CRONICA LITERARA/ La Canal
Autor:
Daniel Cristea Enache
16.12.2009
Raportate la memorialistica foştilor noştri deţinuţi
politici, digitaţiile "autoficţionale" ale unor autori din
ultimul val au ceva jenant. Din fericire pentru aceştia din urmă,
cele două genuri nu sunt comparabile, după cum nu pot fi comparate
experienţele de viaţă topite in cărţi.
Fără a generaliza, să spun că prefer din capul
locului (deşi impactul lecturii rămâne decisiv) modestia unui om
care a tot amânat, până la ultima vârstă, fixarea pe hârtie a unor
dramatice episoade biografice - vanităţii imaturităţii
scriitoriceşti, ce-şi stabileşte ca obiectiv suprem publicarea cu
orice preţ. După Florin Constantin Pavlovici, debutant la 65 de ani
cu Tortura pe inţelesul tuturor, Adrian Oprescu impinge şi
mai mult in faţă momentul primei cărţi, publicând Vărul
Alexandru şi alte poveşti adevărate* la borna 78.
Distanţa consistentă intre anii de inchisoare (1949-1951) şi
anii de reproiecţie memorialistică a detenţiei il ajută pe
autorul-personaj să vadă lucrurile in perspectivă şi intr-un mod
stilistic necontaminat de febra răzbunării.
Aversiunea faţă de
figurile "de neuitat" ale gardienilor sceleraţi, informatorilor
zeloşi, brigadierilor laşi din penitenciar şi de la Canal se
resoarbe intr-o silă, aşa-zicând, sistemică. Accentul personal,
implicarea individuală sunt diminuate, făcând posibilă executarea
veritabilei radiografii.
Pe de altă parte, publicându-şi mărturia nu imediat după
Revoluţia din 1989, ca majoritatea celor eliberaţi de frică şi
scăpaţi de cenzură, ci după aproape două decenii, Adrian Oprescu se
detaşează, spre meritul lui, de moda rememorărilor
zguduitoare şi de nota previzibilă a unor amintiri in serie,
autovictimizante şi autoeroizante. In anii '90, s-a ajuns la un
exces depoziţional şi testimonial, la o supraofertă de existenţe
văzute dintr-un unghi propriu şi livrate celorlalţi cu garanţia
obiectivităţii depline. Din păcate, depoziţiile nu s-au suprapus,
unele nici măcar nu s-au intersectat. Cam toţi au vrut să figureze
in loja de onoare a caracterelor nepătate, acoperind cu un zgomot
de fond mai degrabă eticist decât etic glasurile izolate şi parcă
ruşinate ale adevăratelor victime...
Astfel că, oricât ar părea de ciudat, momentul debutului
atipic al lui Adrian Oprescu nu este tardiv. Prin atât de lunga
aşteptare, autorul scapă de zgura unui gen care s-a cerut pe
piaţa românească de carte şi se adresează, totodată, unei generaţii
ce vede regimul comunist numai din afară, din exterior. Această
nouă generaţie de cititori nu a trăit comunismul, ceea ce implică,
desigur, riscul necunoaşterii şi al idealizării. Dar nici nu se
simte parte a tabloului istoric, element component al situaţiilor
şi mecanismelor descrise. Un cititor foarte tânăr de azi, pe care
comunismul cu lozincile lui şi anticomunismul cu clişeele sale il
lasă rece, e posibil să traverseze mai bine epoca descrisă de
Adrian Oprescu decât cei care au trăit-o efectiv şi decât autorul
insuşi. Neinfluenţat de noxele ideologiei unice, ale Adevărului şi
Dreptăţii cu majuscule simbolic-discursive, el ia din aerul
prezentului o doză de relativism şi se lasă convins nu de exerciţii
retorice pe o temă dată, ci numai de acele demonstraţii din aproape
in aproape, "matematice", inatacabile.
Controlul documentar al unor astfel de mărturii fiind de
obicei greu de făcut, onestitatea nefabulatorie a foştilor deţinuţi
reprezintă condiţia indispensabilă. Atunci când există, ea nu oferă
automat şi textura paginii, ceea ce dă culoare, substanţă şi
semnificaţie episoadelor de inchisoare. Există victime reale, dar
care nu au darul expresiei suferinţelor indurate, după cum există
impostori ai suferinţei, cu talentul de a o inventa literar.
