REPORTAJ/ Un frondeur mereu tânăr: Nicolae Manolescu
Autor:
Stan Constantin
26.11.2009
Aşa cum se petrece de fiecare dată când nu
vii dintr-un mediu literar, pe autori ii cunoşti
intâi şi intâi din cărţile lor sau din
revistele la care colaborează. De aceea, ei iţi par un fel de
abstracţiuni, fiindu-ţi greu să ţi-i imaginezi
mergând pe stradă, spunând poveşti sau
bancuri, având propriile lor griji, temeri sau
bucurii. Pe Nicolae Manolescu l-am intâlnit mai
intâi şi intâi in "Metamorfozele
poeziei", cărticică pe care o adnotasem cu multă evlavie in timpul
liceului pentru că descopeream, faţă de buchia manualelor şi de
ceea ce in general ni se spunea la şcoală, un alt univers al
poeziei, interpretări şi un parcurs aproape narativ al
liricii.
Pe vremea aceea, a adolescenţei, autorii erau, pentru mine,
mult mai puţin importanţi decât cărţile lor, aşa că nu mă străduiam
nici să aflu mai multe despre ei şi nici să mi-i imaginez.
La admiterea la Filologie - care includea şi-o probă orală -,
am avut in faţă doi profesori cu atitudini diferite.
Unul dintre ei, parcă mai timorat decât mine, răsucindu-şi
mereu sacoul de parcă nu i-ar fi găsit locul pe trup, mă privea de
dincolo de lentilele groase ale ochelarilor cu multă inţelegere şi
pas cu pas am stat la o tacla despre literatură.
Celălalt se afundase in lectura unui ziar, părând sincer
dezinteresat de ceea ce se intâmpla. Si-a ridicat ochii din ziar şi
m-a intrebat de unde sunt. Când a aflat că sunt bucureştean şi că
unul dintre subiecte este Lovinescu, m-a intrebat dacă ştiu unde
anume, in Bucureşti, se ţinea cenaclul "Sburătorul". S-a arătat
intrigat că dădeam la Filologie şi nu bătusem tot oraşul spre a
vedea urmele materiale ale scriitorilor pe care ii studiam. Nici
atunci şi nici acum nu cred că o casă memorială, o plăcuţă pe un
imobil mă luminează mai mult decât o pagină scrisă de un autor. Nu
m-am străduit, in răspunsul meu, să fiu pe placul celui care mă
intrebase, considerând intrebarea fără o prea mare
importanţă.
Intâmplarea ar fi rămas undeva suspendată in memoria mea,
dacă, odată intrat la Filologie, nu i-aş fi recuoscut pe
examinatori: Dumitru Micu şi Nicolae Manolescu. Mai târziu mi-am
dat seama că, poate in linia călinesciană, poate in propria-i linie
ce abia se contura inainte de a deveni făgaş, Nicolae Manolescu
punea preţ şi pe autor, pe biografia, pe urmele sale materiale, ca
să zic aşa. Era firesc să fie aşa pentru că intrase de tânăr in
tumultul vieţii literare, unde numai cunoaşterea cărţilor nu e
de-ajuns. Işi aşezase aura unui prinţ al criticii, detaşat atunci
când il citeai, fervent şi seismograf sensibil la viaţa literară
atunci când il cunoşteai. De aici i se trag şi adulările
(justificate) ale unor confraţi, şi contestările (şi ele uneori
justificate) ale altor confraţi.
Este evident insă că, de aproape o jumătate de secol, Nicolae
Manolescu a fost unul (poate cel mai important) reper la care s-au
raportat poeţii şi prozatorii in primul rând, criticii mai apoi.
Faptul ca Manolescu scria sau nu scria despre tine reprezenta o
bornă, era in sine o judecată de valoare, indiferent dacă te lăuda
sau dacă te "desfiinţa".
Nu cred că mai există un critic contemporan la care să
râvnească atât de tare orice autor, aşa cum e Nicolae Manolescu. Si
nedreptăţile flagrante, şi superficialităţile, şi revizuirile
senine (şi uneori fără nici o explicaţie) fac parte din şarmul
criticului. Numai cel conştient de propria-i valoare işi poate
permite ieşiri umorale in câmpul criticii, care adesea este
asimilată imparţialităţii, acribiei, derobării de omenescul de
dincolo de operă. Tot din aceeaşi pricină, criticul are un exagerat
simţ al mecenatului spiritual. Cred că din principiu nu acceptă că
o valoare s-a născut fără contribuţia sa. A te fi descoperit
altcineva decât Manolescu - şi nu vorbesc numai de debutanţi, ci şi
de consacraţii care au avut neşansa să li se fi semnalat o mare
carte inainte de a o fi semnalat domnia-sa - pare un afront
personal greu de iertat şi aproape imposibil de uitat.
Dacă nu eşti implicat in fenomen, admiri fără rezerve acest
ataşament al criticului faţă de foştii săi ucenici sau emuli.
"Istoria critică a literaturii române" este plină de astfel de
dovezi. I s-a reproşat că e in afara fenomenului literar viu din
ultimii douăzeci de ani. E o falsă impresie. Cine citeşte cu
atenţie "Istoria..." percepe dese raportări la ceea ce s-a petrecut
in literatură in ultmii ani, numai că asumarea explicită a
literaturii de după 1990 l-ar fi infirmat sau l-ar fi obligat la
nuanţări ale unor judecăţi deja făcute. Işi asumă astfel
subiectivitatea in scrierea unei istorii ca un prim criteriu
ordonator şi justificativ şi in prezenţele, şi in absenţele din
tomul său. Este conştiinţa de sine cea care ii permite unui autor
să privească in jur, o conştiinţă de sine a valorii. Este, in
ultimă instanţă, treapta la care a fost ridicat prin respectul,
admiraţia, adulaţia celor din jur. Nu e nimic de incriminat in
această atitudine. Cred că deocamdată prea multă lume se afla prea
aproape de tot ceea ce inseamnă Nicolae Manolescu spre a da o
dreaptă, senină şi obiectivă măsură a "Istoriei..." sale.
Fronda i-a stat totdeauna bine, pentru că ea este un apanaj al
spiritelor libere. Mi-aduc aminte că intr-un număr al "României
literare" impănat cu omagii aduse zilei de 8 mai - ziua partidului
comunist -, titlul cronicii sale literare era "E primăvară. Citesc
poeme". Sunt convins, deşi nu am confirmarea sa, că a fost un titlu
polemic, asumat conştient, ca o detaşare de "chestiunea zilei".
Acelaşi je m'en fiche-isme, acelaşi farmec şi aceeaşi de invidiat
libertate le afişează Nicolae Manolescu şi la 70 de ani.
CONSTANTIN STAN (n. 28 iulie 1951) este
licentiat al Facultatii de Filologie (1974) a Universitatii
Bucuresti. Laureat al Academiei Române (2004) pentru romanul
"Gerda". Cartile de proza i-au fost premiate de ASPRO, Asociatia
Scriitorilor din Bucuresti, Festivalul "Poesis" Satu Mare, revista
"Luceafarul". Premiul APLER pentru jurnalism cultural.
Este prezent de la primul numar, saptamânal, cu rubrica
"Reportaj", in "Ziarul de Duminica".
Este presedintele sectiei Proza a Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti.