Marile retele de farmacii au vandut cosmetice de 80 mil. euro, adica un sfert din business

Autor: Ioana David 14.12.2009

Cele mai mari sase retele de farmacii de pe piata locala au avut vanzari de peste 80 mil. euro pe segmentul de produse non-farma (creme si produse de ingrijire) in primele noua luni ale acestui an, adica aproape un sfert din vanzarile totale de peste 360 mil. euro din aceasta perioada, arata o analiza a ZF.



Retelele Sensiblu, Catena, Dona, Help Net, Remedio si Centrofarm, care controleaza aproape 800 de farmacii, ruleaza intre 9 si 46% din vanzari pe segmentul de produse non-farma, care sunt preferate de retailerii farmaceutici pentru ca nu au pretul reglementat asa cum se intampla in cazul medicamentelor cu prescriptie, astfel ca isi pot stabili propriile adaosuri comerciale.

Reprezentantii diviziei de OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala) a companiei Johnson & Johnson Romania au declarat recent ca adaosurile comerciale pe acest segment ajung in unele farmacii la 45 - 50% anul acesta, fata de 35% in 2008.

"In categoria produselor non-farma sunt incluse in principal cosmetice, dermatocosmetice (produse la granita dintre tratamente dermatologice si produse cosmetice - n.red.), produse de ingrijire igienica, bandaje, tehnica medicala, apa ratura medicala precum tensiometrele sau glucometrele", a spus Dorin Catana, directorul general al Centrofarm.

Catana precizeaza ca la nivelul farmaciilor nu exista o standardizare clara a produselor non-farma, adica fiecare retea decide ce categorii sunt incluse in acest segment. Ceaiurile spre exemplu sunt considerate de catre unele retele suplimente nutritive si se contabilizeaza la vanzarile farma, in timp ce in cazul altor retele ceaiurile intra in non-farma.

In cazul Remedio, in categoria vanzarilor non-farma sunt incluse OTC-urile (medicamentele care se pot elibera fara reteta), cosmeticele, dispozitivele medicale, produsele dietetice, ceaiurile, produsele pentru diabetici, pentru copii si cele naturiste.

Pentru majoritatea retelelor vanzarile non-farma au inregistrat cresteri de la inceputul anului. In cazul Centrofarm spre exemplu avansul a fost de 21% in primele noua luni ale acestui an. "Am fost peste anul trecut pentru ca am avut farmacii nou deschise si pentru ca avem suprafete mari de expunere", explica Dorin Catana. In ceea ce priveste procentul din vanzarile totale generate de aceste produse, seful Centrofarm nu crede ca acesta ar putea creste anul viitor.

Cea mai mare retea obtine 27 mil. euro din cosmetice

Dintre retelele de farmacii, Sensiblu a obtinut circa 27 mil. euro in primele noua luni ale acestui an pe segmentul non-farma, adica 20% din cifra de afaceri de circa 136 mil. euro aferenta acestei perioade. Andreea Ionescu, director retail marketing al A&D Pharma (grupul din care Sensiblu face parte), spunea recent ca pentru unitatile pe care Sensiblu le are in malluri, produsele non-farma pot ajunge si la 50% din vanzari si dadea ca exemplu farmacia din centrul comercial Feeria.

Sensiblu opereaza o retea de 220 de unitati in prezent, astfel ca o unitate a vandut produse non-farma de circa 123.000 de euro in primele trei trimestre ale acestui an.

Help Net este reteaua cu cea mai mare pondere a vanzarilor non-farma din total, 46%. Din punctul de vedere al valorii, segmentul non-farma aduce 23 mil. euro din vanzarile retelei.

Catena este reteaua cu cel mai mic procent realizat de aceste produse, adica numai 9%, in scadere comparativ cu primele noua luni ale anului trecut, cand acestea reprezentau 11%. Catena a inregistrat in primele noua luni ale acestui an o cifra de afaceri de 275,2 mil. lei (65 mil. euro), in crestere cu 61% fata de primele noua luni ale anului trecut. In acest interval, reteaua a avut vanzari de 249, 3 mil. lei (58 mil. euro) pe segmentul farma, iar restul pe non-farma. In conturile Dona, produsele non-farma au adus in primele noua luni ale acestui an circa 14 mil. euro.

In mediul rural, farmaciile obtin doar 15% din produse non-farma

In Romania exista in prezent circa 6.000 de farmacii, din care circa 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele de pe piata locala.

Peste jumatate din acestea inregistreaza vanzari anuale intre 85.000 de euro si 385.000 de euro, arata calculele ZF facute pe baza datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim, insa in varful piramidei se afla unitatile situate langa spitale, ale caror vanzari pot ajunge la 2 mil. euro anual.

Potrivit unui raport al Societatii Academice din Romania (SAR), la nivelul intregii piete, vanzarile de produse non-farma (inclusiv OTC-urile, medicamentele care se elibereaza fara prescriptie) genereaza intre 15% (in mediul rural) si 35% (in mediul urban).