1,5 mil. euro de la UE ca sa ducem legumele si fructele romanesti romanesti in Norvegia, Ucraina si Rusia

Autor: Cristina Stoian 03.12.2009

Producatorii romani isi vor duce legumele si fructele proaspete sau conservate in tari ca Norvegia, Ucraina si Rusia, dupa ce programul inaintat Comisiei Europene, in valoare de circa 3 mil. euro si care include actiuni de informare si promovare a acestor produse in tarile Uniunii a fost aprobat la jumatate lui noiembrie.

Proiectul implementat in colaborare cu Grecia se intinde pe trei ani si va fi cofinantat de Uniunea Europeana in proportie de 50%.

"Programul include participari la targuri, degustari, site-uri de promovare, dar mai ales discutii cu lanturile de magazine din tarile vizate pentru a putea furniza produse proaspete sau procesate incepand cu 1 ianuarie 2010. In prezent, Romania exporta doar 5% din cele 200.000 de tone de legume si fructele produse la nivel local, dar in trei ani estimam ca livrarile spre alte tari vor ajunge la 40% - 50% din productia interna", a declarat Aurel Tanase, presedintele patronatului Romconserv care a initiat acest program si care include 30 de firme membre, cu afaceri de circa 200 de milioane de euro. Printre companiile care vor beneficia de subventii de la Uniunea Europeana se numara fabricile de conserve Raureni si Fravil din Ramnicu Valcea, Conserv Buftea, MIB Prodcom Cluj-Napoca sau Mandi Company din Bucuresti. Din cei circa 3 milioane de euro, cat este valoarea totala a proiectului, membrii Romconserv vor contribui cu 900.000 de euro, iar grecii cu 600.000 de euro, resul fiind suportat de Uniunea Europeana.

"Grecii au ales pentru promovarea produselor lor Argentina, iar noi Norvegia, Ucraina si Rusia. Norvegia este o tara scumpa, care prefera produsele procesate europene, norvegienii fiind mari consumatori de pasta de tomate, muraturi, zacusca, gemuri si dulceata. Pana acum nu am exportat in Norvegia conserve, iar in ce priveste legumele proaspete, sporadic si doar cateva kilograme", spune Tanase. In urmatoarea luna producatorii locali vor analiza profilul pietei pentru a trimite produsele care se vand cel mai bine in tarile respective.

"Vom promova magiunul de prune de la Topoloveni in Rusia, unde avem cea mai buna sustinere. In Ucraina, capacitatea lor de productie nu reuseste sa o acopere pe cea de procesare, iar noi vom veni cu rosii decojite, de exemplu", explica Tanase strategia de promovare a producatorilor romani.

Comisia Europeana a aprobat recent o serie de masuri vizand informarea consumatorilor cu privire la produsele agricole comunitare si a aprobat zece proiecte ale unor tari ca Franta, Grecia, Romania, Italia, Polonia si Portugalia, care promoveaza fructe, legume, vinuri, uleiul de masline, bauturi sau produse din carne.

Contributia UE, care reprezinta jumatate din bugetul total al programelor, se ridica la 11,1 milioane de euro.

Subventiile vin in sprijinul producatorilor si procesatorilor locali de legume si fructe, mai ales ca de anul viitor nu vor mai primi ajutoare de stat pentru procesarea produselor.