11 contracte de 800 mil. euro: Transporturile: In 2010 scoatem la licitatie contracte de 2 mld. €

Autor: Catalin Lupoaie 14.12.2009

Ministerul Transporturilor afirma ca anul viitor vor fi scoase la licitatie de doua ori mai multe proiecte de infrastructura - constructie de autostrazi si reabilitare de drumuri nationale, pana la circa 2 miliarde de euro. Valoarea celor mai mari 11 contracte de constructie de autostrazi si reabilitare de drumuri nationale acordate anul acesta de (CNADNR) s-a ridicat la doar 806 milioane de euro, fara TVA. Cel mai mare contract are o valoare de 172,9 milioane de euro, iar cel mai mic este de 20 de milioane de euro.

Prin aceste contracte vor fi reabilitati circa 550 de kilometri de drumuri nationale, vor fi construiti circa 50 de kilometri de autostrazi si 24 km de variante ocolitoare in urmatorii doi ani.

"Valoarea contractelor licitate anul acesta a fost mai mica decat anul trecut, pentru ca nu erau pregatite proiectele de catre vechea conducere de la Ministerul Transporturilor. Estimez ca anul viitor vor fi licitatii pentru infrastructura in valoare de circa 2 miliarde de euro, avand in vedere proiectele care sunt pregatite in prezent", afirma Adrian Ionescu, directorul Directiei de Infrastructura din cadrul Ministerului Transporturilor.

Singurele contracte de constructie de autostrazi scoase la licitatie anul acesta au fost Cernavoda-Medgidia (19 km)- cu o valoare de 147,7 mil. euro, fara TVA, Medgidia-Constanta (32 km)- o investitie de 137,4 mil. euro, fara TVA, varianta de ocolire a orasului Arad (12 km), cu o valoare de 100,2 mil. euro, fara TVA si varianta de ocolire a orasului Caransebes (12 km), o investitie de 30,2 mil. euro.

Toate au fost castigate de companii sau consortii straine, precum Colas (Franta), Astaldi (Italia)/ Max Boegl (Germania), FCC Construction (Spania)/ Porr Tehnobau (Austria), respectiv Copisa Constructora Pirenaica (Spania). Companiile romanesti au castigat doar contracte de reabilitare a drumurilor nationale, proiecte care sunt finantate prin programul Instrumentul pentru Politici Structurale de Pre-Aderare (ISPA) sau cu finantare de la Banca Europeana pentru Investitii (BEI).

"Tendinta companiilor straine de a castiga contractele mari de infrastructura se va mentine. Caietele de sarcini pentru autostrazi sunt facute in asa fel incat nici daca s-ar incrucisa toate companiile de constructii romanesti nu ar putea sa castige", explica Alexandru Dobre, directorul specializat in infrastructura din cadrul Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).

El afirma insa ca si in cazul in care castiga companiile straine, tot firmele romanesti executa de cele mai multe ori lucrarile, pentru ca nu toti jucatorii externi au capacitatea sa-si relocheze resursele in Romania.