Guvernul vine cu un ministru de finante care nu se teme de deficit si inflatie. Cititi un interviu cu Vladescu si vedeti ce vrea sa faca

Autor: Razvan Voican 20.12.2009

Vladescu vede posibila renegocierea acordului cu FMI, cu conditia taierii cheltuielilor salariale la 6,5-7% din PIB.



Sebastian Vladescu, 51 de ani, adeptul iesirii economiei din criza pe seama deficitului bugetar si chiar cu pretul unei inflatii mai mari, se pregateste sa preia portofoliul de la Finante si implicit un acord cu FMI care impune tocmai restrangerea drastica a cheltuielilor publice.

Daca in decembrie 2008 era prima voce cu autoritate in zona finantelor care vorbea despre oportunitatea unui acord de finantare de 20 mld. euro de la FMI care sa fie folosit doar in caz de nevoie, in primavara lui 2009 Vladescu critica programul economic negociat de guvern cu Fondul, acuzand axarea acestuia pe reduceri de cheltuieli si pledand pentru interventia statului prin stimulente financiare care sa sustina consumul.

Sustinut de PD-L ca ministru, el declara acum pentru ZF ca preia acordul cu FMI asa cum este si "vom vedea ce se poate face". Vladescu nu renunta insa la ideea renegocierii, astfel incat statul sa-si poata asuma angajamente financiare mai mari pentru a stimula economia.

"Cu conditia prealabila sa ne facem ordine in curte, adica sa reducem ponderea cheltuielilor salariale din sectorul bugetar la nu mai mult de 6,5-7% din PIB, cheia rezolvarii dilemelor legate de solutiile iesirii din criza poate sta in renegocierea acordului cu FMI." De altfel, el afirma in timpul recentei crize politice ca ar accepta sa intre din nou in guvern cu conditia ca echipa respectiva sa aiba o gandire alternativa la conceptia Fondului.

Intr-un interviu acordat ZF cu o saptamana inainte ca premierul Emil Boc sa-i propuna sa revina ca sef la Ministerul Finantelor, Vladescu isi exprima dubiile legate de asumarea de catre politicieni a taierii salariilor in sectorul public.

"Este foarte greu ca vreun politician sa-si asume taieri de salarii. Numai guvernatorul BNR o poate face, dand drumul la inflatie. Ar putea fi gandit un program de coordonare pe trei ani intre BNR si guvern pentru a aborda o asemenea strategie, pentru ca inflatia este singura care nu doare; trimisul oamenilor acasa doare." Prin promovarea teoriei de stimulare a consumului, inclusiv cu pretul reaprinderii inflatiei, el s-a situat constant pe o pozitie contrara abordarilor Bancii Nationale, pe care chiar a acuzat-o ca nu vrea sa iasa din "paradigma monetarista", inflatia si deficitul fiind in opinia lui "doua spaime care au blocat Romania".

"Pentru mine, ideea de dezvoltare a economiei a fost mai importanta decat echilibrele macro", spunea Vladescu dupa ce nu a mai fost ministru.

ASa ca la Ministerul Finantelor se pregateste sa revina un sef care cu putin timp inainte de a primi al doilea mandat sustinea ca trebuie pus in functiune rapid un sistem extins de garantare a creditelor, care "sigur ca se va duce in deficitul bugetar". In toamna, vedea necesare scheme de garantare de circa 10 mld. euro.

"Trebuie sa ne gandim de pe-acum ce facem in aprilie, cand vor ajunge la scadenta o mare parte din liniile de credit ale firmelor - IMM-uri sau companii mari - si care deja au probleme si cu credibilitatea planurilor de afaceri si cu colateralul, a carui valoare s-a erodat puternic. Tot mai multe firme vor avea probleme cu mentinerea nivelului finantarilor de la banci in absenta unor garantii din partea statului."

Vladescu a fost primul care a lansat ideea unei scheme de garantare a creditelor pentru locuinte, insa apoi a criticat concentrarea programului pe locuintele vechi si nu pe cele noi, care sa fi antrenat cererea in sectorul constructiilor. De asemenea, a propus din primavara lui 2009 garantarea liniilor de credit pentru IMM-uri.

Recent, Vladescu avansa perspectiva ca economia sa continue sa scada chiar cu peste 2% si in 2010, pe baza semnalelor primite din discutii cu oameni de afaceri, in timp ce FMI anticipeaza acum o crestere pozitiva de 1,3% din PIB pe care s-ar baza si constructia bugetului pe anul viitor.

Pe de alta parte, el sustine ca deficitul bugetar ar putea fi taiat si cu 3 puncte din PIB intr-un singur an daca mai inainte ar fi luate toate masurile de ajustare pe salariile si pensiile din sectorul bugetar. Iar aceste masuri ar putea fi luate, in opinia sa, in primele sase luni din 2010, cu asumarea riscurilor sociale inerente.

