Dacia, bine pozitionata: piata auto low-cost va creste de 6 ori, dar se aglomereaza competitia

Autor: Bogdan Alecu 24.11.2009

Vanzarile globale ale automobilelor low-cost, din care face parte si Dacia cu modelele Logan si Sandero, vor creste cu 500% la nivel global pana in 2010, potrivit firmei de consultanta A.T. Kearney. In general, masinile din segmentul low-cost fac parte din clasa mini sau mica, care includ modele precum Ford Ka, Renault Clio, Chevrolet Spark, Hyundai Getz sau modelele Logan si au preturi cuprinse intre 1.500 si 5.200 de euro.

In prezent pe piata europeana Dacia, datorita gamei de modele low-cost, a fost printre singurele marci care a inregistrat o crestere a vanzarilor de pana la 40%, prin intermediul programelor de tip "Rabla" din Europa de Vest. Astfel, dupa aproape 30 de ani in care cea mai mare piata pentru Dacia a fost Romania, in 2009 piata locala a coborat pe pozitia a treia, dupa Germania si Franta.

In Romania, pana la sfarsitul anului se vor vinde aproximativ 60.000 - 70.000 de masini cu preturi sub 10.000 de euro, cea mai mare pondere avand-o Dacia, care vinde 40.000 de masini pe piata interna, arata statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

In prezent exista patru constructori care si-au anuntat planul de a intra pe segmentul masinilor low-cost si implicit pentru a lansa un concurent pentru modelele din gama Dacia.

Primul va fi Volkswagen, care in 2010 va lansa un model low-cost bazat pe noul model de clasa mica Polo si care va avea un pret de pornire de aproximativ 2.400 de euro. In 2011 Renault in colaborare cu grupul indian Bajaj va lansa pe piata din India un model concurent cu Tata Nano, cu un pret de aproximativ 1.500 de euro, care va fi asamblat anual in 400.000 de unitati, in timp ce Toyota si Daihatsu vor prezenta in acelasi an un model low-cost care va porni de la 3.400 de euro si va fi realizat pe platforma actualului mini, iQ.

Cel de-al patrulea constructor care va lansa un model low-cost va fi Hyundai, in 2012, in contexul in care deja constructorul sud-coreean detine o fabrica in India unde sunt asamblate modelele i10 si i20, primul incadrandu-se in gama de pret a modelor low-cost.

In afara de India, o potentiala piata pentru noua generatie de automobile low-cost este cea nord-americana unde se inregistreaza o crestere a cererii pentru automobile cu un consum scazut de combustibil, mai spun consultantii de la A.T. Kearney. Atat Ford, cat si General Motors vor sa lanseze in SUA modele comercializate pe piata europeana precum Fiesta si Cruze.

Pe continentul american modelul Logan este asamblat cel mai aproape de SUA in Mexic, dar sub emblema Nissan.

"Cei trei mari constructori americani (Ford, GM si Chrysler - n.r.) spera sa obtina profit din comercializarea noilor modele de clasa mica si deja si-au facut cunoscuta intentia de a lansa noi astfel de modele pe piata americana", potrivit studiului realizat de A.T. Kearney.

Peste 110.000 de autoturisme s-au vandut pe piata locala in primele zece luni, in scadere cu 55% fata de perioada similara a anului trecut.