Fără plasticitatea şi umorul negru al lui Florin Constantin
Pavlovici, Adrian Oprescu işi accesează aproape inginereşte anii de
tinereţe "petrecuţi" după gratiile regimului popular. Are un
concept şi o schiţă de lucru, un plan de la care nu se abate
digresiv şi o cât se poate de logică impărţire a materialului
biografic cu care operează. Intr-o compartimentare strictă şi
intr-o expunere lineară, respectând succesiunea momentelor fără a
le amesteca in apele memoriei afectiv-asociative, Vărul
Alexandru... incepe cu Colţul meu de rai (amintiri din
copilăria burgheză, lipsită de griji), continuă cu Căderea in
infern (arestarea şi detenţia) şi se incheie printr-un
Epilog postconcentraţionar. Finalul cărţii e la fel de
exact, just şi clarificator ca inceputul ei. "Amintirile mele clare
incep de la vârsta de cinci ani. De atunci nu am mai uitat nimic",
ne avertizează autorul in prima frază, grăbindu-se să adauge, ca
precizare introductivă: "Numai că, pe vremea aceea, totul era
supradimensionat, totul părea imens" (p. 27). Pe ultima pagină,
inchiderea este simetrică, inversă, dinspre optimismul tâmpiţel al
tinereţii spre inţelepciunea septuagenarului care il reproiectează
in contrast cu grozăviile traversate: "Si-am izbucnit in râs. Un
râs sănătos. Eram singur cuc. M-am simţit dintr-o dată optimist şi
fericit. Nu aveam nici un motiv să fiu aşa. Nici măcar unul. Nici o
poartă din viaţa pe care o puteam zări in faţa mea nu era deschisă.
Dar eram tânăr" (p. 363).
Acestea fiind reperele intre care se aşează cele trei secţiuni
şi "poveştile adevărate" grupate (crono)logic, centrul de greutate
şi de interes al cărţii se află in secţiunea mediană. Secvenţele
din paradisul copilăriei sunt subţiri şi irelevante,
documentar-literar, in raport cu cele ulterioare, din impuţiciunea
fizică şi morală a inchisorii. Si totuşi, preistoria infantilă a
acestei experienţe teribile are rolul ei in economia cărţii.
Printre episoadele "copilului universal", cu şotiile şi spaimele
lui, cu indrăznelile şi timidităţile vârstei, se intrevede mereu o
anumită alcătuire familială şi socială, uneori prezentată direct.
Stâlpii "vârtoşi" ai unei porţi de pe conacul de la Cezieni, casele
făcute la inceputul secolului trecut şi vila executată de
meşteri italieni, pivniţa incăpătoare şi acareturile in bună
rânduială, camerele de patru metri inălţime, hota masivă de lemn şi
căruţa, şareta, docarul, faetonul, trăsura, sania aşteptând cuminţi
anotimpul şi condiţiile de utilizare, uşile solide şi bine incuiate
de care micul protagonist şi vărul lui Alexandru, pedepsiţi, nu mai
pot să treacă: totul arată o intocmire a averii, o cuprindere şi o
firească aşezare a vieţii intr-o matcă.
Lucrurile se fac cum se cuvine, se stăpânesc cu grijă şi se
dau mai departe, cu unele distorsiuni familiale (un unchi ce
moşteneşte partea lui de avere nu se comportă ca un boier, ci ca un
ins avid să o mărească), dar intr-o curgere lină şi amplă a
existenţei comunitare. Un val de respect rural acompaniază trecerea
bunicului - adevăratul spirit de boier - in trăsură, alături de
nepotul incântat: "Traversam văioaga care ne ducea in sat şi intram
pe uliţa principală. Lângă fiecare poartă erau bănci făcute din
scânduri ţintuite pe patru ţăruşi infipţi in pământ. Fiind
sărbătoare, pe bănci şedeau sătenii, in straie strămoşeşti, frumos
colorate. Era obiceiul să stea «la taină», pentru că, in afară de
horă pentru cei mai tineri, altă distracţie nu aveau. Pe măsură ce
trăsura se apropia de ei, ii vedeam, de o parte şi de alta a
uliţei, cum se ridicau in picioare. Era salutul lor. Bunicul ridica
pălăria şi o balansa de sus in jos. Era răspunsul lui la salut,
care se ţinea până se termina satul. Eu priveam inapoi la cei ce se
aşezau iar la taină, după trecerea noastră. Ridicatul şi aşezatul
sătenilor era ca un val ce străbătea satul şi ne insoţea prima
parte a călătoriei" (pp. 57-58).
Senzaţia de trăinicie a lucrurilor, a aşezării şi a casei o
poate avea numai memorialistul de azi, nu şi copilul din trecut.
