Ce strategii au Heineken si Ursus pentru a raspunde la scaderea pietei de bere cu 16% in primele noua luni

Autor: Diana Tudor Stoica 02.12.2009

Heineken Romania si Ursus Bre­weries, primii doi producatori de bere din Romania, cauta noi mo­dalitati de reducere a costurilor dupa ce piata berii a scazut in primele noua luni cu 16%, potrivit estimarilor ZF pe baza datelor oferite de Institutul National de Statistica (INS).

In primele noua luni vanzarile de bere au ajuns la 14 milioane de hectolitri, comparativ cu aproape 17 milioane de hectolitri, cat au vandut producatorii de bere in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit INS.

Dupa o vara cu cele mai slabe vanzari din ultimii cinci ani, in septembrie declinul vanzarilor de bere s-a mai temperat, la 7,5%. Septembrie este astfel prima luna din acest an cu scaderi ale vanzarilor de sub 10% dupa sapte luni consecutive in care berarii au vazut cum consumul scade cu pana la 20% comparativ cu 2008, conform aceleiasi surse.

Confruntati cu scaderea pietei, marii producatori au pus in aplicare strategii de reducere a costurilor. In timp ce Ursus Breweries a anuntat de curand ca a redus stocurile la distribuitori cu 40% la inceputul trimestrului patru, reprezentantii Heineken Romania sustin ca nu vor mai lansa anul acesta berea Ciuc Winter, cu care au fost prezenti pe piata in iarna anului 2008.

"Am decis sa nu facem anul acesta Ciuc Winter, deoarece segmentul berilor de iarna este unul foarte mic. In strategia de recesiune este bine sa nu incerci sa faci prea multe lucruri deodata, ci sa faci in continuare ceea ce ai facut ieri, si un pic mai bine", a declarat Jan Derck van Karnebeek, directorul general al Heineken Romania, companie care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 225 mil. euro.

In ceea ce priveste stocurile companiei, Kerne­beek sustine ca acestea au fost reduse inca din prima parte a acestui an. "Reducerea costurilor este pentru noi ca aerul sau mancarea. Facem asta in fiecare zi (reducem costurile - n. red.), indiferent daca este recesiune sau nu", spune directorul general al Heineken Romania.

Greu de facut estimari

Cu toate acestea, managerii Heineken Romania si Ursus Breweries se feresc in continuare sa faca estimari cu privire la evolutia pietei berii pana la finalul acestui an. "In conditiile economice actuale este dificil sa faci o estimare corecta. Totusi ma bucur sa observ ca dupa o vara cu rezultate sub asteptari piata berii a dat semne de stabilitate in ultimele luni. Speram ca aceasta stabilitate se va pastra pana la finalul anului, deoarece consumul creste in mod normal in perioada sarbatorilor de iarna", a declarat Stephan Maria Weber, presedintele Ursus Breweries, companie care a rulat anul trecut afaceri de peste 325 mil. euro.

In acelasi timp, Kernebeek sustine ca desi nu poate estima scaderea pietei in acest an, nu asteapta o revenire a vanzarilor de bere nici in ultimul trimestru al anului, nici in prima jumatate a anului 2010.

Ambele filiale ale multinationalelor au luat anul acesta mai multe masuri de reducere a costurilor pentru a face fata scaderii vanzarilor de bere, principalele decizii privind renegocierea contractelor cu furnizorii, reducerea stocurilor de bere din piata si inchiderea unitatilor de productie neprofitabile.

Astfel, in timp ce Ursus Breweries a inchis unitatea de productie de la Bere Azuga la patru luni dupa ce a preluat pachetul majoritar de actiuni al acesteia, Heineken a vandut unitatea de ape minerale achizitionata odata cu Bere Mures, a renuntat la productia unor branduri din portofoliul producatorului muresean si a inchis sectiile de malt pe care le detinea pe plan local.

Afaceri in crestere, volume in scadere

In urma acestor decizii luate de cei doi competitori atat pentru a creste lichiditatile, cat si pentru a pastra sau a castiga cota de piata, reprezentantii Heineken Romania au anuntat o crestere de 12% a cifrei de afaceri si o scadere de peste 11% a volumulelor dupa prima jumatate a acestui an.

In aceeasi perioada, afacerile Ursus Breweries au crescut cu 14,4%, potrivit datelor raportate de companie catre Bursa de Valori Bucuresti in oferta de preluare a Bere Azuga. De asemenea, pro­ducatorul brandurilor Timisoreana si Ursus a anuntat ca in perioada aprilie-septembrie a acestui an (echivalentul primului semestru al anului fiscal 2009-2010 pentru Ursus Breweries) a inregistrat o crestere cu 1,4% a cotei de piata fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 31%, potrivit reprezentantilor companiei care citeaza compania de retail audit MEMRB.

Pe de alta parte, Heineken Romania foloseste o alta companie de retail audit, The Nielsen Company, ale carei studii de piata sustin ca producatorul brandurilor Ciuc si Golden Brau se afla in continuare pe prima pozitie in topul celor mai mari producatori de bere locali dupa primul semestru al acestui an.

Isi impart mai mult de jumatate din piata

Acesta este poate motivul pentru care seful Heineken Romania inca zambeste atunci cand este intrebat daca Heineken va mai ocupa prima pozitie in topul celor mai mari producatori de bere de pe plan local si anul viitor. "Vom vedea abia la inceputul lui 2010", spune optimist Jan Derck van Karnebeek, mentionand ca abia in prima parte a anului viitor compania va dezvalui evolutia cotei de piata.

Heineken Romania si Ursus Breweries se lupta de foarte multi ani pentru prima pozitie pe piata locala a berii, un segment cu vanzari de peste 1,6 miliarde de euro in 2008. In prezent, cei doi jucatori controleaza impreuna peste 50% din piata, restul - pana la 80% din piata - fiind detinut de InBev Romania, producatorul Bergenbier (achizitionat recent de fondul de private equity CVC Capital Partners), si United Romanian Breweries Bereprod, producatorul berii Tuborg.