Marile retele de farmacii au cresteri de 20-40%. Mai pot fi atinse in 2010?

Autor: Ioana David 26.11.2009

Retelele de farmacii Sensiblu, Help Net si Centrofarm au inregistrat in primele noua luni ale anului cresteri de 20-40% raportat la acelasi interval din 2008, evolutie sustinuta de extinderea derulata si de eliminarea plafoanelor in toamna anului trecut.

Desi rezultatele sunt printre cele mai bune inregistrate de companii din economie in conditiile declinului economoc, vanzarile retelelor au incetinit dupa ce in primul trimestru acestea aveau un plus de 40-90%.

Rezultatele foarte bune raportate de retele de farmacii in aceasta perioada vin in contextul in care farmaciile independente se confrunta cu probleme serioase cauzate de lipsa de lichiditati, generata de cresterea termenelor de plata. Companii precum Sensiblu si Help Net au actionariat comun cu distribuitori de talie mare, astfel ca au sustinerea financiara necesara. Pe de alta parte, Centrofarm s-a extins mai puternic anul trecut, ceea ce ii permite atingerea unor ritmuri de crestere de 40%.

Centrofarm, spre exemplu a inregistrat in primele trei trimestre o cifra de afaceri de 102 mil. lei (24 mil. euro), in crestere cu 40% fata de perioada similara din 2008. In acelasi interval insa compania si-a dublat pierderile la 10,6 mil. lei (2,5 mil. euro). In primele trei luni compania a avut un avans de 54%.

"Noi am deschis 23 de farmacii anul trecut, dintre care probabil mai mult de jumatate in partea a doua a anului", a explicat Dorin Catana, directorul general al Centrofarm evolutia companiei. Centrofarm opereaza o retea de aproximativ 60 de unitati.

Cea mai mare retea locala Sensiblu, cu 220 de unitati, a avut in aceasta perioada o cifra de afaceri de 573, 7 mil. lei (135 mil. euro), in crestere cu 41%. Afacerile farmaciilor au fost sustinute de eliminarea plafoanelor de la farmacii anul trecut, ceea ce a marit consumul cu 30%, potrivit datelor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS).

"Farmaciile deschise in 2008 sunt inca pe crestere. In 2010 noi nu cred ca vom mai avea aceeasi evolutie pentru ca nu am deschis la fel de mult", a mai spus Catana.

Cosmeticele nu mai cresc ca pe vremuri

In ceea ce priveste vanzarile de medicamente fara prescriptie (OTC-uri) si cosmeticele care reprezinta maximum 35% din afacerile farmaciilor, cresterile s-au redus si ele avand in vedere criza.

"Aduc cash-ul (OTC-urile si cosmeticele - n.red.) pe care nu-l mai aduc retetele. Incercam sa balansam veniturile", a mai spus Catana. Reteaua Help Net a avut in primele noua luni o cifra de afaceri de 50 mil. euro, in crestere cu 23% fata de perioada similara a anului trecut.

"Cheltuielile administrative si cele de personal sunt printre cele mai mari in bugetul anual de cheltuieli, situandu-se la un nivel de circa 24-25 % din volumul vanzarilor", a spus Isabelle Iacob, director general al Help Net. Reteaua nu are credite contractate si nici nu are in vedere sa atraga.

In primele noua luni ale acestui an vanzarile totale de medicamente prin farmacii au atins 5,2 mld. lei (1,2 mld. euro), in crestere cu 14% (scadere de 1,7% in euro) fata de intervalul similar din 2008.

Una din zece farmacii, sub umbrela unei retele

In Romania exista in prezent circa 6.000 de unitati, din care circa 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele de pe piata locala. Peste jumatate din acestea inregistreaza vanzari anuale intre 85.000 de euro si 385.000 de euro, arata calculele ZF facute pe baza datelor Cegedim.

In primele noua luni ale acestui an vanzarile totale de medicamente prin farmacii au atins 5,2 mld. lei (1,2 mld. euro), in crestere cu 14% (scadere de 1,7% in euro) fata de intervalul similar din 2008