Tot acest supliment descriptiv şi valorizator, oferit prin
rememorarea atentă a vieţii de familie şi a ritmului ei, este opera
celui care, odată cu instalarea comunismului, a pierdut totul.
Străbătând un acelaşi drum, la vârste diferite, el poate compara
cele două realităţi (interbelică şi postcomunistă), constatând
fotografic dezastrul istoriei: "Când străbăteai câmpurile, pe
vremea copilăriei şi chiar a adolescenţei mele, peisajul era
complet diferit de cel de astăzi. Cum adică, nu era acelaşi?, se
vor intreba cei care il văd astăzi. Nu era acelaşi şes intins la
nesfârşit? Ba da, ca intindere era acelaşi, dar arăta altfel. Si
arăta altfel pentru că era ca o incăpere mobilată cu gust pe lângă
o hală pustie şi cu geamurile sparte. Peste tot erau presăraţi
copaci: meri şi peri pădureţi, nuci, ulmi, stejari, liziere de
salcâmi, crânguri, haturile cu arbuşti şi tufe, vizuini de iepuri,
cuiburi de prepeliţe şi potârnichi. Când munceau la câmp vara,
ţăranii aveau locuri umbrite, unde să mănânce şi să tragă un pui de
somn. Copacii, haturile, crângurile şi, in special, lizierele de
salcâmi reţineau in troiene zăpada viscolită. Ea se topea incet
primăvara şi intra in pământ. Dacă venea o ploaie torenţială, apa
băltea pe terenuri, intre haturi, care jucau un rol important.
Dispărea apoi fără să facă pagube, fiind inghiţită incet de pământ.
Şi pe atunci verile erau secetoase in câmpie. Dar recoltele tot
erau bune. Astăzi, copacii, crângurile, arbuştii au dispărut şi in
locul lor, pe kilometri de suprafeţe necultivate, pe pârloage, au
apărut pungile de plastic pe care vântul le bate de ici-colo de la
un an la altul. De asta când, după şaizeci de ani, am refăcut
drumul de la Caracal la Cezieni, nu am mai recunoscut nimic din
peisajul pe care il străbăteam in copilărie, in trăsură, alături de
bunicul imbrăcat in costum alb de buret" (pp. 60-61).
Dacă in descrierea raiului pierdut Adrian Oprescu este prea
direcţionat-didactic, destul de previzibil, de la un punct incolo,
in ceea ce-şi aminteşte, Căderea in infern ii prilejuieşte
numeroase pagini remarcabile, intreţesute strâns cu episoadele
dramatice lăsate in urmă. Dar, iată, nu de tot... Spaţiul deschis
şi gospodăreşte amenajat, precum şi interiorul plin de surprize,
dar securizant al casei bunicilor fac acum loc unui spaţiu
comprimat, pus parcă in menghină, o dată cu vieţile cobailor
disponibili. Sentimentul că nimic rău nu se poate intâmpla pe
intinderea şi in atmosfera patriarhală a Cezienilor e inlocuit de
spaima (intâi viscerală, apoi raţională) că absolut orice se
poate face, in penitenciar sau la Canal, cu cei intemniţaţi din
motive politice, cu motivaţii contextuale şi pretexte absurde, pe o
aceeaşi platformă de supunere, infricoşare şi batjocorire a
omului.
Tânărul student, săltat de la cursurile Academiei Comerciale
in dimineaţa lui 15 octombrie 1949, işi va pierde, gradual,
inocenţa. Procesul in sine merită urmărit in carte. Autorul
implicat va admite la un moment dat că "ii injurasem tare şi fără
rezerve", primind pentru aceasta de la "ei" doi ani de
inchisoare. Numai că tot el, comparându-şi pedeapsa cu ale altora,
care realmente nu făcuseră şi nu spuseseră nimic "duşmănos" la
adresa regimului, va considera că a scăpat ieftin. Intrând astfel
in logica strânsă de sistem deviat a socialismului de stat,
protagonistul va avea strania senzaţie de alteritate a propriei
"vinovăţii" şi a propriei persoane. Privindu-se din afară, cu
obiectivitate, şi raportând cuantumul personal de suferinţă la cel
pe care-l inregistrează in dreptul unor colegi de detenţie, el nu
mai poate avea acea neagră jubilaţie a scufundării fostei victime
in vechea ei durere.
Pe nici un segment al evocării experienţei lui carcerale,
autorul-personaj nu se plânge live şi nu-şi plânge de milă,
retrospectiv; nu se vaită şi nu-şi blesteamă zilele, soarta, ţara.
