Strabag: Tarile din Europa de Sud-Est au fost afectate sever de criza. Veniturile din Romania au scazut cu 36%

Autor: Catalin Lupoaie 30.11.2009

Compania austriaca Strabag, unul dintre cei mai mari constructori din lume, a derulat in Romania, in primele noua luni, lucrari de constructii de 110,59 milioane de euro, in scadere cu 36% fata de valoarea din perioada similara a anului trecut.

Subsidiarele din Romania ale grupului Strabag au generat anul trecut 2% din totalul vanzarilor, echivalentul a 273 mil. euro, insa pentru anul acesta austriecii au bugetat venituri totale pe piata locala de 200 mil. euro.

"Tarile din Europa de Sud-Est (Romania, Serbia si Croatia) au fost afectate cel mai sever de criza globala, iar lipsa optiunilor de finantare a rezultat intr-un declin abrupt al volumului licitatiilor din partea clientilor din sectorul public", potrivit raportului trimestrial publicat ieri de Strabag.

Numarul de angajati ai Strabag in Romania a scazut la 1.634 de persoane la sfarsitul lunii septembrie, de la 1.821 la aceeasi data din 2008, in timp ce portofoliul de comenzi al companiei pe piata romaneasca s-a restrans cu 19,7%, de la 290,96 mil. euro la 233,73 mil. euro.

Strabag este prezenta din 1991 pe piata romaneasca si controleaza pe plan local mai multe firme, printre care Strabag Romania, ARL Cluj, Carb Brasov si Drumco Timisoara. Businessul grupului austriac a avut de suferit anul acesta din cauza numarului redus de licitatii organizate de autoritatile locale, avand in vedere ca cea mai mare parte a afacerilor este generata de lucrarile de infrastructura.

Licitatii contestate

Cele mai importante contracte aflate in derulare ale Strabag au o valoare de 75 de milioane de euro si implica reabilitarea a doua sectoare de drumuri nationale dintre Oradea si Satu Mare.

Cea mai importanta licitatie la care a participat Strabag anul acesta in parteneriat cu firmele Egis Projects, Eurovia Construct International si Housing & Construction Holding Co. Ltd a fost cea pentru realizarea primului proiect in parteneriat public-privat de pe piata locala, in valoare de 1,5 mld. euro - constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov (58 km).

Austriecii au fost devansati insa de consortiul Vinci (Franta)- Aktor (Grecia), iar ulterior au depus o contestatie, care a fost respinsa.

Un alt proiect la care Strabag a intampinat probleme a fost constructia ansamblului rezidential Asmita Gardens din Capitala - dezvoltat de compania indiana Asmita si de fondul de investitii britanic ECDC, unde austriecii au decis sa inchida santierul in luna aprilie pentru neplata unor restante de 20 mil. euro.

Afaceri de 9 miliarde de euro la nivel de grup

Veniturile totale ale Strabag, de pe toate pietele unde activeaza, au crescut cu 9% in primele noua luni, la 9,09 miliarde euro, in contextul stagnarii valorii lucrarilor executate, iar profitul net al companiei a crescut cu 8%, la 117,2 milioane de euro.

Profitul EBITDA (inainte de includerea dobanzilor si taxelor, deprecierii si a amortizarii) a crescut cu 13%, de la 391,4 milioane euro la 440,8 milioane euro.

Numarul de angajati ai companiei a crescut, in perioada analizata, cu 9%, de la 69.000 la 75.000 de salariati.