BESTSELLER INTERNATIONAL/ Asterix, notre amour
Autor:
Daniel Nicolescu
09.12.2009
Pe 29 octombrie 1959, in primul numar al revistei "Pilote", se
nasteau hatrul Asterix si mereu insatiabilul Obelix. Doi eroi care,
in cincizeci de ani de existenta, au sarit din paginile revistelor
in albume, apoi in pelicula cinematografica (atat filme
propriu-zise cat si desene animate) si, de acolo, direct in
eternitate. In aceasta jumatate de veac s-au vandut 325 de milioane
de albume cu pataniile lor, iar delicioasele lor povesti de papa
(in principal mistreti) si sfada (mai ales intre bravii gali din
Armorique) au fost traduse in 107 limbi. Inclusiv latina si
esperanto!
Daca aveti ocazia sa treceti prin Cartierul latin si sa
patrundeti in librariile Gibert sau in vreunul dintre numeroasele
anticariate care impanzesc zona, puteti constata ca, in
superabundentele sectoare de benzi desenate, pentru care, pe
malurile Senei, s-a dezvoltat o pasiune aproape obsesiva, exista
intotdeauna un raion numit, simplu, "Les incontournables".
Iar
primii dintre Inconturnabili (alaturi de Lucky Luke si Tintin) sunt
desigur, Asterix si marele sau prieten, Obelix.
Drumul lor triumfal spre inimile cititorilor din intreaga lume
a cunoscut insa si niste sincope. Prima, cea mai dramatica, a fost
moartea lui René Goscinny (in 1977, la 51 de ani), scenaristul de
geniu care i-a inventat pe cei doi veseli companioni. Dupa cativa
ani de ezitari si sterile tribulatii, celalalt "tatic" al lui
Asterix, desenatorul Albert Uderzo, se hotaraste sa continue
aventura de unul singur si alcatuieste scenariul si desenele
primului album fara Goscinny: "Le grand fosse" - 1980). Mitul lui
Asterix isi continua drumul, pret de inca 10 albume. Penultimul a
deconcertat publicul, pentru ca ideile scenaristice ale lui Uderzo
n-au izbutit sa se ridice la inaltimea talentului sau de desenator.
Volumul (al 33-lea din seria Asterix), intitulat "Le ciel lui tombe
sur la tete", este o incursiune, cam stupida, in science-fiction:
in binecunoscutul satuc din nordul Galiei, unde "o mana de
ireductibili razboinici rezista cu indarjire in fata
invadatorilor", ajung pe nepusa masa niste extraterestri. Adaugand
la aceasta traznaie influenta manga (in mare voga si in Franta) si
cea a comic books-urilor americane, iata ca avem premisele unui
esec. Doar premisele, pentru ca, desi albumul a fost primit cu
raceala, vanzarile au mers struna. Desi Uderzo anuntase ca se
retrage din activitate si desi vanduse, in decembrie 2008, la
inceput de criza, editura Albert Rene celor de la Hachette
(autorizand continuarea aventurilor lui Asterix si dupa moartea
sa), a revenit la planseta de desen si a reusit sa intre iar in
favorurile publicului, tiparind, cu ocazia celor zece lustri de
viata ai personajelor sale, un ultim album, din specia celor
"tari". E vorba despre Le Livre d'Or. O carte mucalita, unde razi
si surazi fara oprire vazandu-i pe Asterix si Obelix la varsta de
50 de ani, si unde ai prilejul sa te plimbi printr-un veritabil
muzeu dedicat celor doi: Asterix inspirandu-l pe Arcimboldo, Obelix
fiind model pentru Ganditorul lui Rodin iar frumoasa Falbala
devenind Gioconda. Peste toti si toate, o hazlie mise-en-abime:
printre personaje apare insusi Uderzo, un "pusti" de 82 de ani care
stie sa hohoteasca si dupa ce incaseaza o scatoalca strasnica de la
Obelix.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 - editor executiv la Ziarul de duminica.