Memorialistul are o abordare "tehnică" şi o accesare metodică a
infernului prin care a trecut. Iar deţinutul din 1949-1951, studiat
atent şi translat, cu tot cu comportamentul lui de atunci, in
filele "poveştilor adevărate" publicate după şaizeci de ani, nu
urmăreşte supravieţuirea cu orice condiţie, ci rezistenţa cu orice
preţ.
Nuanţa este foarte importantă, in spectrul extrem al zilelor
şi nopţilor de arest, iar apoi in anotimpurile petrecute printre
politicii scheletici şi greii de drept comun. Scenele
pe care Adrian Oprescu le conturează prin reconectare la
intâmplările trăite sunt pe cât de bogate in detalii, pe atât de
impregnate de semnificaţia pe care, incă din momentul iniţial, o
iau. Studentul aruncat in inchisoare vede bine lucrurile şi faptele
şi caută să le priceapă cât mai rapid, in conexiunile şi - mai
important - in rădăcina lor. Nu se lasă orbit de suferinţa fizică
şi nu poate fi deposedat de simţurile lui (inclusiv cel moral), de
care continuă să se folosească pentru a inregistra inchisoarea,
adică infernul, şi a o inţelege ca atare.
Inocenţa, echivalând cu increderea deplină in instituţii şi in
oameni, in valori şi in principii, şi-o pierde in trepte; numai că
treptele acestea sunt dese şi coborâtoare. Cu cât este pus in
situaţii mai umilitoare, tratat ca un animal, ca un număr oarecare
dintr-un şir, ca un zero, cu cât primeşte pedepse mai crude şi e
torturat mai primitiv-rafinat, cu atât subiectul nostru şi obiectul
"lor" va cuprinde mai bine, pe toate axele şi dimensiunile
sale, democraţia populară in care se incăpăţânează să
supravieţuiască.
Ca şi Tortura pe inţelesul tuturor, Vărul Alexandru
şi alte poveşti adevărate recuperează şi reproiectează
cvasicinematografic istoria exterminării deţinuţilor noştri
politici şi, ca un apendice miraculos al acesteia, cazuri de
rezistenţă izolată la oroarea cu program. Intr-o epocă a
criminalilor ("era ticăloşilor", cu formula lui Marin
Preda), in care "derbedeii" intruchipează Statul şi Puterea, iar
elita ţării este tratată ca o clică putridă şi e decimată in
inchisori, mutaţiile şi hibridizările morale, contaminările şi
inversiunile au un efect mai pervers şi mai profund decât o teroare
istorică exercitată transparent, fără un vocabular umanitarist care
să o ambaleze. Tânărul şi, aparent, necoptul intelectual găseşte
foarte aproape de el un reper, il vede pe un Ion Chiţu
simplu, bun şi dârz, care rămâne aşa cu orice risc, chiar de va fi
să ajungă "schelete" şi să dea ortul popii. După lungi sesiuni
de... comunicări ştiinţifice, dialoguri in care-l instruieşte pe
curiosul său tovarăş de suferinţă, "domnişorul" cu carte, eroul
nostru, il recunoaşte pe Chiţu drept adevăratul erou, adevăratul
model. Ii dedică, peste ani, un capitol in această carte; şi ii
acordă, in prezentul dramatic al trăirii ei, o incredere
nelimitată. O incredere pe care, vai!, o retrage multor
intelectuali cu pretenţii de ieri şi de azi.
