„Antreprenorii nu vor sa plateasca pentru a primi sfaturi”, spune un consultant

Autor: Roxana Daniela Pricop 01.12.2009

Antreprenorii locali sunt putin dispusi sa plateasca pentru sfaturile si serviciile unui consultant, chiar daca firma pe care o conduc are nevoie de sprijinul unui strateg pentru a trece cu bine de criza, este de parere Razvan Ilie, reprezentantul local al firmei de consultanta Jacobi&Partner.

"Antreprenorii locali sunt reticenti in a primi sfaturi de la consultanti si putin dispusi sa plateasca pentru serviciile de consultanta, chiar daca firma pe care o conduc are mare nevoie de un sprijin pentru a se reorganiza sau pentru a trece cu bine de criza. De cele mai multe ori, atunci cand accepta sprijinul unui consultant, conducerea este fortata de imprejurari, iar compania nu este departe de intrarea in insolventa", spune Ilie.

Jacobi&Partner este filiala locala a firmei germane de consultanta industriala, de management si executive research cu aceleasi nume.

Cu activitate pe piata romaneasca din 2007, Jacobi& Partner a oferit consultanta investitorilor germani, contribuind, printre altele, la intrarea pe piata locala a producatorului de motoare MTU Engines.

Firma de consultanta a incheiat anul trecut cu afaceri de peste 150.000 de lei.

"Aceasta reticenta se explica prin faptul ca, dupa aproape douazeci de ani in care au avut afaceri de succes, multe dintre aceste companii au cazut de sus, iar acum managerilor acestora le este teama sa ia decizii si asteapta sa se intample ceva in piata pentru a fi salvati" , mai spune el.

In prezent, firma a primit mandat din partea mai multor fonduri private de investitii, aflandu-se in discutii avansate cu o serie de companii din sectoarele de retail, auto, constructii, FMCG si real estate care au nevoie de finantari pe termen scurt si mediu.

"Fondurile reprezentate de noi sunt dispuse sa sprijine aceste companii cu joint venture capital, in schimbul a pana la 49% din capital, nedorindu-se achizitionarea intregului pachet de actiuni tocmai pentru a permite actionariatului actual sa duca la bun sfarsit planul de restructurare si eficientizare propus", completeaza el, fara a da insa detalii despre numele acestor companii.

In conditiile in care creditarea bancara a inghetat, finantarea din partea unui fond de investitii este cea mai la indemana solutie pentru companiile care au nevoie de lichiditati pentru a trece cu bine de criza sau pentru profita de oportunitatile aparute in piata.

Mai vin bani In sectoarele generatoare de cash

Anul acesta sectoarele care au atras cele mai consistente investitii din partea fondurilor au fost si cele mai putin afectate de criza. Productia si retailul de alimente au atras investitii de aproape 400 mil. euro din partea fondurilor in acest an, sectoare considerate adevarate generatoare de cash. Alaturi de acestea, companii din sectorul serviciilor medicale si IT au atras investitii cumulate de peste 30 mil. euro.