„Peste cinci ani vad PRO TV-ul lider, cum este si acum”. Anul viitor, Pro TV va lansa un nou canal

Autor: Adriana Rosoga 01.12.2009

PRO TV intentioneaza sa lanseze anul viitor un nou canal TV - Acasa Clasic - si va continua sa investeasca puternic in internet.



Pentru canalul Pro TV, televiziunea lider din Romania care se lansa in urma cu 14 ani pe 1 decembrie, 2009 a insemnat eficientizarea businessului si cresterea cotei de piata fara a face rabat de la calitatea programelor, in conditiile in care piata de publicitate a scazut in acest an cu 30-40%.

"Ne-am adaptat la problemele existente in piata si am fost primii din industria media din Romania care si-au asumat aceasta sarcina deloc placuta, care si-au ajustat cheltuielile inca din octombrie-noiembrie 2008, cand pentru multi criza era o poveste. Am cautat sa reducem costurile in toate locurile posibile, pe toate liniile. O adaptare la piata anului 2009 a vizat intai de toate reanalizarea bugetelor de productie a programelor. Este important faptul ca telespectatorii nostri nu au vazut asta pe sticla, cu toate ca noi am operat businessul cu costuri mai mici decat in 2008. Targetul nostru a ramas neschimbat. Am crescut eficienta in toate liniile, plecand de la numarul de angajati si terminand cu costuri specifice domeniului nostru, respectiv costuri tehnice. Peste 80% din costurile companiei sunt costuri generate de programe", spune Costi Mocanu, directorul general al PRO TV S.A, compania care include alaturi de postul fanion si canalele Acasa, Pro Cinema, Pro TV International, Sport.ro si MTV.

Pentru Costi Mocanu, 40 de ani, care este "in PRO" chiar de dinainte de lansarea canalului care a adus cea mai mare schimbare in piata media din Romania, 2008 si 2009 au fost ani total diferiti: 2008 a fost cel mai bun an financiar din istoria PRO - afaceri de 274 milioane de dolari si un profit operational (EBITDA) de 111,7 milioane dolari - , iar 2009 este marcat de criza economica cu toate implicatiile dure asupra businessului, respectiv o scadere cu 40% a afacerilor si cu 64% a profitului operational.

Continutul este permanent adecvat la publicul tinta

Canalul Pro TV este lider de audienta pe piata locala, stirile, programele de divertisment, filmele si meciurile de fotbal din Europa League fiind cele mai vizionate programe de televiziune din Romania. "Investim foarte mult in emisiunea de divertisment «Dansez pentru tine», dar si pentru meciurile din Europa League. Incercam in fiecare an sa ne imbogatim si sa multumim publicul foarte exigent", spune Costi Mocanu, caruia la finalul lui 2007, Adrian Sarbu, fondatorul PRO TV, i-a incredintat sa administreze operatiunile zilnice ale celor sase posturi. Sarbu, 54 de ani, conduce acum intregul grup american Central European Media (CME) din care face parte PRO TV, si este romanul care detine cea mai importanta pozitie intr-o companie straina.

PRO TV a semnat in acest an un contract pe doua sezoane, respectiv pana in vara lui 2010 cu grupul Divertis, astfel incat din toamna in grila postului ruleaza doua emisiuni noi: "Serviciul roman de comedie" si "Divertis- Land of Jokes". "Divertis si-a incheiat in vara contractul cu broadcasterul sau si a negociat cu mai multe canale. PRO TV-ul nu avea genul acesta de programe in grila, comedii autohtone. Emisiunile Divertis aduc un plus de valoare grupului in doua directii: continut si marketing", explica Mocanu decizia de a aduce Divertis la PRO, unul din "transferurile" cele mai surprinzatoare ale toamnei.

Publicul PRO TV este reprezentat de persoane din mediul urban cu varste cuprinse intre 18-49 de ani, "oameni dinamici care iau decizii, care sunt lideri in ceea ce fac, sunt oameni cu raspundere, care gandesc liber", spune el.

"Daca ne uitam zi de zi in piata la plaja de audiente, romanii sunt un public extrem de sofisticat si un public alintat de foarte multe programe de foarte buna calitate comparativ cu tarile europene. Indraznesc sa spun ca Romania din punctul de vedere al ofertei de televiziune este cu siguranta in primii zece in Europa, m-as uita chiar catre primele sapte pozitii."

Dincolo de adecvarea programelor la publicul tinta, PRO TV le-a propus romanilor in ultimii 14 ani proiecte si idei mari pentru Romania. De la "Noua ne pasa" si NATO pana la infiintarea registrului donatorilor neinruditi sau campanii pentru copii sau animale, concretizate in proiecte legislative si legi, PRO TV a participat si s-a implicat in viata comunitatii. "Responsabilitatea sociala nu este un instrument de comunicare pentru noi, actiunile de acest tip in care propunem romanilor proiecte si idei mari, fac parte din ADN-ul brandului nostru. Aceste idei se nasc natural in discutiile dintre colegii mei pentru ca acesta este spiritul PRO", precizeaza Mocanu.

