in lumina
reflectoarelor sau pentru a ajunge acolo, acela va scrie exact
"poezia" pe care o merită. La Angela Marinescu, experienţa poetică
se dovedeşte una limită, iar condiţia in care o poate traversa
(fără a o consuma integral) este cea a scrisului "până la capăt",
cu "cenuşa rapidă".
Când recitim textele din Probleme personale, sesizăm,
dacă nu secretul mai profund al acestei poezii de o frumuseţe
violentă, cel puţin tehnica ei de precipitare. Autoarea, proiectată
cu totul in personajul pe care-l reprezintă (intr-o bandă a lui
Möbius mai postmodernă decât ar vrea s-o recunoască), arde etapele
constituirii enunţului şi produce in discursul poetic, cu o
rapiditate exersată, alunecări de teren biografic. Boala fiind
starea mulţumitoare a eului liric, iar moartea, experienţa
experienţelor, traumele evocate cu plăcere descriptivă sau
inregistrate live, in chiar actul scrisului, deschid porţi
de acces către o interioritate tulbure. Dar intrucât Angela
Marinescu işi controlează perfect sistemul ce neofiţilor le poate
părea virusat, această lume interioară bolnavă, gotică,
post-expresionistă, este procesată cu dexteritate tehnică şi in
deplină conştiinţă literară a potenţialului ei expresiv. Butada
conform căreia singura diferenţă dintre Salvador Dali şi un nebun e
aceea că Dali n-a fost nebun poate fi amintită aici, deşi poeta
noastră preferă vădit suprarealismului dadaismul...
Miza ei nu este să spună nu acolo unde toţi ceilalţi
spun da (şi viceversa), ci să scrie o poezie liberă şi vie,
nesufocată de propriile, inevitabile, figuri stilistice şi
convenţii literaturizante. Şi in acest punct de inflexiune a
autenticităţii, Angela Marinescu e mai mult cerebrală decât
senzorială, utilizându-şi stările şi folosindu-se de o
legendară psihopatie pentru a face cu sine insăşi, in convulsiile
ei, artă adevărată. Oligofrenie o spune pe scurt şi extrem
de clar: "imi pulsează/ gâtul/ de plăcere/ când văd/artă/
adevărată/ sunt/ oligofrenă/ pentru că nu mai cred/ decât in/
poezie/ şi oligofrenii/ sunt dezinhibaţi/ şi se aruncă/ in/ sex".
Coincidenţe dezvoltă puţin şi devoalează mai mult concepţia
propriei poezii, ce poate fi luată in sens teoretic, poietic, sau
chiar ca o naştere repetată şi terifiantă, de fetuşi morţi: "nu am
vrut să impun nimănui nimic,/ mai ales să sufere pentru poezie, să
vomite, să se distrugă,/ să fure, să se călugărească, să devină
travestit şi homosexual sau/ să ucidă,/ tinerii ar trebui să ştie
aceste lucruri ce chiar şi mie/ mi se par a fi, acum, complet
indiferente, indepărtate, instrăinate./ e drept că, personal, m-au
marcat destule/ intâmplări dar asta a ţinut, strict, de creierul
meu; pentru că/ peste toate intâmplările a tronat posibilitatea mea
de a incasa şi nu/ de a primi./ este dreptul meu de a face caz, pe
de altă parte, de un asemenea/ dar de la Dumnezeu, să nu ţi se
intâmple, de fapt, nimic/ să nu simţi nimic şi, totuşi, să te legi
la cap cu nişte cuvinte/ ce se apropie tiptil, de tine, ca
şobolanii intunecaţi şi să le diseci/ până la epuizare./ şi nu ştiu
cum naiba dar fiecare cuvânt ce m-a trăsnit in faţă/ s-a convertit,
din toate punctele de vedere, intr-o intâmplare/ semnificativă/
nici să fi vrut in ruptul capului şi nu s-ar fi petrecut/ atât de
rapid, de constant şi de mortal./ de aceea, zic, nu vă luaţi după
mine şi, mai ales, nu mă judecaţi./ strămoşii mei au fost preoţi şi
hoţi de cai/ iar eu sunt o hoaţă bătrână/ şi unsă cu toate
unsorile.".
Un final memorabil, cum mai sunt câteva in Probleme
personale (de pildă, in Poemul cel mai de jos sau in
splendidul Cântec de dragoste susurat fiului de către "o
mamă de c..."). Placheta abundă in imagini voit şocante şi e
populată de personaje cu tare sau dizabilităţi, la antipodul masei
omogene de oameni sănătoşi, normali şi mediocri. Bâlbâitul,
handicapatul, alcoolicii anonimi, toxicomanii, fraţii incestuoşi,
homosexualii şi lesbienele cu "anusul subminat de sânge",
emigranţii "surescitaţi/ drogaţi până la capăt/ cu coatele in
sânge", negrii şi săracii care işi dau mâna, handicapata şi
oligofrena, parazitul, putoarea, lepra... fac insă o simplă
figuraţie. Lipsite de consistenţă şi autonomie real-ficţională, ele
sunt ipostaze marginale selectate de autoare, măşti puse pe faţă
pentru a stârni susceptibilităţi şi a inerva sensibilităţi. In
spatele acestei cohorte a devianţilor şi excluşilor stă un regizor
feminin care-şi caută, in calitatea de personaj, atribute negative
şi dezgustătoare particularităţi. Cu ochii pe tine e o
ars poetica adunând categoriile defavorizate pentru a sparge
cu ele nu atât ordinea burgheză a lumii, cât acea logică - mai
teribilă decât boala şi spasmul - a poeziei previzibile: "in
cartierele marginale trasate exact cu echerul senzual/ al
perversiunii/ negrii şi săracii işi dau mâna/ se inlănţuie până
devin homosexuali/ acolo se sărută ei liberi direct pe sânge/
singuri şi compromişi fizic// marea plictiseală efemeră/ nu ştie să
joace şah/ intotdeauna ordinea ei logică/ a fost invinsă/ de
hăţişul rupt şi tăiat/ din spatele ochilor inguşti/ de felină/
acolo plânsul lung şi negru/ al poetelor necunoscute/ mânjeşte
ecranul cu plasmă.". La Angela Marinescu, rezumativ şi concluziv,
marginalitatea socială şi deviaţia umană sunt precondiţii pentru
centralitatea şi puritatea experienţei lirice.
