REPORTAJUL SAPTAMANII / Tineri IT

Autor: Anca Nastasi 21.12.2009

Conduc afaceri de milioane de euro, dar sunt faimosi necunoscuti! Cel putin la noi in tara, fiindca in Silicon Valley si pe piata europeana de IT si-au facut deja un renume. Sunt baieti foarte tineri si foarte destepti care au dat lovitura, unii s-au imbogatit peste noapte, altii sunt la inceput. Cu totii creeaza locuri de munca si, fara sa-si dea seama, au devenit un brand al Romaniei. Sunt oameni simpli, timizi, care stau mai tot timpul cu nasul in calculator. Cativa dintre ei ne-au deschis usa.

Tehnologia Informatiei, pe scurt IT, o piata care a crescut cu 33% in 2008, pana la 1,97 de miliarde de euro, si care s-a clatinat - un pic, din cauza crizei financiare si a scazut la 1,53 de miliarde de euro in 2009. Este poate cea in care ar trebui cu totii sa ne punem speranta: baietii destepti din IT au uimit deja America si Europa cu ideile lor si au facut milioane de euro din vanzarea lor - in strainatate.
Acum, in IT lucreaza cam 44 de mii de oameni, dar studiile de specialitate arata ca pana in 2013 vor mai fi create 22 de mii de noi locuri de munca in domeniu. O nisa a fortei de munca sortita sa creasca de 50 de ori mai rapid decat piata fortei de munca in general, in Romania.
Andrei, George, Sergiu, Mihai, Radu - oameni simpli, cu idei marete: gandesc fara granite si chiar misca lucrurile in Romania. Fac parte din armata IT a Romaniei, si sunt cativa dintre miile de baieti destepti care - fara sa ne dam seama, au devenit un brand al Romaniei. Ideile IT-istilor romani au speriat vestul, cu Europa si cu Silicon Valley cu tot, si au scos zeci de milioane de euro din conturile marilor companii de tehnologie a informatiei.
Tehnologia informatiei, IT - un business - de 1,53 de miliarde de euro in Romania. In principiu, un business ca oricare altul, si totusi, face diferenta. Ca si-n businessul IT, in businessul cu gogosi ai nevoie de cineva care stie ce se cere pe piata, cineva care stie sa faca si cineva care stie sa vanda, dar exista o diferenta: o gogoserie are un vad de cateva sute, o mie de oameni care trec prin zona, dar in businessul IT nu mai avem granite, vorbim de o piata uriasa, de 1,5 miliarde de calculatoare.
Si in timp ce in gogoseriile din Romania, gogoasa cu gogoasa sfaraie in ulei ca sa ajunga apoi fierbinte in mana vreunui client, in IT, afacerile romanesti cresc ca Fat Frumos din lacrima, in ciuda crizei, si trezesc respect si admiratie in Silicon Valley si oriunde in Europa: "In
software - spune Radu Georgescu - exista in Romania foarte multe businessuri de succes, companii multe si necunoscute, care sunt in top 10 internaional in zona lor de nisa, companii despre care lumea habar n-are ca exista in Romania." Radu insusi este un baiat destept care a refuzat prin 2003 sa fie vicepresedinte la Microsoft, in Silicon Valley. Si, mai mult, intreaga lui echipa a preferat sa ramana cu el, in Romania, refuzandu-i elegant pe cei de la Micorsoft. Pentru ei a fost stupefiant. Dar le-a vandut atunci un program antivirus - RAV - si a castigat 20 de milioane de dolari dintr-un foc. De atunci si pana azi, in jumatate dintre calculatoarele care functioneaza in lume este si o bucatica din creierul colegilor lui.
Astazi, Radu este magnatul IT-stilor din Romania, are 3 companii pe care le-a creat de la zero, si care valoreaza de cateva ori mai mult decat programul antivirus vandut la Microsoft in 2003.
E un tip modest, dupa modelul Bill Gates: in blugi si adidasi, fara sofer la scara, dai nas in nas cu el la baia comuna de pe hol, sau la cafeneaua de la parterul firmei, sau… in metrou, daca nu e greva.
E ciudat, dar n-are birou, se plimba prin firmele lui cu un scaun care are atasata o masuta pentru laptop si, desi s-a imbogatit ingrozitor, si-a pastrat prietenii din tinerete. Nu si-a inchipuit, pe vremea cand era student intr-o tara comunista, condamnat sa se faca inginer intr-o fabrica, iar apoi, in anii 90, cand statea nopti intregi, in dormitor, la vechiul calculator 286, ca mintea lui va valora vreodata atat de mult. Si, ce-i mai important pentru el, lucreaza de placere, in fiecare zi. Uneori, cate 20 de ore!