In spatele succesului PRO TV stau oamenii, care au creat in cei 14 ani de PRO TV branduri de succes exportate in Europa. "PRO TV si-a propus sa arate o viata cat mai frumoasa si cat mai colorata. Unul dintre cele mai frumoase lucruri care li s-au intamplat romanilor in cei 20 de ani dupa revolutie sunt cei 14 ani de PRO TV. Iar echipa inseamna totul pentru succesul unui post de televiziune. Toti au contribuit la acest succes pentru ca fiecare este manager al operatiunii mai mici sau mai mari de care raspunde. Dincolo de formatul unei emisiuni sta brandul si el este cel care te diferentiaza intr-o lume cu posibilitati nelimitate."

Pilonii pe care se bazeaza modelul de succes al PRO TV sunt "viziune, inspiratie, foarte multa munca, pasiune, eforturi, pricepere, nervi, foarte multe analize, pasiune, indrazneala. Sunt atribute sine qua non in fata carora telespectatorii si industria spun JOS P~L~RIA, in momentul in care ne asaza pe primele locuri pe telecomanda sau isi directioneaza bugetele de publicitate catre canalele PRO", considera Mocanu.

Un nou canal anul viitor

Incepand din toamna anului trecut, piata de publicitate locala este puternic afectata de criza economica, ceea ce i-a determinat pe executivi sa reduca dramatic bugetele de advertising si marketing.

"Estimarile noastre in Romania arata ca piata de TV a inregistrat o scadere de 30% in lei fata de 2008, iar pentru anul viitor estimam o usoara crestere in concordanta cu cresterea PIB care se asteapta de la Romania. Nu va fi insa un proces constant din cate ne dam noi seama, va fi un proces neregulat, cu o prima jumatate de an foarte grea, urmata de o revenire la pozitiv in a doua jumatate a lui 2010", afirma Mocanu.

Anul viitor compania PRO TV intentioneaza sa lanseze un nou canal TV, Acasa Clasic, care va difuza telenovele, "un fel de Pro Cinema al Pro TV-ului", dupa spusele lui Costi Mocanu. "Exista o oferta bogata de telenovele care au un cost de achizitie si amortizare decent si posibilitatea de a generare audiente si venituri multumitoare. De aceea ne-am gandit la aceasta lansare si vom asista la nasterea postului in 2010."

Pana in acest moment, Acasa Clasic este singurul canal TV pe care PRO TV intentioneaza sa-l lanseze anul viitor.

"In acest moment, perspectiva anului 2010 nu ne permite sa adoptam alte decizii, insa noi avem pregatirea si armele necesare ca odata luata decizia infiintarii unui canal nou in trei luni sa-l putem lansa pe piata. In momentul de fata exploram foarte multe posibilitati de extindere. Ne-am uitat la posturi de copii, de science de exemplu. Insa raspunsurile pietei nu sunt asa incurajatoare incat sa ne gandim la un atac puternic, intelegand prin asta lansarea simultana a mai multor canale", precizeaza Mocanu.

Dezvoltarea pe internet este un "must"

"Peste cinci ani vad PRO TV-ul lider cum este si acum pentru ca PRO TV-ul ca brand si-a aratat vocatia de lider. Noi avem in obiectiv cresterea cotei de piata, suntem foarte indragostiti de internet. Rezultatele din ultimul an au aratat asta. Ne-am dublat traficul ca numar de vizitatori unici anul acesta si vom continua sa investim in acest mediu de comunicare. Pentru cei care gandesc liber, online-ul este un «must». Trebuie sa fii acolo, asta nu inseamna ca trebuie sa te muti. Utilitatea prezentei in internet poate fi masurata fie si numai pentru promovarea emisiunii de TV pe care ai asigurat-o."

Potrivit lui Adrian Sarbu, Central European Media (CME) se dezvolta in trei directii: broadcasting, internet si continut. "Internetul este noua frontiera, dar asta nu inseamna ca in Romania televiziunea nu va ramane, in urmatorii ani media dominanta", explica Sarbu in iulie, in Ziarul Financiar.

PRO TV a aparut in urma cu 14 ani cand Adrian Sarbu s-a aliat cu grupul american CME pentru a realiza un post de televiziune occidental in Romania. CME a venit cu 20 de milioane de dolari, cea mai mare investitie americana in Romania la vremea respectiva, iar Adrian Sarbu a facut managementul. Peste 12 ani, Sarbu a inceput sa urce in ierarhia CME, grup care detine statii de televiziune in Europa Centrala si de Est ce acopera 97 de milioane de telespectatori, astfel incat in ianuarie a fost numit director executiv (CEO) si presedinte al CME, fiind responsabil de afaceri anuale de un miliard de dolari.

In Romania, grupul american detine 95% din compania PRO TV SA, restul de actiuni fiind in posesia lui Adrian Sarbu, al carui grup controleaza mai multe active media printre care si Ziarul Financiar.