"Muşcătura rece a scrisului", mâna introdusă in ruptura tot de
ea făcută, plumbul "tăiat geometric/ de la capătul fiecărei nopţi"
fac din materia biologică sau psihotică un material poetic şi o
formă in care viziunea se instalează printr-o bruscă penetraţie.
Jucându-se cu cuvintele, autoarea se declară o
intraterestră, cu capacitatea de a penetra orice formulă
artistică, orice modă literară. Trece prin toate, fără cine ştie ce
probleme, şi ajunge Dincolo.
Se laudă? Desigur, dar cu deplină justificare. Angela
Marinescu poate, ea, să facă in continuare o poezie extraordinară,
in condiţiile in care majoritatea colegilor de generaţie şi a
poeţilor apăruţi ulterior au căzut in sterilitate sau autopastişă.
Două exemple de modul plural in care această autoare atât de
imitată şi copiată in ultimul deceniu reuşeşte să ne arate valoarea
originalului. Toamna care a trecut: "imi amintesc cum, in
toamna care a trecut,/ instinctul de conservare a fost mai
puternic/ ca oricând/ poate tocmai din cauza bolii ce s-a ivit din
senin/ ca un trăznet pe o pajişte ruinată/ şi care, in limba
română, semnifică chipul roşu, contorsionat,/ plin de o pasiune
rece ca ghiaţa, a racului/ şi care inaintează greu şi invers,/
dintr-o lume fără informaţii necesare ca aerul/ şi fără găuri
negre,/ inspre universuri bogate in puncte de o densitate/ egală cu
a cuvintelor ce au răsărit mereu/ pe fruntea şi pe pieptul meu ca
nişte flori carnivore// oare de ce imi place atât de mult să-mi
amintesc şi fiecare/ amintire s-o asociez cu moartea/ (eu)
niciodată nu am fost cu adevărat in viaţă/ viaţa mea a fost ca
soarele din spatele norilor/şi, după ce norii s-au risipit,/
soarele, turbat, a făcut scrum totul,/ in afara razelor proprii/ ce
s-au intins leneşe şi nepăsătoare/ şi apoi, s-au distrus strict
intre ele/ fără să mai ţină cont de nimeni şi nimic". Şi o
Amintire de medicinistă: "la autopsiile la care am
participat/ vulnerabilă la frig/ cu ferestrele larg deschise in
orice anotimp/ de-a lungul anilor/ ca studentă la medicină/ cu
formolul răscolit de mâinile/ noastre inepte/ şi precise/ ca orice
instrument tehnic/ aplicate direct pe mort/ niciun cadavru nu a
fost/ mai aproape de perfecţiune/ de revolta lividă şi cenuşie/ şi
de obscenitatea ultimă/ aceea care te mai ţine in viaţă/ la
sfârşitul vieţii/ ca poezia".
M-am intrebat deseori ce este poezia; la ce element sau
valoare poate fi redusă ea, intr-o unitate care s-o conţină şi s-o
exprime integral. Poezia nu e neapărat tema ei; nu e problema pe
care o poate pune; nu e discurs; nu e simbol; nu e ornamentică, dar
nici esenţă aproximată liric; nu e lirism (deşi am crezut asta), cu
atât mai puţin personaj proiectat sau tipologizat, conflictualitate
epică ori vivacitate dramatică. Poezia nu e viziune (cum iarăşi am
crezut) şi nu e intensitate specială; nu e figurativ, după cum nu e
non-figurativ. Nu este nici măcar obsesie.
Poezia e expresie.
*) Angela Marinescu, Probleme personale, Editura Cartea
Românească, Bucureşti, 2009, 72 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n. 19 februarie 1974) este
conferentiar universitar la Facultatea de Litere, Universitatea
Bucuresti si consilier editorial la Editura Polirom. A tinut
cronica literara in Adevarul literar si artistic
(1997-2005), apoi in Romania literara (2005-2009).
Colaborari la Cultura, Suplimentul de cultura,
Idei in dialog, Bucurestiul cultural,Caiete
critice, precum si la ziarele Evenimentul zilei si
Adevarul. Are o rubrica la Radio Romania Cultural si una pe
portalul LiterNet. Din 2005 este doctor in Filologie (summa cum
laude) al Universitatii Bucuresti, cu o teza despre Ion D.
Sirbu. Volume publicate: Concert de deschidere (Premiul de
Debut al Romaniei literare, Premiul pentru Debut al Uniunii
Scriitorilor din Romania si Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei
Romane); Ileana Malancioiu, Recursul la memorie.
Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache; Sertarul Scriitorului
Roman. Dialoguri pe hartie; Bucuresti Far West. Secvente de
literatura romana; Un om din Est (Premiul pentru Critica
si Istorie Literara al Asociatiei Scriitorilor Bucuresti);
Convorbiri cu Octavian Paler; Timpuri noi. Secvente de
literatura romana.