Cum va afecta eliminarea unor taxe de raft businessul marilor retaileri

Autor: Mihaela Popescu 09.12.2009

Taxele de expansiune, de administrare a bonurilor de masa sau pentru acoperirea riscului nevanzarii produselor vor disparea din vocabularul lanturilor de magazine din 2010, cand retailerii isi vor alinia practicile la noua lege din comert. Nimeni nu-i impiedica insa pe retaileri sa "inventeze" noi taxe, atrage atentia Consiliul Concurentei (CC). "Ne e teama ca daca se elimina anumite taxe retailerii vor gasi modalitati de introducere a unor noi taxe", a declarat recent Valentin Mircea, consilier de concurenta in cadrul CC.

La randul lor, producatorii sustin ca noile reglementari constrang retailerii sa evite majorarea taxelor la raft, pentru ca acest lucru

le-ar aduce dezavantaje competitive in raport cu micii comercianti care nu cer taxe de listare.

Noua lege impune retailerilor facturarea separata a taxelor la raft in momentul in care achizitioneaza marfa de la furnizori. Schimbarea modului de inregistrare contabila ar putea majora marjele comerciale ale lanturilor de magazine alimentare, care in acest moment sunt cele mai mici de pe piata.

"Sigur ca taxele de raft vor continua sa se regaseasca in pretul de vanzare al marfurilor, pentru ca sunt un cost pentru producatori, schimbarea pe care o aduce noua lege este faptul ca retelele de magazine va trebui sa factureze separat aceste taxe, ca servicii de marketing. Deoarece retelele sunt in competitie unele cu altele, vor avea interesul sa nu majoreze taxele de raft, pentru ca o eventuala crestere a acestora s-ar resimti in cresterea pretului la raft al produselor", a explicat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara.

De partea cealalta, reprezentantii AMRCR au afirmat recent ca retailerii nu au gasit inca modalitatile de transpunere a noilor reglementari in practica contabila a companiilor. Mai mult, ei au subliniat faptul ca aceasta transpunere genereaza "costuri uriase" pentru retaileri care intr-un final vor determina majorarea preturilor la raft ale produselor alimentare.

Ce taxe de raft dispar din 2010

Noua lege din comertul alimentar, care a intrat in vigoare in urma cu o luna, da un ragaz retailerilor pana la jumatatea lunii ianuarie a anului viitor pentru a renegocia contractele cu furnizorii, astfel incat acestea sa fie aliniate la noile reglementari.

Legea spune ca taxele de listare sunt legale, insa cu conditia ca acestea sa aiba o legatura directa cu operatiunea de vanzare si sa se regaseasca in costul de achizitie al marfurilor la retailer. Astfel, dispar de pe lista unor retaileri taxa de expansiune sau de modernizare a retelei de magazine, taxa logistica, cea de administrare a bonurilor de masa sau taxa pentru acoperirea riscului de nevanzare a noilor produse, pe care furnizorii erau conditionati sa le accepte pentru a putea intra in anumite retele de hipermarketuri sau supermarketuri.

Retailerii spun insa ca aceasta reprezinta o mica parte din taxele pe care le percep furnizorilor si ca nu sunt practicate de toti jucatorii din comertul modern.

"Taxele «clasice», pe care toti retailerii le practica si care sunt legale, sunt cele de promovare la raft, de pozitionare preferentiala sau secundara (de exmplu la casa, la capat de raft sau pe standuri suplimentare in interiorul magazinelor - n. red.) sau de merchandising (pentru activitati de promovare in magazine realizate de retaileri - n. red.)", a subliniat Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR.