Georgescu, seful Wrigley Romania: Nu ne vom mai intalni cu cresteri anuale de consum de 15-20%

Autor: Mihaela Popescu 27.11.2009

2010 nu va aduce schimbari importante pe piata fata de acest an, singura diferenta va fi lipsa imprevizibilului, prognozeaza Mihai Georgescu, directorul general al Wrigley Romania, companie cu afaceri de 68 mil. euro in 2008.



Georgescu apreciaza ca vanzarile Wrigley la nivel local ar putea inregistra in cel mai rau caz un declin de 5% in acest an fata de 2008. "Antidotul" impotriva scaderilor, intr-o perioada cu declin al puterii de cumparare, ar putea fi cresterea numarului de produse noi aduse in portofoliul local al Wrigley.

"Nu am renuntat la lansarile de produse care erau planificate pentru 2009, astfel incat vom incheia anul cu un numar mai mare de lansari, comparativ cu 2008. Pentru prima data in ultimii 9 ani am adus in portofoliul local un brand nou de guma de mestecat, Five, avand ca obiectiv principal impulsio narea consumului", afirma Georgescu. El nu a dorit sa dea detalii despre bugetul de promovare din 2009.

Compania, care domina piata locala a pro duselor zaharoase (dulciuri fara ciocolata si biscuiti), cu o cota de 82%, si realizeaza 96% din vanzarile totale de guma de mestecat din Romania (potrivit datelor Nielsen citate de Georgescu), spune ca majorarea cotei de piata este in acest moment "un obiectiv secundar".

Practic, competitia se resimte doar pe segmentul bomboanelor, unde Wrigley se lupta cu jucatori puternici precum Cadbury, Perfetti Van Melle sau Ferrero pe o piata care in acest an s-a contractat cu circa 10%.

Bomboanele scad mai mult decat guma de mestecat

"Spre deosebire de segmentul gumei de mestecat, unde putem vorbi de o stagnare a consumului in 2009, bomboanele au avut o dinamica mai putin favorabila in acest an fata de 2008, fiind inregistrat un declin la nivelul consumului de aproape 10% in volum", precizeaza directorul Wrigley.

Bomboanele (excluzand pralinele din ciocolata) au fost in ultimii ani principala miza a dezvoltarii portofoliului local al companiei, cele mai multe lansari de produse si branduri vizand acest segment de piata, estimat in 2008 la circa 20-25 mil. euro.

La inceputul anului trecut Georgescu prog noza triplarea pietei locale a bom boa nelor intr-un orizont de timp de 5-10 ani, insa acum managerul spune ca sunt putine sanse ca piata produselor zaharoase sa re vina la ritmuri anuale de crestere de 15-20%.

"Daca nu vor fi derapaje majore in urmatorul an, cred ca 2011 va fi primul an in care vom vedea din nou cresteri de consum. Nu vor reveni probabil niciodata pe piata ritmurile de crestere anuale de 15-20% sau in cel mai bun caz acest lucru se va intampla intr-un orizont indepartat de timp", apreciaza directorul Wrigley Romania.

Cu toate acestea, compania a adus si in acest an un brand nou de bomboane in portofoliul local, Skittles, care a mai fost prezent pe piata din Romania in perioada 1999-2000, insa in portofoliul Mars.

La nivel international, compania Wrigley a fost preluata de catre Mars in 2008, in momentul finalizarii tranzactiei Wrigley devenind subsidiara companiei cumparatoare. Aceasta preluare a dus la transferul brandurilor de bomboane din portofoliul Mars in cel al companiei Wrigley, Mars avand in acest moment doua divizii mari - ciocolata si alimentele pentru animale de companie (pet food) - cu care activeaza si in Romania de multi ani.

Directorul Wrigley se asteapta sa vada in 2010 o continuare a dinamicii pietei de bunuri de larg consum din acest an.

"Nu vad motive pentru aparitia unor schimbari importante pe piata bunurilor de larg consum in 2010. Ma astept ca pe piata sa apara mai putine reactii emotionale, comparativ cu 2009, pentru ca va fi un an mai predictibil", apreciaza Georgescu.

Se aprovizioneaza din Polonia

Cele mai mari provocari ale Wrigley Romania in acest an au fost problemele de lichiditati din comert si deprecierea leului fata de euro, produsele din portofoliu fiind aduse de pe mai multe piete din Europa, potrivit lui Mihai Georgescu.

"Pe lantul de distributie se resimte in acest an o lipsa acuta de lichiditati, ceea ce se traduce prin cresterea termenelor de plata si blocaje financiare in comert. Aceasta este cea mai mare problema cu care ne conĀ­fruntam in prezent", mai spune directorul.

La randul sau, deprecierea leului fata de moneda europeana a fost contracarata partial de cresterea preturilor produselor din portofoliu.

Georgescu spune ca principalul furnizor al Wrigley Romania este fabrica companiei din Polonia, cea mai mare unitate de productie din Europa.

Va fi si Romania o locatie de productie a Wrigley?

"Guma de mestecat este un produs de volume mici dar cu valoare mare, astfel incat transportul nu este o componenta foarte importanta la nivelul costurilor. In conse cinta, daca va fi luata in calcul constructia unei fabrici in Romania, aceasta ar trebui sa fie un centru regional de productie si nu sa acopere doar cererea de pe piata locala", precizeaza Georgescu. Nici Mars nu are activitati de productie la nivel local.

In acest an, unul din cei doi competitori mari ai Wrigley pe segmentul bomboanelor, compania italiana Perfetti van Melle, a decis inchiderea fabricii sale din Romania si disponibilizarea a 168 de angajati, dupa ce a inregistrat un declin de 50% al vanzarilor la nivel local. Reprezentantii companiei au precizat, in plus, ca va fi diminuat portofoliul local, urmand sa ramana pe piata doar brandurile Mentos si Chupa Chups, care - potrivit estimarilor - realizeaza cele mai mari vanzari in Romania.

In urmatorii ani, Wrigley Romania, care detine in portofoliu marci precum Orbit, Winterfresh sau Juicy Fruit, s-ar putea confrunta cu o intensificare a competitiei, deoarece englezii de la Cadbury, care detin producatorul Kandia-Excelent, analizeaza de mai mult timp piata locala pentru a ataca segmentul gumei de mestecat.