Ce au invatat cinci executivi de top in cel mai greu an pentru economie

Autor: Adelina Mihai 14.12.2009

Indiferent ca sunt romani sau straini, executivii de top au luat anul acesta unele dintre cele mai grele decizii pentru businessurile si angajatii lor. Ce au invatat ? Ca nu trebuie sa faca estimari de business prea optimiste la inceputul unui an care se anunta dificil, ca isi pot pierde clientii la fel de repede precum i-au castigat, ca e momentul sa investeasca serios in angajati si sa ii pastreze pe cei mai buni. Ce ar schimba daca s-ar intoarce in timp, la inceputul lui ianuarie 2009?



Adaptabilitate a fost cuvantul de ordine din agenda managerilor de top din acest an, in care au fost nevoiti sa ia decizii de business pe o piata schimbata, unde datele s-au schimbat radical in raport cu anii trecuti.

"In cei trei ani de cand sunt in Romania, anul acesta sigur a fost cel mai dificil. Daca l-as numi «cel mai rau an», ar insemna ca toate actiunile pozitive si rezultatele obtinute in 2009 ar trebui sa fie uitate. Cu siguranta ca avem multe povesti de succes, de la imbunatatirea relati­ilor cu clientii pana la imbunatatirea productivitatii angajatilor si reducerea fluctuatiei de personal", explica Michele Meoni, Chief Operating Officer (COO) in cadrul lantului hotelier Continental Hotels.

Meoni, care conduce operatiunile lantului hotelier cu afaceri de circa 27 mil. euro anul trecut, spune ca in 2009 a invatat cat de repede trebuie sa adapteze procesele companiei si modelul de business in perioade de criza. In opinia sa, acest lucru se poate face uneori prin anticiparea evolutiei economice si prin valorificarea oportunitatilor atat din perioadele economice de declin, cat si in cele de crestere economica.

Si Stephen Stead, CEO al producatorului de medicamente LaborMed Pharma, detinut de fondul de investitii Advent International, a invatat in 2009 ca forta evenimentelor externe poate avea consecinte majore in toate aspectele de business. El conduce o afacere estimata la 60 mil. euro pentru acest an.

"2009 nu a fost cel mai rau an, dar a fost mai degraba un an rau mai ales in ceea ce priveste volumul vanzarilor si al lichiditatilor comparativ cu estimarile initiale. Am fost afectati foarte puternic de combinarea mai multor factori externi: reduceri silite de preturi, termene de plata semnificativ mai mari si rate ale dobanzilor mai ridicate la imprumuturi", spune Stead.

Cornelia Coman, CEO la ING Asigurari de Viata, liderul pietei de profil, crede ca fiecare an vine cu provocarile lui, indiferent daca situatia economica este favorabila sau nu.

"Daca in 2009 ne-am confruntat cu un context economic marcat de incertitudini, in care prioritatea a fost retentia clientilor si sprijinirea celor care nu si-au mai permis sa isi sustina financiar contractele, in 2008 provocarea fost sa administram dintr-o data activele unui numar extrem de mare de clienti", spune Coman, care a mai precizat ca in 2008 un numar de aproape1,4 milioane de clienti au inceput sa-si administreze pensia obligatorie prin intermediul companiei pe care o conduce.

De o adaptabilitate neobisnuita la conditiile pietei a avut parte si cel care a condus pana in aceastavara unul dintre cei mai mari furnizori de imprimante si copiatoare din lume.

"Anul acesta am invatat cat de importanta este flexibilitatea in business si ca, mai ales in domeniul IT, trebuie sa te adaptezi la schimbarile de pe piata", spune Marius Persinaru, care in prezent este vicepresedinte operational in cadrul Xerox, functie din care coordoneaza operatiunile grupului din aproximativ 100 de tari, cu business cumulat de 1,5 miliarde de dolari.

Pastrarea numarului de angajati, printre cele mai mari reusite

Laszlo Diosi, directorul general al OTP Bank Romania, spune ca a reusit anul acesta de la conducerea bancii maghiare sa mentina stabilitatea, sa creasca profitabilitatea, sa indeplineasca cerintele impuse de autoritatile de reglementare si sa contribuie la stabilizarea pietei. In primele noua luni ale anului, OTP a obtinut un profit net de 2,7 milioane de euro (779 de milioane de forinti maghiari, potrivit raportului publicat de grupul OTP la Budapesta). In perioada similara din 2008, banca inregistrase o pierdere neta de 196 de milioane de forinti.

"Chiar si in cele mai dificile perioade, am reusit sa dezvoltam si echipa de angajati si sa mentinem relatiile cu clientii", mai spune Diosi.

O situatie de criza este mai usor de depasit pentru managerii experimentati, pentru ca atunci este momentul in care se aplica regulile de baza ale profesiei si se vede cat de bine si-au pregatit organizatiile in anii buni.

