Trei din zece romani merg mai rar la cumparaturi

Autor: Cristi Moga 24.11.2009

Piata spatiilor comerciale a continuat sa creasca in acest an, ajungand la 2,2 milioane de metri patrati la nivel national, dar aproape 30% dintre romanii din mediul urban merg mai rar la cumparaturi, iar cand o fac cumpara mai putin, spun consultantii. Ce variante au retailerii si proprietarii acestor spatii pentru a-si pastra cumparatorii fara a-si periclita afacerea?

"Chiar si intr-o perioada de criza, in care oamenii poate nu au dispozitia de a face cumparaturi, atata timp cat reusesti sa atragi oamenii in mall si ii faci sa petreaca mult timp acolo, chiar si o jumatate de zi, constient sau inconstient acestia vor cheltui mai mult. Nu poti in schimb face prea multe lucruri legate de suma de bani pe care acestia o au in buzunar", a declarat Israel Visel, directorul mallului AFI Palace Cotroceni din Bucuresti, in cadrul evenimentului Zilele Biz.

Cauta produse mai ieftine

Potrivit datelor centralizate de firma de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield, ca urmare a inaugurarilor din aceasta toamna, printre care si cea a Cotroceni Park, stocul de spatii comerciale moderne, incluzand malluri, parcuri de retail, retele de bricolaj sau cash & carry, a ajuns la 2,2 mil. mp, din care 700.000 mp se afla in Bucuresti.

"Vanzarile din retail au scazut cu 10,6% in primele opt luni ale anului, cea mai mare scadere fiind inregistrata in electrocasnice, IT si mobila. Estimam ca o revenire a apetitului pentru consum se va resimti in cea de-a doua jumatate a anului viitor, iar in decurs de un an vor mai fi livrate spatii noi cu o suprafata de 300.000 - 350.000 de metri patrati, desi stocul anuntat este de doua ori mai mare", a declarat Razvan Gheorghe, general manager al Cushman & Wakefield.

Consumatorii s-au indreptat in ultimul an catre produse mai ieftine, care pot fi gasite atat in mediul de retail traditional, cat si in centrele comerciale de tip outlet. "Centrele comerciale de tip outlet reprezinta ultima linie defensiva a retailului in calea crizei financiare", spune Razvan Saguna, retail operations director al centrului comercial Fashion House, care a atras de la inaugurarea din luna decembrie 2008 peste 1,3 milioane de vizitatori.

Ce este atitudinea de tip "harciog"

In intervalul aprilie - noiembrie din acest an numarul persoanelor din mediul urban care cumpara mai rar si mai putin a crescut de la 23,9% la 29,1%, potrivit unui studiu al firmei Daedalus, in timp ce doar 8 - 9% dintre repondenti sustin ca fac cumparaturi mai multe si mai dese.

"Oamenii sunt mai atenti la ce cumpara. Ne-am intrebat totusi de ce 8% cumpara mai mult si mai des, si initial am crezut ca este vorba de o atitudine de tip "harciog", oameni care cumpara de frica scumpirilor. Dar acest lucru ar fi trebuit sa se opreasca din aprilie pana acum. Astfel ca apreciem ca cei care cumpara mai mult sunt persoanele care trec dinspre comertul traditional spre cel modern", a declarat Daniel Enescu, partener al firmei Daedalus.

Compania a sesizat ca oamenii nu mai sunt la fel de loiali produselor, iar pentru bauturi, spirtoase sau racoritoare, ulei, ciocolata sau mezeluri decizia de a cumpara un produs sau altul se ia in mai mult de 50% dintre cazuri direct la raft.