Opinii: Amintiri cu Basescu si Geoana de la Washington, de acum 10 ani

Autor: Cristian Hostiuc 03.12.2009

Ca ziarist ai o sansa extraordinara sa cunosti oameni pe care altfel nu ii poti intalni fata in fata si sa stai de vorba cu ei mai mult decat un minut.

Acum 10 ani, in martie 1999 Traian Basescu, ministrul transporturilor la acea vreme in guvernul Radu Vasile, a invitat un ziarist de la agentia de presa Mediafax (unde lucram atunci) sa-l insoteasca sase zile intr-o vizita in Statele Unite, unde se intalnea cu niste transportatori feroviari si cu omologul sau american. Ministerul sau cred ca CFR-ul avea un contract de consultanta cu o firma americana ca sa-i faca un plan de restructurare. Invitatia, care a venit joi seara (duminica la pranz fiind plecarea) era adresata sefului meu de la acea vreme de la Mediafax, dar pentru ca el nu avea pasaportul in ordine atunci pe loc (era expirat), m-a trimis pe mine.

Delegatia, cred ca eram cinci persoane, a plecat duminica la Bruxelles si am facut jonctiunea luni seara in Luxemburg cu Traian Basescu, care venea de la Roma de la Internationala Socialista (Petre Roman ii era sef de partid). Marti am fost la Banca Europeana de Investitii unde Basescu trebuia sa discute prelungirea unui contract de credit pentru achizitia de echipamente pentru Romatsa. Cei care dirijeaza traficul aerian au luat initial creditul in urma cu vreo doi ani, au cumparat echipamentele, dar acestea au ramas in hambare. Cand sa le puna in functiune, erau deja depasite (erau deja depasite chiar de cand au fost achizitionate, dar mai conta! Cred ca si acum sunt institutii unde zace aparatura cumparata cu bani grei si care nu a fost folosita), asa ca s-au gandit sa dea echipamentele inapoi producatorului la un discount mare si sa ia altele noi, cu un pret si mai mare. Si aveau nevoie de o marire a creditului de la BEI. Tot atunci la BEI am aflat cum e cu autostrazile, ca trebuie sa ai trafic mare ca sa fie rentabila o autostrada si ca Romania atunci nu avea nici trafic si nici economie, iar bancherii nu intelegeau de ce vrem autostrazi. Iar sugestia celor de la BEI era sa facem drumuri.

Dupa intalnire am plecat cu trenul la Amsterdam ca sa luam avionul miercuri spre Washington. Aici am ajuns la pranz si am fost asteptati si dusi la hotel de un consilier al ambasadei. Iar Traian Basescu tot intreba unde este ambasadorul - Mircea Geoana. Consilierul ii prezenta programul vizitei, cu diverse intalniri, iar ministrul ii taia din prezentare, ca cine sunt persoanele si de ce trebuie sa se intalneasca cu ele. Grea misiune pentru consilier, care-i spunea ca asa a spus domnul ambasador . Tin minte si acum ca a doua zi pe lista era pusa la hotel, la prima ora, la micul dejun, o intalnire intre Basescu, Geoana si un sef mare de la firma de armament Lockheed Martin. In ciuda protestelor ca de la ministru la ambasador, cei trei s-au intalnit (eu nu am fost invitat la discutie!!!). Iar peste cateva luni Romania, prin Ministerul Transporturilor, a cumparat aparatura de supraveghere a Dunarii de la Lockheed. La granita era razboi in Serbia. Ceea ce nu a fost in program a fost o intalnire aranjata de Petre Roman pentru Basescu cu seful de atunci al FMI Michael Camdessus in care sa discute situatia Romaniei, care era in criza economica si nici nu era dornica de reforma. Ca acum.

Nu visam atunci ca cei doi vor ajunge peste ani sa se lupte pentru functia de presedinte al Romaniei. Si nici ei, sigur, nu credeau lucrul asta. Dar Lockheed Martin sigur a vrut sa-si asigure o relatie buna cu amandoi.

Cristian Hostiuc este director editorial al Ziarului Financiar