"Comportamentul angajatilor s-a schimbat, pe langa conditiile grele care au aparut pe piata muncii. Ei iau mai putine initiative, isi asuma mai putine riscuri, mai putine responsabilitati si tin cu dintii de locul de munca", spune Diosi, care conduce un business cu peste 1.000 de angajati. El crede ca rolul unui manager de criza este acela de a crea o atmosfera de incredere si de apreciere a performantei angajatilor, care sa contrabalanseze aceste tendinte din randul angajatilor.

"Ca lideri, important este sa nu facem abuz de putere in asemenea situatie, deoarece colegii nu vor uita niciodata un asemenea comportament. Cu respect reciproc, toti avem de castigat", mai spune Diosi.

Anul acesta, in cadrul ING Asigurari de Viata salariile au stagnat, insa conducerea companiei a ales aceasta varianta pentru a nu face disponibilizari sau scaderi salariale. De altfel, bugetul pentru salarii reprezinta o treime din costurile totale ale companiei.

"Anul 2009 a functionat ca un catalizator pentru toti angajatii si a pus bazele redefinirii modului in care lucram cu clientii. Desi nivelul salarial a stagnat, am observat aceeasi dedicatie in modul de lucru, ceea ce a dus la realizarea celui mai mare numar de proiecte din ultimii ani", explica Coman. ING Asigurari de Viata si ING Fond de Pensii numara in prezent aproximativ 400 de angajati, insa compania are incheiate peste 2.200 de contracte comerciale cu agenti de vanzari.

Cele mai mari reusite de anul acesta in cadrul Labormed au fost achizitia de noi portofolii de produse si cresterea cotei de piata in ciuda unei competitii puternice. Unde s-ar fi putut face mai mult?

"Mi-ar fi placut sa fiu mai implicat in dezvoltarea echipei de angajati si in programele de coaching pentru acestia pentru a ma asigura ca sunt plasati foarte bine in raport cu provocarile noii realitati financiare si de pe piata", mai spune Stead. Aproximativ jumatate din cei 500 de angajati ai Labormed vor intra luna aceasta in somaj tehnic, insa producatorul ia in calcul si renuntarea la o parte din personal.

De asemenea, CEO-ul Labormed si-ar fi dorit sa investeasca mai mult in reputatia, profesionalismul si notoritetatea brandului afacerii pe care o conduce.

Mai mult, cu mai putini oameni

In ceea ce priveste relatia cu angajatii, provocarile au fost destul de putine in acest an pentru directorul operational al lantului hotelier Continental, intrucat personalul a fost informat din timp de schimbarile care vor urma.

"Am descoperit ca angajatii sunt doritori sa accepte schimbari mai usor si mai rapid. Ne-am imbunatatit productivitatea si abilitatile si am retinut cei mai buni angajati", mai spune Meoni. In opinia sa, nu au fost facute alte "excese" in politica de resurse umane, in schimb au inghetat angajarile si au continuat sa se faca recrutari numai pentru pozitiile ramase vacante in urma plecarilor voluntare. Continental Hotels, in care lucreaza 960 de oameni, s-a aflat pe pierderi in primele luni de anul acesta, dupa un rezultat negativ de 2,8 mil. euro in 2008. Mai mult, in 2009 incasarile lantului hotelier au scazut cu 13% fata de anul trecut.

Pentru CEO-ul de la ING Asigurari de Viata, anul acesta a insemnat o confirmare a faptului ca munca in echipa si mobilizarea angajatilor au un rol extrem de important pentru business si ca o comunicare eficienta si continua cu clientii poate aduce mari beneficii companiei.

"Datorita eforturilor sustinute ale tuturor - angajati, forta de vanzare si parteneri de afaceri - am reusit in 2009 fie sa ne pastram cotele de piata existente, fie sa inregistram cresteri pe anumite segmente de business", mai spune Coman.

In cadrul Xerox, echipa de managment a schimbat politica de retentie a angajatilor si de investitii in resurse umane, ca urmare a schimbarilor de pe piata fortei de munca.

"Daca anul trecut era vanatoarea talentelor, anul acesta a fost un «war of talents» (un razboi al talentelor - n.red.), pentru ca cea mai mare provocare a fost cum sa-ti pastrezi oamenii buni si eficienti. Fiecare angajator s-a uitat la cum sa produca mai mult cu mai putini oameni", spune Persinaru. O reusita in ceea ce priveste relatia cu angajatii anul acesta a fost eficientizarea programelor de dezvoltare a anagajatilor, in sensul ca investitiile in astfel de programe au fost mai mici, dar cu aceleasi rezultate ca in anii trecuti. In Romania, Xerox are aproximativ 250 de angajati.

Daca s-ar putea intoarce in timp...

