Romtelecom: Sub 20% din gospodariile din mediul rural au PC si internet

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 26.11.2009

Serviciile internet vor ramane si in anii viitori motorul de crestere al industriei locale de comunicatii in conditiile in care rata de penetrare a calculatoarelor si internetului este de 50% in mediul urban si mai mica de 20% in cel rural - reprezentand astfel un potential semnificativ de a atrage clienti noi, spune Ovidiu Ghiman, director pentru Strategie si Dezvoltarea Afacerii in cadrul Romtelecom.

"Internetul de mare viteza continua sa se dezvolte si va continua sa impinga in sus piata telecom. Insa pentru a creste si mai mult in mediul rural operatorii va trebui sa faca eforturi pentru ca potentialii clienti sa inteleaga care ar fi utilitatea calculatorului si netului", a spus Ghiman in cadrul conferintei Mediafax talks about Telecom Industry. "Acum in mediul rural principala activitate pe net este vizitarea paginilor (browsingul), insa interesul ar putea creste daca ar exista si aplicatii care sa intereseze acest public", a adaugat el.

In Romania exista aproximativ 7,5 milioane de gospodarii, din care aproximativ o jumatate sunt in mediul rural.

Romtelecom a atins un numar "deloc neglijabil" de clienti pe segmentul serviciilor de acces la internet prin tehnologie fara fir, mai multi abonati la telefonia fixa sau televiziunea prin satelit optand si pentru aceste servicii, a adaugat Ghiman. "Un numar semnificativ de clienti Romtelecom care s-au abonat la serviciile de telefonie fixa sau televiziunea prin satelit au optat si pentru serviciul de internet broadband mobil. Numarul lor nu este deloc neglijabil", a afirmat Ghiman, fara a oferi mai multe detalii.

In septembrie 2008, Romtelecom a castigat licitatia pentru licenta de telecomunicatii in benzile de frecvente de 410-415 MHz si 420-425 MHz. La inceputul lunii aprilie 2009, operatorul a lansat serviciul de acces mobil la internet in baza acestei licente, care permite si furnizarea de servicii de telefonie mobila. Compania concureaza pe acest segment cu Orange, Vodafone, dar si cu Zapp - operator preluat recent de Cosmote. Ghiman a afirmat ca strategia operatorului a vizat, cu precadere, promovarea serviciului de acces mobil la internet. "Credem ca internetul mobil este o optiune viabila pentru reducerea decalajului digital intre zonele urbane si rurale", a mai spus reprezentantul companiei.

Baza de clienti a Romtelecom s-a majorat cu 32% pe segmentul serviciilor de internet broadband, la peste 750.000 de utilizatori, respectiv cu 49% pentru televiziunea DTH (prin satelit), la 831.000.

Industria locala de telecomunicatii a reusit sa faca fata "cu bine" provocarilor crizei financiare, prin adaptarea ofertei la cerintele clientilor si stimularea consumului, care au condus la cresterea traficului cu peste 30% in retelele mobile, a declarat Catalin Marinescu, presedintele arbitrului telecom.

"Operatorii au reusit sa isi mentina sau chiar sa isi sporeasca portofoliul de clienti, prin oferte agresive. Pe termen lung, majorarea numarului de clienti se va constitui ca o rezerva pentru viitoarele cresteri ale afacerilor operatorilor de telecomunicatii", a spus Marinescu, prezent la conferinta Mediafax.

Potrvit datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), cresterea traficului in retelele de telefonie mobila a fost de 33,9% in primele sase luni fata de finele anului 2008, in timp ce numarul de utilizatori a scazut cu 60.000, la 24,4 milioane.

In privinta telefoniei fixe, numarul de linii a crescut cu 17,8%, la 5,3 milioane, in timp ce traficul de voce a scazut cu 16% fata de iunie 2008.

Rata penetrarii telefoniei fixe a ajuns la 24,7% la 100 de locuitori, in crestere cu 3,6% fata de iunie 2008. Raportat la 100 de gospodarii, rata penetrarii a avansat cu 3,1 puncte, la 54,6%.

Datele ANCOM arata ca numarul legaturilor la internet a ajuns la cinci milioane la finele primului semestru al acestui an, de la 3,9 milioane in decembrie 2008 si de la 3,2 milioane in urma cu 12 luni.

ANCOM este institutia care stabileste regulile pentru piata de comunicatii din Romania si urmareste respectarea acestora. Cei mai importanti jucatori pe piata locala de profil sunt Orange Romania, Vodafone Romania, Cosmote Romania, Telemobil (Zapp Mobile) si RCS&RDS, alaturi de Romtelecom si UPC Romania.