Finantare: BEI are peste 1 mld. euro pentru infrastructura

Autor: Vlad Anastasiu 14.12.2009

Banca Europeana de Investitii (BEI) isi propune pentru acest an si pentru anul urmator sa finanteze proiecte in valoare totala de 3 miliarde de euro, iar peste o treime din fonduri s-ar putea indrepta catre infrastructura de transport si cea utilitara.



Cea mai recenta investitie pe bani europeni este constructia tronsonului de metrou Drumul Taberei - Universitate, proiect care se ridica la 883 de milioane de euro, pe viitor fiind anuntate constructiile centurii Bucurestiului si Aradului.

In plus fata de infrastructura, finantarea institutiei financiare se va indrepta si catre industrie si sectorul IMM-urilor.

Banca Europeana de Investitii (BEI) a anuntat pentru acest an si pentru anul urmator un buget de investitii pentru Romania de aproximativ 3 miliarde de euro, principalele directii de interventie fiind dezvoltarea si suportul intreprinderilor mici si mijlocii, dezvoltarea infrastructurii si a transporturilor, precum si dezvoltarea de tehnologii verzi pentru a fi utilizate in transporturi, ultimul sector de interes fiind industria, cu precadere cea energetica.

"Am acordat in 2008 imprumuturi de 1,1 miliarde de euro, iar pentru 2009 si 2010 vrem sa acordam cate 1,5 miliarde de euro, ceea ce inseamna o crestere a finantarilor cu aproximativ 30% fata de anul anterior si mult peste valoarea finantarilor din 2007 spre exemplu, care a fost de doar 200 de milioane de euro. Anticipez insa ca vom inchide usor sub acest nivel in acest an", a declarat Matthias Kollatz-Ahen, vicepresedintele BEI.

In 2008, aproximativ 80% din finantarile BEI pentru Romania s-au indreptat catre sectorul de transport si infrastructura urbana, restul finantarilor fiind indreptate catre sectorul IMM-urilor si catre industrie. Pentru acest an Kollatz-Ahen a precizat ca procentajul finantarilor se va schimba, accentul fiind pus de data aceasta pe finantarea IMM-urilor.

"Sectorul IMM-urilor a fost cel mai grav afectat de criza financiara si multe intreprinderi au intrat in faliment din cauza lipsei accesului la finantare. Obiectivul BEI pentru urmatorii doi ani este sa crediteze puternic acest sector, prin linii de finantare acordate bancilor comerciale. Cel mai probabil banii de la BEI se vor imparti pe trei mari directii, IMM-uri, infrastructura si transport si energie", a explicat Kollatz-Ahen.

Cel mai recent acord incheiat de BEI pe sectorul de infrastructura si transport cu Romania il reprezinta imprumutul in valoare de 395 de milioane de euro, care aisgura finantarea pentru 45% din proiectul de extindere a metroului in Capitala, prin constructia tronsonului Drumul Taberei - Universitate, parte din Magistrala V. Valoarea totala a proiectului este de 883 de milioane de euro.

500 mil. euro pentru autostrazi. Ministrul transporturilor Radu Berceanu a declarat recent ca ministerul incearca sa obtina finantari in valoare de circa 500 de milioane de euro de la BEI, pentru dezvoltarea unor lucrari mari de infrastructura, precizand ca este vorba despre Autostrada Bucuresti-Ploiesti, de centura Bucurestiului si de centura Vest Ploiesti, sumele destinate acestor lucrari putand fi astfel rectificate in bugetul ministerului si utilizate la alte proiecte.

Ideea este agreata si de Kollatz-Ahen, care a precizat ca discutiile privind acordarea imprumutului pentru finantarea lucrarilor de largire la patru benzi a centurii Bucurestiului pe sectorul vestic si cel estic sunt intr-un stadiu avansat, o semnare a acordului fiind posibila in primavara anului viitor.

"Suntem in discutii cu reprezentatii guvernului pentru finantarea mai multor proiecte, insa pana la finalizarea si semnarea acestor acorduri nu pot sa dau prea multe detalii. Pot sa precizez insa ca imprumutul pentru finantarea lucrarilor la centura Bucurestiului, pe sectorul vestic si cel estic, se afla intr-un stadiu avansat al negocierilor, iar semnarea unui acord este posibila in primavara anului viitor", a precizat vicepresedintele BEI. Valoarea proiectului de construire a celor doua tronsoane din centura Capitalei care au mai ramas de largit la patru benzi se ridica la aproximativ 110 milioane de euro, din care BEI ar putea finanta pana la 50% din costul final.

