Deutek: Am verificat clientii si o saptamana inainte de a livra marfa din cauza riscului ridicat de neincasare

Autor: Catalin Lupoaie 24.11.2009

Bruno Negoita, directorul general al producatorului de materiale de constructii Deutek, detinut de fondul de investitii american Advent, afirma ca anul acesta a fost mult mai atent la clienti, pe care i-a verificat chiar si o saptamana inainte sa livreze marfa, in conditiile in care businessul s-a redus fata de anul trecut.



Afacerile Deutek vor scadea anul acesta din cauza ritmului greoi de recuperare a banilor si a reducerii cererii si a preturilor medii la materialele pentru finisaje.

Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 38,1 mil. euro, din care 8,6 mil. euro reprezinta businessul cu adezivii Bauleiter, restul fiind lacuri si vopsele.

"Anul acesta se va inregistra o scadere a cifrei de afaceri pe vopsele si tencuieli, dar nu dorim deocamdata sa comunicam cat. Putem doar spune ca scaderea noastra va fi mai mica decat scaderea consumului pe piata", sustine Negoita. Consumul de lacuri si vopsele a scazut anul acesta cu 25% fata de anul precedent, in timp ce la adezivi diminuarea vanzarilor a fost de 30%, potrivit datelor furnizate de principalii jucatori de pe aceste piete. Negoita afirma ca managerii si reprezentantii de vanzari ai companiei au trebuit sa-si schimbe complet mentalitatea si modul de lucru. "Cea mai mare problema in 2009 a fost alegerea clientilor cu care putem sa facem un business normal in sensul recuperarii integrale a banilor pentru marfa vanduta. A trebuit sa refuzam multe comenzi datorita lipsei de garantii in recuperarea banilor sau a riscului foarte ridicat de neincasare. Cu alte cuvinte am ales ruta sigurantei in dauna celei a cresterii cotei de piata cu orice pret. Au fost cazuri cand un client a fost verificat si o saptamana pana sa i se livreze marfa", afirma managerul.

El sustine ca piata a avut intotdeauna "sarlatani", insa in 2009 pericolul de neincasare a venit si dinspre oamenii de afaceri cinstiti, dar ajunsi in situatie critica din cauza crizei.

Au inlocuit cu greu distribuitorii

Din cauza intrarii mai multor distribuitori in faliment, Deutek a fost nevoita sa schimbe o parte din companiile cu care lucra pentru comercializarea produselor pentru a mentine un nivel ridicat de distributie. "Nu a fost usor intrucat cei mai multi comercianti si distribuitori din domeniu au avut in strategie reducerea numarului de furnizori si produse, adica exact opusul a ceea ce doream noi", explica Negoita. Unul dintre cei mai importanti factori care au influentat evolutia businessului Deutek a fost scaderea pretului mediu si orientarea consumatorilor catre produse mai ieftine, fapt care i-a determinat pe producatori sa inceapa o lupta a preturilor. "Ceea ce s-a intamplat cu pretul mediu de vanzare in piata de adezivi este dupa parerea mea o calamitate care va influenta in viitor negativ calitatea de care vor beneficia consumatorii si implicit constructiile. Din fericire, noi nu suntem foarte afectati activand doar pe unele segmente ale pietei de adezivi si avand cea mai mare parte a afacerii in piata de vopsele si tencuieli unde producatorii care influenteaza major piata sunt mult mai responsabili in legatura cu calitatea produselor oferite consumatorilor", afirma Negoita.

In acest context, reprezentantii Deutek acuza in termeni duri proiectul national de reabilitare termica, care este o "crima, pentru ca in multe licitatii pretul cel mai mic dicteaza". Deutek se alatura astfel opiniei mai multor producatori de materiale de constructii care au atacat modul in care se deruleaza campaniile de reabilitare a locuintelor vechi. "Din acest motiv va imaginati cred ca cele mai multe dintre blocurile reabilitate in cativa ani vor arata jalnic si vor trebui practic refacute. Nu cred ca va mai fi posibil, insa. Nu va mai da nimeni bani. Si vor ramane inca 20 de ani urate. E vorba atat de calitatea materialelor folosite, cat si de faptul ca in multe cazuri observam incalcarea principiilor de baza in tehnica de aplicare", sustine Negoita.

Deutek, care a preluat anul trecut producatorii de adezivi Bengoss Comimpex (cu brandul Bauleiter) si Scan, a renuntat la o parte din categoriile de adezivi si mortare pe care le produceau companiile achizitionate si le-a pastrat doar pe cele pentru finisarea peretilor. In plus, Deutek a amanat deocamdata investitiile mari in cresterea capacitatilor de productie, pentru ca nu mai sunt necesare in actualul context. Compania intentiona sa construiasca o fabrica de adezivi la Fundulea, acolo unde firma Scan detine un teren de 43.000 mp, care sa se alature celei de la Cluj, care a fost cumparata de la Bengoss Comimpex.