Cum taie costurile un executiv al British Airways: merge in trei capitale intr-o zi si renunta la cazare

Autor: Mirabela Tiron 14.12.2009

Compania aeriana British Airways, care opereaza in Romania pe ruta Bucuresti-Londra, se asteapta sa inchida anul acesta cu incasari intre 10 si 15 milioane de euro pe piata locala, in scadere cu peste 20% fata de anul trecut.Compania aeriana British Airways, care opereaza in Romania pe ruta Bucuresti-Londra, se asteapta sa inchida anul acesta cu incasari intre 10 si 15 milioane de euro pe piata locala, in scadere cu peste 20% fata de anul trecut.



"Anul acesta a adus un mix toxic in industria aeriana. Este vorba de pretul combustibilului care a crescut fata de anul trecut, de criza economica financiara si de reducerea bugetelor de calatorie de business, dar si de leisure din cauza nesigurantei jobului", a declarat bulgarul Emil Delibasev, directorul comercial al British Airways pentru zona balcanica, care a preluat anul acesta conducerea operatiunilor in 11 tari ce cumuleaza 45 de angajati.

Compania aeriana si-a redus frecventa de operare in orarul de iarna, ajungand la 14 curse saptamanale pe ruta Bucuresti-Londra fata de 21 de curse in timpul verii. Pretul unui bilet de avion este de 201 euro pentru un zbor dus-intors in perioada 22-24 ianuarie, cu rezervare realizata saptamana trecuta.

Londra este o destinatie pe care sunt prezente si alte companii aeriene, ceea ce genereaza o competitie puternica. Astfel, pe ruta Bucuresti-Londra mai opereaza si compania de stat Tarom, compania irlandeza Aer Lingus, dar si operatorii low-cost Blue Air si Wizz Air. Si compania aeriana Carpatair are zboruri spre Londra cu plecare din Timisoara.

Clasa business, mai profitabila pe cursele transatlantice

Gradul mediu de incarcare la care au zburat aeronavele companiei British Airways pe ruta Bucuresti-Londra a fost de 72% anul acesta, apreciaza directorul comercial.

"Nu este atat de important gradul de incarcare al aeronavelor, cat media veniturilor obtinute pe loc, care s-a redus anul acesta. Numarul pasagerilor a scazut cu 10% pe Romania, in trend cu situatia din piata".

Preturile la clasa eurotraveller (economic) incep de la 25 de euro plus taxele de aeroport, mai mici cu 20% fata de anul anterior, apreciaza reprezentantul companiei. De asemenea, compania a redus tarifele si la club world (clasa business), care variaza intre 600 si 1.500 de euro cu taxe incluse.

"Biletele de avion de la clasa business contribuie cu 10-15% in incasarile totale pe cursele de scurt curier, cum este Bucuresti-Londra, insa pe cursele de lung curier (transatlantice) acestea aduc 45% din veniturile unui zbor, fiind mult mai profitabile".

Aproape 40% din pasagerii romani transportati spre Londra sunt pasageri aflati in tranzit spre alte destinatii din SUA, Australia sau China.

Analiza costurilor, o data pe saptamana

"Anul acesta a fost cel mai dificil an din ultimii zece ai companiei. Cred ca ne vom intoarce la nivelul vanzarilor din 2008 peste doi-trei ani".

Emil Delibashev spune ca acum face o analiza a costurilor o data pe saptamana, fata de anul trecut cand analiza costurile o data la trei luni.

"Ceea ce am incercat sa fac a fost sa reduc cat mai mult costurile, in conditiile in care veniturile au fost in scadere cu 20%", mentioneaza Delibashev. El mai spune ca daca anul trecut cand pleca intr-o deplasare la Londra isi lua o noapte de cazare la un hotel, anul acesta se intoarce in tara in aceeasi zi. "Acum plec la patru dimineata din Sofia ca sa ajung la sase in Budapesta si la noua si jumatate in Londra. Dupa intalnire ma urc in avion si ajung seara inapoi in Sofia. Nu ne mai permitem sa platim o noapte de cazare la hotel sau am putea plati aceasta noapte, dar atunci ar creste costurile".

Restructurari si concedii fara plata

Disponibilizarile, taierea salariilor si concediile neplatite au reprezentat cateva dintre masurile aplicate pentru reducerea costurilor.

Concedierile au inceput de la top management, numarul executivilor reducandu-se cu 35% anul acesta la nivel global.

"Incepand cu luna august anul acesta angajatii din toata lumea ai British Airways, deci si cei din Romania, au avut de ales intre concediu de doua -trei saptamani pe luna neplatit sau reducerea salariilor cu 15%", a spus Delibashev. British Airways are in Romania 10 angajati.

British Airways (BA), care a inregistrat la nivel international pierderi de 425 mil. euro anul trecut, comparativ cu un profit de 805 mil. euro in anul precedent, este prima companie aeriana care a cerut celor 40.000 de angajati sa munceasca gratis o luna pentru reducerea costurilor de operare, dar si prima care a negociat cu advertiserii pentru reclame pe biletele de avion. BA va concedia 4.900 de oameni pana in martie.