REPORTAJUL SAPTAMANII/ Piata hotelurilor
Autor:
Anca Nastasi
09.12.2009
Criza economica pune pe butuci o industrie care pana nu demult
era una din cele mai sigure: serviciile hoteliere. Anii trecuti,
expertii estimau ca Bucurestiul ar mai avea nevoie de cateva mii de
camere pentru a face fata turistilor. Pe timp de recesiune insa,
toate calculele au fost date peste cap. Hotelurile Capitalei sunt
din ce in ce mai goale. Concedierile s-au facut in valuri, iar
hotelurile au fost scoase la vanzare. Veti vedea ca se poate si
altfel: o demonstreaza Praga, capitala Cehiei, care a stiut sa
profite de criza si s-a transformat intr-unul din cele mai
atractive orase ale Europei.
Praga, toamna. O zi obisnuita din saptamana. Centrul istoric.
Hoarde de turisti. Bucuresti, aceeasi toamna, dar alt centru
istoric - trist, chiar si in week-end!
In prima jumatate a lui
2009, Praga a atras 5 milioane de turisti. Bucurestiul... n-a
reusit sa atraga tot anul un milion de vizitatori.
Paradoxul este ca, in timp ce Praga se simte amenintata de
criza si cauta solutii, noi ne umflam in pene! Unii insista ca sunt
pe profit. In Praga, turistii s-au imputinat cu 11% fata de anul
trecut, in Bucuresti, cu 20%.
"Turismul din Cehia e in cea mai mare criza a acestui secol -
declara Tomio Okamura, presedintele Asociatiei agentilor de turism,
o putem compara doar cu cele cateva saptamani dupa inundatia din
Praga din 2002, sau cu atacul terorist de la New York, dar atunci
fost doar o problema de cateva saptamani, poate cateva luni, in
timp ce criza aceasta este una pe tot anul, si are un efect foarte
puternic asupra industriei hoteliere din Reublica Ceha."
Praghezii spun ca se vede cu ochiul liber ca turistii s-au
imputinat, iar hotelierii s-au vazut infranti cu propriile lor
arme, au deschis atat de multe hoteluri in perioada boom-ului
imobiliar, incat, acum, in miezul recesiunii, se vad nevoiti sa
ieftineasca, daca vor sa supravietuiasca
Florin si familia sa se bucura din plin de criza care a lovit
hotelurile pragheze. Fata de celelalte orase din Europa, acestea i
se par convenabile, hotelurile avand si mic dejun, la 50-60 de
euro, pentru camera tripla, e un pret bun; si discutam de hotel de
3-4 stele. Dar romanii nostri stau in plin centru, oferte si mai si
sunt la 15 minute de mers pe jos departare de atractiile
turistice.
"Pretul cazarii in Republica Ceha - precizeaza Tomio Okamura -
este, istoric vorbind, cel mai scazut de la revolutia de catifea
incoace, pentru ca in acest moment e posibil sa cumperi cazare la
un hotel de 4 stele in Praga, pentru 30 de euro/ camera dubla/
noapte, cu mic dejun inclus, inclusiv hoteluri de 5 stele, gasesti
la 55 de euro/ dubla/ noapte, cu mic dejun inclus. Cred ca ar fi
mai ieftin pentru unii praghezi sa stea la hotel decat sa
inchirieze vreun apartament."
La Praga, anul trecut, numarul locurilor de cazare a crescut
cu 118%. Asa se face ca, in vremuri de criza, economia de piata
functioneaza din plin, in folosul clientului. Nu si la
Bucuresti.
"O camera dubla cu pat matrimonial - ne precizeaza
Alina-Cristina Buzea, reprezentanta unui hotel - este de 70 - 75 de
euro, iar camera business, cam cea mai mare din hotel, peste 35 de
mp, merge pana la 130-140 de euro."
O simpla cautare pe internet - hoteluri in Praga, si poti
alege din peste 400 de variante, doar in centru! Sunt mai multe
hoteluri decat strazi! Aceeasi cautare in Bucuresti iti afiseaza
cel mult 72 de oferte de cazare. In centrul istoric al
Bucurestiului sunt doua hoteluri mari si late: cu doar cateva zeci
de camere. Cum turistii nu prea au de unde alege, nici hotelierii
nostril nu prea cred in scaderea preturilor.