Porneste in al doilea mandat de ministru de la premisa ca "schimbarea sistemului de taxare nu este utila". El vede rezolvarea eternei probleme a veniturilor prea mici ale bugetului de stat intr-un interval de doi pana la patru ani: ponderea veniturilor bugetare in PIB ar putea creste cu 2-3% din PIB din sectorul agricol si cu inca 1-2% din PIB prin reducera evaziunii fiscale. "Un proiect major ar trebui sa fie introducerea agriculturii in sistemul de taxare: de la teren, la muncitor, la ferme, pana la produsul agricol. Impozitarea terenului ne permite sa facem o evaluare a productiei potentiale. Este esential sa aplicam TVA pe circuitul agricol."

Pentru concentrarea terenurilor, Vladescu considera viabila acordarea unei rente viagere de circa 100 de euro pe hectar pentru cei care le cedeaza. "Ar fi mai mult decat iau in prezent de pe hectarul respectiv. Apoi, am putea castiga venituri suplimentare de 1-2% din PIB daca politicul ar decide «gata cu evaziunea». Asa a fost si atunci cand s-a decis ca in Romania nu mai trebuie sa avem fenomenul masiv al fabricilor ilegale de alcool sau de tigari, iar rezultatele s-au vazut." Si predecesorul sau Gheorghe Pogea a vorbit despre impozitarea agriculturii, insa fara efecte vizibile.

Desi era asimilat taberei liberale dupa ce a fost ministru de finante (august 2005-septembrie 2007) si apoi secretar de stat in mandatul premierului Calin Popescu-Tariceanu, Vladescu este considerat un simpatizant al presedintelui Traian Basescu si cunoscut ca un apropiat al prim-vicepresedintelui PD-L Adriean Videanu. Cert este ca a lucrat in administratie doar cand la putere au fost partide de dreapta: 1997 - 2000 si 2005 - 2008.

In interviul acordat ZF cu o saptamana inainte de a primi propunerea de a prelua Finantele, Vladescu afirma ca "orice program economic depinde acum de vointa de conlucrare a lui Traian Basescu. Pana acum a avut numai proiecte de lupta pentru putere. Acum, normal ar fi sa faca pasul spre abordari constructive, pentru ca nu mai are pentru ce obiectiv politic sa se lupte. Exista o sansa buna de a fi luate decizii pozitive pentru Romania cu Basescu in postura de lider constructiv".

Cat priveste ideea ca statul ar putea ajunge in situatia de a nu mai putea plati salarii si pensii, Vladescu o catalogheaza drept "stupida". "Putem sa nu rambursam TVA, sa nu achitam facturi la constructii, dar nu se pune problema pensiilor si salariilor. Romania poate sa se imprumute, cu conditia «sa nu se duca la carciuma cu banii», pentru ca avem o problema cu folosirea banilor. Finantarea in sine nu este o problema, exista multa lichiditate pe piete, e doar discutia legata de costuri."

Opinii diametral opuse la BNR

Romania nu poate imita abordarea anticriza din Occident, bazata pe injectarea masiva de fonduri publice pe seama cresterii deficitului bugetar, ci trebuie sa-si restranga deficitul, considera banca centrala. Cu alte cuvinte, BNR imbratiseaza modelul de ajustare cerut de FMI, desi in urma cu un an sustinea ca Romania nu are nevoie de un acord de finantare cu institutia financiara internationala.Evident, banca centrala nici nu vrea sa auda despre folosirea inflatiei ca supapa de ajustare a salariilor pe care politicienii nu au curaj sa le taie prin masuri administrative (cum a facut Letonia, de exemplu), desi stie ca atunci cand nu sunt la indemana pe termen scurt nici masuri fiscale, nici reforme structurale, inflatia poate fi ultima iesire. "Inflatia e boala sigura, ca te obisnuiesti cu ea", este verdictul unei banci centrale care de-abia in 2005 a reusit sa aduca inflatia la o singura cifra. Din punctul de vedere al BNR, concedierea a 100.000 de salariati bugetari chiar ar constitui o optiune. Cat despre impactul pe care o asemenea masura l-ar avea asupra bancilor care le-au dat credite angajatilor respectivi, provizioanele constituite sunt considerate confortabile. Pe de alta parte, BNR nu vede solutii de crestere a veniturilor bugetare prin modificarea sistemului de taxare: revenirea la impozitarea progresiva a veniturilor ar impinge toate salariile mari inapoi in zona gri, iar aplicarea unei cote de TVA mai mari la produsele de lux pur si simplu nu ar functiona, pentru ca achizitiile respective ar putea fi facute la fel de bine din alte tari europene. Cat priveste finantarea deficitului bugetar, BNR considera ca aceasta nu este doar o chestiune de costuri in conditiile in care multe banci au cumparat deja masiv titluri de stat si tind sa-si depaseasca limitele de expunere pe statul roman.

Sebastian Vladescu, 51 de ani

ian. - iun. 1997secretar de stat la Ministerul Industriei si Comertului

ian.- apr. 1998consilier al ministrului finantelor pe probleme bugetare

ian. - dec. 2000 secretar de stat in Ministerul Finantelor

aug. 2005 - apr. 2007 ministru al finantelor

2005-2006 presedinte al Comisiei de privatizare a BCR

2008 presedinte al Comisiei de privatizare a Automobile Craiova