Daca ar putea da timpul inapoi, executivii sunt siguri ca ar lua alte decizii daca ar sti ce ii asteapta, insa, in general, sunt multumiti de calitatile lor de "lideri de criza".

"Daca m-as putea intoarce in timp, as schimba sau as grabi cateva decizii personale si, de asemenea, as grabi cateva procese. Insa, per total, sunt multumit, colegii mei au facut o treaba foarte buna", explica Diosi, de la OTP Bank.

Daca ar fi stiut ce fel de vremuri vor fi anul acesta, COO-ul Continental Hotels spune ca ar lua alte masuri cu privire la expansiunea lantului hotelier.

"Daca m-as intoarce in timp si as retrai evenimentele fara sa trec prin asa o criza, probabil ca nu mi-as schimba nici deciziile, si nici strategia", spune Meoni.

El este de parere ca executivii ar trebui sa fie pregatiti si sa ia in considerare estimarile analistilor buni, care sa ii ajute sa ia decizii mai bune si sa aiba abordari mai rapide si mai flexibile in ceea ce priveste managementul crizei.

"Nu sunt un CEO, ci doar un COO, dar cred ca fiecare CEO ar trebui sa fie un CEO de criza. De asemenea, cred ca unii au aceste abilitati si altii nu: insa ambele categorii ar trebui sa faca tot posibilul pentru performanta companiei", mai spune Meoni. In opinia sa, declinul economic din Romania a avut o dezvoltare diferita: daca in Bucuresti viteza a fost foarte rapida si reactiva, in restul tarii criza a inceput cu o viteza destul de mica la inceput si a crescut in ultima perioada.

"Am vazut cat de repede a lovit criza piata din Romania si reactiile de improvizatie pe care le-au avut alte companii cu un impact negativ pentru toata piata", spune Meoni.

Stead este de parere ca una dintre problemele din 2009 a fost ca domeniul farmaceutic este intens reglementat, iar jucatorii de pe aceasta piata au fost nevoiti sa investeasca continuu in multe aspecte tehnice ale afacerii din cauza acestor reguli stricte.

"In acelasi timp, nu avem un castig comercial in urma acestor investitii facute in perioadele actuale. Astfel, costurile se ridica si totusi nu suntem capabili sa le transpunem in preturile produselor noastre", mai spune Stead.

Cum arata 2010: dificil, dar plin de provocari. Sigur nu se vor plictisi

Pentru ca ii plac si responsabilitatile si provocarile, anul viitor este un an in care, ca bancher, Diosi inca isi doreste sa fie la conducerea organizatiei.

"2010 va fi inca un an dificil, dar cu o economie care isi revine, iar toti bancherii vor avea o responsabilitate majora in ceea ce priveste contributia la imbunatatirea situatiei economice", mai spune Diosi.

2009 si 2010 se anunta a fi ani interesanti si pentru Marius Persinaru de la Xerox, pentru ca sunt cei mai activi de pana acum si ii place sa lucreze in astfel de perioade.

"Dar nu spun ca e simplu. Am toate sansele sa ma plictisesc intr-o economie cum a fost cea de cinci ani incoace, care crestea incontinuu. Acum, trebuie sa gasim solutii noi prin care sa ne adaptam la cerintele pietei", explica Persinaru.

Insa daca executivii de top nu au suficiente forte prin care sa faca fata realitatilor economice sau isi pierd increderea in actionari sau in echipa de management, ar trebui sa se reevalueze.

"2010 va fi un an dificil si plin de provocari. Va fi un an in care calitatea executivilor de top si a echipei din senior management va face diferenta daca vor sa depaseasca piata", mai spune Stead.

"Inca nu am facut estimari in termeni reali cu privire la ce va fi in 2010, insa daca ar trebui sa iau in considerare spiritul pozitiv care vine din Vest, ar trebui sa fiu si eu optimst in ceea ce priveste o revenire a cresterii si a oportunitatilor in multe piete, daca nu chiar in intreaga economie", explica Meoni.

Coman, care a fost numita in functia de CEO al ING Asigurari de Viata la finele lui 2008, cand au aparut primele probleme pe piata locala, este de parere ca mandatul unui CEO poate fi corect cuantificat dupa o perioada de aproximativ trei ani de la terminarea lui, intrucat impactul deciziilor strategice asupra rezultatelor financiare nu trebuie sa fie doar pe termen mediu.

"Anul trecut a fost incarcat si de evenimente pe plan personal, fiind momentul in care am devenit pentru a doua oara mama. Stiam ca nu va fi usor, dar dupa 11 ani in care am crescut si m-am dezvoltat odata cu aceasta companie, provocarea a fost cu atat mai interesanta si placuta pentru mine", precizeaza Coman.

"In plus, am mare incredere in oamenii care lucreaza in echipa cu mine, iar in 2010 speram sa culegem in continuare rezultatele proiectelor incepute in 2009", mai spune Coman.