ZF si Ion Tiriac au ajuns in paginile celui mai important cotidian economic francez

Autor: Bogdan Alecu 30.11.2009

Ion Tiriac, fostul tenismen care a construit un veritabil imperiu pe piata auto, cea a asigurarilor si in imobiliare, nu a fost "crutat" de criza, scrie cotidianul francez de business Les Echos.



"Masinile, imobiliarele, nimic nu se vinde. Nu imi este frica deoarece am prevazut criza si dispun de suficiente lichiditati pentru a depasi aceasta situatie. Criza ma costa bani, dar pot supravietui fara sa vand apartamente", a declarat Ion Tiriac pentru Les Echos.

Cotidianul francez Les Echos citeaza ca sursa Ziarul Financiar in ceea ce priveste informatia conform careia Ion Tiriac s-a retras din afacerea Mercedes-Benz Romania. Ziarul Financiar a fost prima publicatie care a anuntat exitul omului de afaceri din businessul Mercedes.

Grupul Tiriac si Daimler AG au semnat la mijlocul lunii noiembrie un acord prin care grupul german preia participatia de 49% detinuta de Ion Tiriac la importatorul Mercedes-Benz, un business de 400 mil. euro anual. Astfel, incepand cu 13 noiembrie, Daimler AG este asociat unic al Mercedes-Benz Romania SRL.

Iesirea lui Ion Tiriac din afacerea Mercedes-Benz Romania reprezinta prima tranzactie importanta de pe piata auto locala de la inceputul crizei.

Les Echos, cel mai mare cotidian de business din Franta, are un tiraj de aproape 120.000 de exemplare pe editie. Printre cele mai tratate subiecte legate de Romania de catre cotidianul francez se numara cele legate de alegerile prezidentiale din toamna acestui an, alaturi de articolele cu privire la situatia economica, inclusiv cele cu privire la acordul cu FMI.

Fostul manager al lui Boris Becker, Steffi Graf si Goran Ivanisevici a beneficiat de caderea comunismului si de contractele castigate in jurul terenurilor de tenis pentru a construi un adevarat imperiu in Romania, noteaza Les Echos. Tiriac Holdings, grupul care reuneste toate afacerile miliardarului din auto, banci, asigurari si imobiliare, a inregistrat la nivelul anului trecut afaceri de peste 1,4 miliarde de euro.

Ion Tiriac si-a construit imperiul auto din Romania de 800 mil. euro in 2008 format din importatorii marcilor Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover si din cei 40 de dealeri reuniti in cadrul TiriacAuto, pornind cu Mercedes-Benz, un brand pe care l-a adus in 1990 in Romania prin intermediul Autorom.

Prezent atat pe piata auto, cat si pe cea a asigurarilor, prin cel mai mare asigurator de pe piata romaneasca, Allianz-Tiriac Asigurari, cat si pe cea bancara, prin UniCredit Tiriac Bank, primul miliardar roman din topul Forbes si-a extins businessul si in sectorul imobiliar. Fostul tenismen detine peste 150 ha in Bucuresti.

Divizia Tiriac Imobiliare are in plan lansarea a cateva proiecte majore precum un centru expozitional de 60.000 mp in apropierea aeroportului Otopeni, un centru comercial in Brasov si un ansamblu rezidential de 535 de apartamente.

Businessul importurilor Mercedes-Benz a crescut de la 17 masini si piese de schimb in valoare de aproximativ 1.000 de dolari in 1990 pana la un maxim atins anul trecut dupa un rulaj de peste 8.800 de masini.

Piata auto locala a fost in acest an una dintre cele mai afectate industrii din Romania, dupa scaderi de peste 50-60% in fiecare luna din acest an. Nici vanzarile importatorului Mercedes-Benz nu au ramas imune la acest declin, compania raportand in primele zece luni ale anului un declin de 58%, la 3.300 de unitati. Astfel si cifra de afaceri a importatorului s-ar putea situa doar la 60% din cea raportata anul trecut, respectiv 240 mil. euro.

Conform datelor publicate pe Ministerul de Finante, compania Mercedes-Benz Romania a terminat anul 2008 cu pierderi de peste 9 mil. euro, fata de un profit net de 13 mil. euro cu un an in urma. Potrivit consultantilor din piata de fuziuni si achizitii, multiplii folositi in evaluarea companiilor din industria auto au suferit cele mai mari corectii in acest an, pe fondul declinului pietei si a limitarii posibilitatilor de finantare.

Astfel, valoarea Porsche Romania, cu afaceri de un miliard de euro si profit net de 70 mil. euro in 2008, a scazut cu 44% in acest an, la 241 mil. euro, potrivit Anuarului Top 100 cele mai valoroase companii din Romania, realizat de ZF in colaborare cu Casa de investitii Capital Partners.

Conform estimarilor ZF valoarea Mercedes-Benz Romania s-ar putea situa intre 50 si 80 mil. euro.