EVENIMENT EDITORIAL/ O sarbatoare a ochiului
Autor:
Daniel Nicolescu
16.12.2009
La inceput a fost Templul Muzelor (Museion-ul din Alexandria),
in Evul Mediu au urmat cabinetele de curiozitati, in Quattrocento -
papii si printii italieni colectioneaza obiecte antice si opere ale
Renasterii, iar in secolul XVI colectiile private sunt stranse in
palate si apoi in gradini sau galerii (aceasta a fost vocatia
originara a Marii galerii a Luvrului, demarata in 1595). In secolul
XVIII isi face aparitia termenul de muzeu si se deschid primele
muzee europene de arta: cele ale Vaticanului, cele din Florenta,
Londra sau Paris. Putin mai tarziu, administratia napoleoniana
raspandeste notiunea in toate colturile Europei. In secolul XX,
muzeele prolifereaza, deturnand sensul initial al institutiei
(acela de antologie destinata publicului a unor opere de prima
insemnatate artistica), si prind sa colectioneze obiecte din aria
artizanatului sau industriei.
La inceput de secol XXI, lumea este
inundata de muzee, pentru toate categoriile de varsta, gusturile,
preocuparile sau obsesiile artistice sau non-artistice.
In aceasta jungla de colectii publice, "Muzeul muzeelor",
impresionantul album tiparit de editura Litera, ne reaprinde in
spirit ideea de pinacoteca sever selectiva, de spatiu unde se
intalnesc, exclusivist si autoritar, doar capodoperele artistice
ale geniului uman. In plus, desi ne poarta pe culoarele marilor
muzee ale lumii, volumul este o pledoarie (aidoma Muzeului imaginar
al lui Andre Malraux), impotriva mortificarii muzeale, impotriva
muzeificarii ca forma de "ingropare" a operei intr-o cladire.
Purtandu-ne pasii prin Ermitajul din Sankt Petersburg, si apoi prin
Luvru, Prado, Ufizzi, Alte Pinakothek din München, Kunstistoriches
Museum din Viena, National Gallery din Londra, Rijksmuseum din
Amsterdam etc., ajungand, peste Ocean, la Metropolitan Museum sau
la Museum of Modern Art din New York, acest traseu ideal (care se
inchide cu un popas la Muzeul de Arta al Romaniei) isi propune sa
cuprinda "intr-o singura privire opere care, in realitate, se afla
la mii de kilometri distanta unele de altele, sa stimuleze
comparatii si sa gaseasca asemanari intre tablouri apartinand
aceluiasi autor sau intre stiluri, curente, scoli si artisti
diferiti".
Tiparit in conditii de lux, cu ilustratii de mari dimensiuni si comentarii apartinand unor profesionisti ai istoriei artei, Muzeul muzeelor poate aduce in fiecare casa, pentru fiecare cititor, aerul unei continue sarbatori a ochiului si intelectului.