Dintre cei care viziteaza Bucurestiul, ca sunt romani sau
straini, 80% vin ca sa faca afaceri, mai bine zis veneau, pentru
ca, in vremurile acestea, turismul de afaceri se apropie de
zero.
Au aparut disponibilizarile - ca solutie de criza. Cel mai rau
o duc hotelurile mari. In cazul celui mai mare din Europa, de
pilda, cu aproape 2.000 de camere, dupa doi ani de la deschidere,
doar 27% din ele sunt ocupate, angajatii se revolta ca isi pierd
locul de munca, iar proprietarii pun camerele in conservare si
incearca sa-si salveze investitia - oferind spatiile pustii din
hotel spre inchiriere - pentru birouri. Alt hotel cu cateva sute de
camere disponibilizeaza 40% din ospatari si cameriste.
In timp ce, la Bucuresti, lipsa turistilor se trasforma intr-o
problema sociala, lasand oameni pe drumuri, la Praga, intr-un hotel
mamut cu 450 de camera, problema cheltuieli/ incasari este tratata
diferit: "Nu stiu cum e in Romania - spune Roaul Gransier -, dar
aici, in Republica Ceha, aveam multi manageri si cam putini oameni
care sa faca munca efectiva. Managerii au fost invitati sa inceapa
sa faca si ei treaba receptionerilor si a chelnerilor. De exemplu,
un manager care lucra de la 9 la 5, de luni pana vineri, a fost
deodata rugat sa lucreze si in week-end si seara, la fel ca si
staff-ul lor, si, pentru ca nu au vrut, au plecat!" Omul n-a
concediat nici cameriste, nici ospatari nici bucatari, tocmai in
ideea ca ei servesc turistii, iar lipsa lor ar scadea calitatea
serviciilor. Ideea nu-i apartine, a imprumutat-o de la colegul din
acelasi lant hotelier din Budapesta.
La Bucuresti, "inca n-am facut lucruri de genul asta, pentru
ca asteptam si de la ei solutii", declara managerul unui hotel,
care a pierdut peste 40% din profit. La pranz, in restaurant, cam
bate vantul. Receptia pustie este insa animata de pregatirile
pentru Craciun. Ca sa mai scoata hotelul din atmosfera deprimanta,
managerul bucurestean are o idee: vrea sa deschida in decembrie
ateliere de creatie pentru copiii corporatistilor care, altadata,
veneau aici la team-building si congrese. Solutia lui ar putea
prinde - pe termen lung: a verificat-o cehul: a oferit piscina -
care oricum trebuie tinuta in functiune - scolilor din apropiere,
pentru lectii de inot. In plus, la Praga, turistii fideli sunt
rasfatati cu un cos de fructe si vin.
Dar pana unde poate merge frica de faliment, cand turismul de
business dispare?
Ca sa supravietuiasca, marile hoteluri pragheze fac reduceri
si la nunti! Chiar si de 40% daca lasi pe mana lor intreaga
organizare. Sunt bucurosi sa aiba de lucru si hotelul plin. Asa,
reusesc sa atraga chiar si nuntasi de peste hotare.
Dar nici berea nu se mai vinde ca altadata, la Praga. Cel mai
bine merge cea la pahar de plastic, alaturi de un sandwich incropit
pe genunchi dupa o vizita la supermarket. Frigarile la protap,
scoase in piata publica, si carnatii rumeniti sub nasul
trecatorilor sunt imortalizti, ca amintire, si cam atat.
Ospatarii se plictisesc la terasele scumpe, cu vedere la
orologiu, iar muzicienii tocmiti sa faca antren nu reusesc sa
trezeasca mesenilor pofta de mancare. Dar cine a venit la Praga sa
se simta bine, o face cu talent si fara inhibitii.
Reportaj difuzat de Protv, in emsiunea "Romania te iubesc" din 15 noiembrie