Penescu: Am vrut sa vindem, sa inchiriem, am luat in calcul orice, dar degeaba

Autor: Diana Tudor Stoica 24.11.2009

Ilie Penescu, coproprietarul retelei argesene de hipermarketuri PIC, sustine ca principala problema care a condus la intrarea in insolventa a PIC a fost blocarea brusca a creditarii in cursul anului 2008 pe fondul crizei financiare.

"Nu am mai putut accesa credite. In acea perioada incepusem deja investitia in hipermarketul de la Calarasi. Am decis sa continuam acea investitie si sa o finalizam in speranta ca intre timp vor face rost de finantari. Acestea nu au mai venit insa."

Pe fondul scaderii veniturilor populatiei si a consumului, vanzarile retailerului s-au diminuat anul acesta cu pana la 30%. Lipsa de lichiditate si imposibilitatea de a obtine o finantare externa au afectat, de asemenea, businessul PIC si din prima parte a acestui an lantul de hipermarketuri a inceput sa primeasca cereri de intrare in insolventa din partea furnizorilor. "Am inceput sa pierdem din furnizori imediat dupa primul dosar in care ni se cerea insolventa, cam din luna februarie a acestui an, iar primii care au renuntat au fost furnizorii mici, cum sunt cei din industria textilelor. O parte dintre furnizori au blocat livrarea si din cauza arestarii fratelui meu. Acum au mai ramas doar cativa", explica actionarul companiei, adaugand ca PIC este in prezent dator catre aproximativ 400 de furnizori.

Pentru a face fata numarului tot mai mare de creditori care isi cereau banii, sistand in acelasi timp livrarile, fratii Penescu au apelat la compania de consultanta Ensight pentru a restructura compania. In acelasi timp, ei au colaborat cu consultanti financiari de la BCR si casa de investitii BAC Investment pentru a incerca sa vanda activele PIC in sistem sell and lease back, pentru a permite companiei sa isi continue activitatea ca si chirias in spatiile pe care le detine.

"Am vrut sa vindem, sa inchiriem, am luat in calcul orice pentru a obtine lichiditati, dar nu s-a putut. Cu ajutorul administratorului financiar sper sa recapatam increderea furnizorilor iar acestia sa reia livrarile. De asemenea, incercam in continuare sa vindem o parte din active, cele mai valoroase fiind magazinele", a completat Penescu, estimand ca valoarea actuala a unui magazin PIC este intre 15 si 17 milioane de euro.

Desi grupul PIC a inchis in cursul acestui an trei dintre cele cinci magazine pe care le detinea (Braila, Oradea si Calarasi) si a mai ramas in prezent cu doar 1.500 din cei peste 3.800 de angajati pe care ii avea la finalul anului 2008, omul de afaceri spune ca nu a cerut ajutor de stat.