In mod semnificativ, scena care urmează, şi pe care o redau
aproape integral, pentru fineţea psihologică a observaţiei şi
acuitatea morală, vine după intâlnirea esenţială cu Ion
Chiţu. După ce a dat noţiunii de curaj şi ideii fundamentale de
bunătate infăţişarea concretă, aspectul câtuşi de puţin spectaculos
al unui ţăran pe nume Chiţu, Oprescu se poate studia cu şi mai
multă ascuţime, se poate evalua şi mai sever. Desprins ca o
conştiinţă liberă şi interogativă de chiar gesturile pe care le
face, de laşităţile şi complicităţile omeneşti, puzderie in
condiţii de inchisoare, el se observă şi se penalizează intr-o
memorabilă scenă a autojudecăţii: "Prima roabă a fost incărcată. Am
luat-o şi am urcat cu ea prima pantă. Când am ajuns la cea de-a
doua, care era mai povârnită, am simţit că nu mai pot să imping. La
fiecare incercare, roaba venea inapoi peste mine. Singura soluţie
era să o răstorn acolo unde mă aflam. Cum mă oprisem intr-un
echilibru nu prea stabil, mi-am ridicat intr-o doară ochii in sus,
spre capătul taluzului. Eram leoarcă. Dar când mi-am ridicat
privirea, am transpirat şi mai tare, de data aceasta cu o sudoare
rece. Proiectat in lumina soarelui, care-i amplifica şi totodată ii
lichefia contururile, un tip de doi metri, blond, musculos şi cu
mustăţi galice, mă scruta cu o privire de oţel. Era Muscalu,
brigadier şi criminal. Avea in mână o bâtă. Misiunea lui era să-i
frângă in două cu bâta pe cei ce răsturnau roaba unde nu trebuia,
să-i pună să o reincarce şi s-o suie la locul cuvenit. Am făcut un
efort disperat şi, simţind cum imi plesnesc venele pe tâmple, am
reuşit să urnesc roaba şi s-o duc până sus. Nu ştiu de ce m-am
pomenit că aşteptam din partea lui un semn de complicitate la
isprava mea, ceva nedefinit, o incurajare poate, dacă nu chiar o
fărâmă de admiraţie. Dar haidamacul privea de-acum in altă parte.
Nu-l mai interesam. Şi deodată m-a cuprins ruşinea faţă de ce
simţisem. Descoperisem la pândă in mine, in noi, dacă nu resursele
pactizării cu cei care ne chinuiau, cel puţin disponibilitatea
comunicării cu ei, dorinţa oarecum laşă de a-i domestici in folosul
nostru şi de a le smulge bunăvoinţa. A fi in formă, mi-am zis,
inseamnă şi altceva decât să te ţină fibra fizică. Cea mai expusă
era, pare-se, fibra invizibilă a fiinţei noastre, cel mai uşor se
topeau sau se atrofiau muşchii nevăzuţi ai sufletului" (pp.
232-234).
Practic, intreagă această pagină detaliază, din unghiul unei
experienţe personale, o propoziţie de deschidere destul de
enigmatică pentru cititorul postcomunist: "Săpam şanţul Canalului".
Lectorul de ultimă generaţie nu prea ştie ce inseamnă Canalul,
prinde cu dificultate sensul activităţii date (a săpa şanţul
Canalului), iar in curând va avea probabil nedumeriri şi asupra
verbului "a săpa". A săpa? A săpa şanţul Canalului? Când, unde,
cum? De ce? What does it mean?
Departe de intenţia mea să fac un profil caricatural al
tinerilor din anii 2000. Unii dintre ei ştiu deja, cu o uimitoare
maturitate, tot ce trebuie şi nu trebuie să ştie. Dar oricât de
inocenţi sau de ignoranţi, de opaci sau de insensibili ar fi alţii
dintre ei la lecţiile de istorie recentă şi la dramele generaţiilor
precedente, citind cartea lui Adrian Oprescu despre doi ani de
inchisoare şi Canal, 1949-1951, Republica Populară Română, vor
inţelege.
*) Adrian Oprescu, Vărul Alexandru şi alte poveşti
adevărate, prefaţă de Gabriel Liiceanu, Editura Humanitas,
Bucureşti, 2008, 368 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n. 19 februarie 1974) este
conferentiar universitar la Facultatea de Litere, Universitatea
Bucuresti si consilier editorial la Editura Polirom. A tinut
cronica literara in Adevarul literar si artistic
(1997-2005), apoi in Romania literara (2005-2009).
Colaborari la Cultura, Suplimentul de cultura,
Idei in dialog, Bucurestiul cultural,Caiete
critice, precum si la ziarele Evenimentul zilei si
Adevarul. Are o rubrica la Radio Romania Cultural si una pe
portalul LiterNet. Din 2005 este doctor in Filologie (summa cum
laude) al Universitatii Bucuresti, cu o teza despre Ion D.
Sirbu. Volume publicate: Concert de deschidere (Premiul de
Debut al Romaniei literare, Premiul pentru Debut al Uniunii
Scriitorilor din Romania si Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei
Romane); Ileana Malancioiu, Recursul la memorie.
Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache; Sertarul Scriitorului
Roman. Dialoguri pe hartie; Bucuresti Far West. Secvente de
literatura romana; Un om din Est (Premiul pentru Critica
si Istorie Literara al Asociatiei Scriitorilor Bucuresti);
Convorbiri cu Octavian Paler; Timpuri noi. Secvente de
literatura romana.