Romania e plina de tineri, ale caror creiere fierb intr-o bucatarie sau intr-un dormitor, in fata calculatorului si care viseaza sa dea intr-o zi lovitura. Cu o idee! George se pare ca a reusit! A nascocit, pe internet, un simulator geopolitic, de fapt un joc, care a ajuns in 2 ani sa valoreze cat n-a visat el vreodata: 5 milioane de euro. Evident, cu aport de capital strain, de la un partener strategic, de la Madrid. Jocul sau, cu republici virtuale, cu guverne si strategii financiare, politice militare, sociale are 230 de mii de e-cetateni! Se logehaza gratis, primesc pentru inceput un mic ajutor social, ca sa-si cumpere paine, isi cauta un job, si se antreneaza ca sa devina mai puternici. Puterea ii face influenti si cei mai influenti isi fac partide si candideaza. Cristi Badea a fost presedinte intr-o Romanie virtuala. Si-a fondat un partid, a promis scaderea taxelor, a castigat, apoi a fost atat de tare, incat dupa nici 15 zile de mandat, George l-a convins sa demisioneze de la carma tarii, si l-a angajat in echipa. Si, ca in viata reala, si aici angajarile s-au facut apoi, pe principiul romanesc al nepotismului. Nu radeti - pare - poate chiar este un joc copilaresc, dar aduce bani! Deocamdata, doar din vanzarea aurului virtual. Cine il cumpara prin SMS sau cu card, on-line, castiga putere. Deocamdata, jocul lui George are doar 60 de tari, cu cetateni din toata lumea, care si-au luat pasaportul pe care l-au vrut. Pasaport eRepublik!
Si fiindca, din punct de vedere grafic, e cam simplist, George a angajat un expert neamt, din Londra, care sa-i comercializeze businessul.

Deja, piata IT pare sa fi ramas una dintre putinele sperante ale Romaniei. Doar chinezii si indienii mai fac concurenta baietilor destepti de la noi. Si studiile internationale arata ca piata romana de IT, inca imatura, va erupe ca un vulcan in cativa ani. Pana in 2013, analistii prevad o crestere cu 7% pe an, in timp ce PIB-ul Romaniei va creste doar cu 2,7%. In Romania, pe piata IT sunt 44 de mii de angajati, dar in 4 ani ea va genera 21 de mii de noi locuri de munca, asta inseamnand o crestere de 7,4%, de 50 de ori mai mare decat cresterea totala a fortei de munca.
Cat despre businessul Microsoft, in Romania, pentru fiecare leut castigat de aceasta corporatie, Romania castiga deja cate 6 lei si ceva.
Cele mai vizibile succese sunt in zona internet: de pilda, Mihai, are 27 de ani. Ultima lui cifra de afaceri: 400 de mii de euro. Face publicitate on-line si, cu putin noroc, isi va deschide in curand birou in Marea Britanie. Deocamdata are doar 3 sedii: Bucuresti, Iasi si Craiova.

Showroomuri virtuale, case tridimensionale, programe care imbraca si dezbraca manechine, pentru magazine virtuale, programe care iti trimit numele intr-o capsula pe luna, pomisorul cu cont pe twitter si blog personal, un flash-mob, organizat pe net si pus in practica in Piata Universitatii, cate nu se inventeaza! Pare o joaca de copii, dar este o afacere cu potential de milioane. Andrei Gheorghe este parintele celui mai lung poem din istoria literaturii! Nu l-a scris el, el a facut un program care genereaza versuri din status-urile utilizatorilor de pe twitter - un site de socializare. Are 600 de mii de versuri. Creatia creste cu 5.000 de versuri pe zi si cine citeste, e invitat sa-i cumpere lui Andrei o cafea, adica sa doneze bani on-line pentru proiectul sau. Sa nu credeti ca-i cersetor pe net. I-a naucit pe cei de la CNN, care s-au grabit sa-i ia un interviu. Dar Andrei isi framanta creierul in cautarea unei idei mai folositoare decat poemul nesfarsit. Isi hraneste neuronii cu multa, multa ciocolata. Il lasam in lumea lui si ne intoarcem la George, tipul care a pus pe picoare un joc virtual ce valoreaza cam 5 milioane de euro. Isi pregateste mutarea intr-un sediu nou, mai spatios, fiindca echipa lui s-a marit.
Sergiu Biris conduce si el o afacere de milioane, tot pe internet. A terminat liceul de informatica din Gherla, s-a apucat sa faca siteuri pentru firme mici din Gherla, a urmat o facultate de management, s-a asociat cu prietenii si in 2007 a pornit un fel de Youtube in varianta romaneasca - un site pe care oricine poate posta orice. Au pornit afacerea cu 30 de mii de euro. N-a trecut un an ca le-a batut la usa un investitor francez: prima lui investitie a fost de 100.000 de euro pentru 10 % din proiect, practic la mai putin de un an de la lansare valora 1 milion de euro, iar jumatate de an mai tarziu, cand a cumparat celelalte 41 % din actiuni, proiectul valora 2,5 milioane de euro. In apartamentul castigat de pe urma site-ului, si a darului de nunta, la 26 de ani, Sergiu e fericit: casa lui e plina, cu prietenii din scoala generala. Ii place sa creada ca banii nu l-au schimbat.

Sergiu, George, Mihai, Radu, Andrei - oameni simpli, cu idei marete. Ca ei, sunt cateva sute de oameni, care fac lucruri mult mai complicate, si pe care nu-i vom cunoaste niciodata. Sunt oameni dezinhibati, care pot face lucrurile sa se miste si chiar le misca.
Deocamdata, aceasta piata IT, pe cat de enigmatica, pe atat de colorata si de profitabila, a creat in Romania 44.000 de locuri de munca si a generat anul acesta taxe la bugetul de stat de 1,1 miliarde RON. Cateva sute de mici companii, cu actionariat local, vor aparea pana in 2013. Asadar, cine a ramas cu bani in urma crahului imobiliar, ar face bine sa-si indrepte de pe acum investitiile catre .... baietii romani din IT.


Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, te iubesc!" din 22 noiembrie