Cel mai puternic om din media se aliaza cu Microsoft impotriva Google

Autor: Andreea Neferu 23.11.2009

Razboiul dintre News Corp. si Google continua: imperiul media detinut de Rupert Murdoch vrea sa ofere Microsoft exclusivitate in indexarea continutului editorial online al publicatiilor pe care le detine, in schimbul unor compensatii de ordin financiar.



Compania americana News Corp. poarta negocieri cu Microsoft cu privire la un parteneriat in urma caruia continutul diferitelor publicatii controlate de News Corp. sa fie scos de pe Google, urmand sa apara doar pe motoarele de cautare ale Microsoft, potrivit unor persoane familiare cu situatia, scrie The Wall Street Journal.

Negocierile se afla inca intr-un stadiu incipient si nu se vor solda in mod obligatoriu cu un acord in acest sens, au mai spus sursele.

Printre cele mai dificile probleme discutate se numara si compensatiile pe care Microsoft le va oferi pentru ca News Corp. sa isi scoata continutul editorial de pe Google.

Nu este inca sigur daca in centrul negocierilor dintre cele doua companii se afla si alte site-uri detinute de News Corp., printre care si reteaua de socializare MySpace.

Discutiile dintre cei doi giganti americani sunt un semnal puternic ca organizatiile de presa cauta noi surse de venituri din stirile si informatiile publicate online, pe fondul provocarilor generate de evolutia rapida a internetului.

In ciuda faptului ca incheierea unui acord cu Microsoft ar fi o alta metoda prin care News Corp. ar fi remunerata pentru continutul editorial pe care il ofera, compania media risca sa piarda o serie de cititori daca Google nu va mai indexa site-urile sale.

Miliardarul Rupert Murdoch se numara printre cei mai vehementi sustinatori ai platii pentru accesul la continutul online al publicatiilor.

Cotidianul The Wall Street Journal percepe deja taxe pentru accesul la anumite rubrici ale site-ului sau, iar oficialii News Corp. au anuntat ca si alte publicatii din portofoliul companiei vor proceda similar in urmatoarea perioada.

Atac la adresa motoarelor de cautare online

Alaturi de alte agentii de presa de anvergura internationala, News Corp. a lansat critici dure la adresa motoarelor de cautare online, printre care si Google, care indexeaza o parte din continutul editorial pentru a simplifica cautarile internautilor.

La randul lor, oficialii Google sustin ca se afla in legalitate si ca modul in care actioneaza asigura un trafic mai mare pentru site-urile media.

Gabriel Stricker, purtator de cuvant pentru Google, a afirmat ca gigantul online are o "politica clara cu privire la respectarea dorintei manifestate de proprietarii de continut editoral", permitandu-le acestora sa interzica afisarea unor fragmente din articole in rezultatele cautarilor. Stricker a refuzat insa sa faca comentarii cu privire la negocierile dintre News Corp. si Microsoft.

"Consideram ca motoarele de cautare ofera un beneficiu real ziarelor, intrucat maresc considerabil traficul website-urilor lor si stabilesc un prim contact cu noi cititori din intreaga lume", a explicat Stricker.

Bing versus Google

Eforturile celor de la Microsoft de a-si consolida pozitia pe piata motoarelor de cautare si resursele financiare abundente de care dispun au transformat compania intr-o alternativa demna de luat in calcul de publisherii care doresc sa primeasca bani pentru continutul online pe care il pun la dispozitie.

Cine si ce are de castigat insa din toata aceasta afacere?

Cel mai mare beneficiar al confruntarii va fi industria ziarelor, care trebuie sa-si construiasca un model viabil de business pe online pentru a compensa veniturile in scadere din publicitate, potrivit Financial Times.

Un motiv pentru care Microsoft a abordat News Corp. este popularizarea motorului de cautare Bing, lansat in iunie. Steve Ballmer, director executiv al gigantului IT, a declarat ca Microsoft este pregatita sa cheltuiasca masiv pentru a transforma Bing intr-un rival serios pentru Google.

"Factorul-cheie pentru dezvoltarea unei piete a jurnalismului digital este perceperea unui pret. Investim destul de mult in jurnalism si suntem mandri de stirile pe care le promovam, astfel ca suntem de parere ca trebuie sa percepem un pret corect pentru ceea ce oferim", explica in urma cu o saptamana James Murdoch, fiul mogulului Rupert Murdoch, motivul pentru care imperiul media vrea sa-si asigure venituri si de pe seama motoarelor de cautare.