In plus fata de centura Bucurestiului, BEI este implicata si in finantarea lucrarilor la centura Aradului, proiect in valoare de aproximativ 115 milioane de euro, contractul fiind atribuit consortiului spaniol-austriac FCC Construccion - Porr Tehnoban. In acest caz, BEI asigura finantarea a 70% din valoarea proiectului.

De asemenea, un alt proiect important pentru care BEI ar putea asigura finantarea este autostrada Comarnic - Brasov, proiect in valoare de aproximativ 1,5 miliarde de euro. In acest caz, finantarea bancii europene s-ar ridica la circa 500 de milioane de euro.

100 mil. euro pentru apa si canal. BEI ar putea de asemenea semna cofinantarea cu 114 milioane de euro a proiectelor de modernizare/reabilitare a retelelor de apa si canalizare din noua judete, investitii in valoarea totala de 876,3 milioane de euro, potrivit anunturilor institutiei europene.

Proiectele se inscriu in Programul Operational Sectorial (POS) Mediu, iar fondurile provin de la Fondul de Coeziune al Uniunii pentru perioada 2007-2013.

De asemenea, BEI ofera consultanta in depunerea si implementarea proiectelor cu cofinantare europeana prin programul Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions), in prezent Romania avand cel mai mare numar de proiecte depuse spre aprobare de catre Comisia Europeana (CE) dintre cele 10 state membre nou aderate. Astfel, prin consultantii BEI, Romania a depus spre aprobarea CE 20 de proiecte, dintre care pentru 15 forul european deja si-a dat acordul.

In plus, consultantii BEI mai au in lucru 110 proiecte, din care 42 sunt deja terminate si urmeaza sa fie trimise spre aprobare la inceputul anului viitor. Valoarea proiectelor deja aprobate de CE se ridica la 1,2 miliarde de euro.

"Jaspers asigura asistenta statelor membre nou aderate in implementarea de proiecte finantate prin Fondul de Coeziune in care 80% reprezinta finantarea de la UE, iar restul de 20% trebuie sa fie asigurat din bugetul de stat. In prezent, la Bucuresti lucreaza 15 consultanti BEI care au depus spre aprobare 20 de proiecte, din care 15 au fost deja aprobate, valoarea contractelor fiind de aproximativ 1,2 miliarde de euro. Proiectele vizeaza in principal lucrari de infrastructura de mediu, apa si canal, dar si reabilitari de drumuri nationale si judetene", a explicat Norbert Hahn, directorul diviziei Jaspers din cadrul BEI.

La coada clasamentului. Romania a accesat in perioada 2004-2008 doar 1,47 miliarde de euro de la BEI pentru dezvoltarea infrastructurii, in conditiile in care alte state din regiune, cum ar fi Polonia, Cehia sau Ungaria, care au aderat la UE cu trei ani inaintea Romaniei, au contractat imprumuturi de peste 2 miliarde de euro fiecare, potrivit unui raport al bancii.

Cea mai mare parte din imprumuturile acordate Romaniei in aceasta perioada, aproximativ 900 de milioane de euro, au avut ca destinatie dezvoltarea infrastructurii rutiere, fiind finantate doua proiecte, si anume constructia autostrazii Cernavoda-Constanta (250 de milioane de euro) si reabilitarea si modernizarea retelei nationale de drumuri (450 de milioane de euro), restul finantarii reprezentand imprumuturi acordate pentru cofinantarea proiectelor cu finantare europeana prin fondurile structurale, destinate de asemenea reabilitarii si modernizarii drumurilor nationale.

Din totalul de 1,47 de miliarde de euro, circa 500 de milioane de euro au avut ca destinatie finantarea a doua proiecte de dezvoltare a infrastructurii feroviare, respectiv reabilitarea si modernizarea coridorului IV paneuropean Curtici-Simeria, proiect in valoare de 300 de milioane de euro, restul de 200 de milioane de euro reprezentand cofinantare pentru proiecte finantate prin fonduri structurale de reabilitare si modernizare a retelei nationale de cai ferate.

Astfel, in sectorul infrastructura si transporturi, Romania ocupa locul 12 din 27 de state europene pentru care BEI a acordat finantare, liderul pe acest sector fiind Spania, cu imprumuturi de peste 17 miliarde de euro la sfarsitul anului 2008.

Ultima pozitie este ocupata de Cipru, cu credite in valoare de 24 de milioane de euro.