IASII LUI PATRAS / Un poet... hermecator: Chris Tanasescu
Dupa debutul fulminant de acum 15 ani cu "La rasaritul temnitei" (1994), Chris Tanasescu iese din nou la rampa cu doua volume aparute la doar cateva luni distanta unul de altul. Este vorba de "Romania cu amanuntul" (Vinea, 2008) si "Hermaia" (Vinea, 2009), care nu au mai retinut insa atentia cronicarilor autohtoni, chiar daca, valoric, nu se poate vorbi de nici un fel de scadere.
Si daca nu poezia, atunci macar numeroasele texte cu caracter
teoretico-eseistic pe care le-a publicat el in ultimii ani in presa
culturala ar fi fost de asteptat sa starneasca macar o reactie
oarecare in randul criticilor mai tineri sau al acelui gen de
cititori avizati, capabili sa guste fara prea multa vorba
experimentul, jocul estetic.
Ei bine, n-a fost asa. Chiar daca lansarea de la Bookfest s-a
bucurat de aportul mediatic al Simonei Popescu - sau poate tocmai
de aceea, ar zice rauvoitorii -, "Hermaia" nu a cules nici o
cronica serioasa si nici nu a fost semnalata prin gazete cum ar fi
meritat, cu exceptia unei notite admirative a lui Dan Stanca din
"Romania libera". In rest, tacere.
E drept, lui Chris Tanasescu nu-i prea pasa de opinia vedetelor mai
mult sau mai putin improvizate de prin partea locului si prefera sa
se tina departe de culisele vietii literare, cu metehnele-i
binecunoscute, cu amicii de conjunctura si aranjamentele inerente.
De la Gellu Naum, modelul absolut, a inteles sa-si asume
marginalitatea ca pe o forma de asceza preliminara, exercitiu util,
anticipand cristalizarea unei personalitati rotunde precum monada.
Intr-adevar, dupa un deceniu si ceva de la debut, Chris reintra in
joc cu alte ambitii decat orgoliul afirmarii de sine si al
dobandirii unui prestigiu doar... literar. Credinta sa e ca poetul
("sfant trup si hrana siesi") e chemat sa joace rolul bardului din
vechime, sa devina cumva anonim, sa traiasca adica pentru si
printr-o comunitate, de preferinta cat mai numeroasa, cu care sa se
identifice si pe care s-o stimuleze creator. In acest sens, l-am
auzit pe Chris citand in repetate randuri niste versuri din Czeslaw
Milosz, care sunau cam asa: "...an elementhal truth,⁄ namely, that
a poet withouth community⁄ rustles in the wind like dry grass in
December".
Acelasi crez in comuniunea prin poezie pare sa fi determinat
aparitia trupei Margento, din care fac parte, in afara de Chris,
liderul ei charismatic, pictorul Grigore Negrescu, instrumentistii
Costin Dumitrache si Vali Baicu si, nu in ultimul rand, Maria
Raducanu, o voce cu timbru aparte, de o feminitate abisala, cu
inflexiuni suave si orgiastice facute parca sa atinga cele mai
sensibile coarde ale sufletului. Pentru cei in necunostinta de
cauza precizez ca trupa a scos deja doua albume cu vanzari-record
(ultimul a castigat Discul de diamant), atragand atentia mai curand
in strainatate, unde e mereu invitata sa concerteze si unde a
primit numeroase premii.
S-ar zice ca omul-spectacol care e Chris Tanasescu si-a vazut in
sfarsit visul cu ochii: are o trupa "ca un trup", cum ii place sa
spuna, invocand exemplul lui Cantemir, printul cantaret din
tambura; corespondeaza cu cativa dintre cei mai eminenti poeti
americani ai momentului (David Baker, Ilya Kaminsky), e prezent pe
cele mai prestigioase site-uri de poezie, e citit si admirat de o
multime de oameni inteligenti de pe mai multe meridiane; i-a
cunoscut indeaproape pe Gellu Naum si pe Monica Pillat; e licentiat
si in litere si in informatica si doctor in filologie cu o teza
absolut inedita despre poezia rock, de la Bob Dylan la Frank Zappa;
traduce cu spor din literaturile anglo-saxone (printre ispravile
sale de pomina ca talmacitor se numara si celebra bijuterie
indiscreta atribuita lui Oscar Wilde, "Teleny") si, cand gaseste un
pic de timp, se repede la Roma sau la Istanbul, pe urmele poetilor
vestiti de odinioara; crede in prietenie ca intr-o virtute nobila,
forma de elevatie morala pentru care nici un sacrificiu nu e prea
mare ca sa nu fie asumat cu seninatate ("Hermaia" a asteptat sapte
ani picturile-raspuns ale lui Grigore Negrescu, prietenul apropiat
si colegul de trupa).
Ei bine, daca te preocupa literatura momentului, daca te pretinzi
critic sau macar om de gust, sensibil la noutate, nu-i pacat sa
ratezi un asemenea "personaj" uimitor, un astfel de talent
polivalent si de scriitor inspirat, cu posibilitati expresive de-a
dreptul formidabile, care pare sa fi supt poezia din nascare? Nu
intamplator, in nota ce escorteaza volumul recent aparut, O.
Nimigean tine sa atraga atentia asupra faptului ca poezia lui Chris
Tanasescu, in ce are ea mai specific, adica "acel magnetism de
dincolo de cuvinte", ar trebui sa se impuna in literatura actuala
prin simpla sa prezenta, fara alte comentarii.
Dar "Hermaia" e o poema de mare respiratie, avand la baza o
structura de tip simbolico-muzical, edificata la un prim nivel pe
mai multe registre stilistico-expresive si intr-o combinatie
maiastra de ritmuri si contraritmuri, in felul acelor texte
rezumative care-si poarta cu sine, mai mult sau mai putin la
vedere, propria poetica, modelul si parodia sa. Chiar de la titlu
sare in ochi simbolismul alchimic, de poem initiatic ce
ambitioneaza sa vorbeasca despre lucrurile esentiale, intr-un
limbaj august si revelat, in felul formulelor oraculare facute sa
strecoare in urechea si sufletul neofitului fiorul sacru al spaimei
de moarte, de necunoscut. De aceea, experientele care formeaza
substanta "initiatica" a cartii, scheletul epico-mitic, se succed
riguros, dupa scenariul consacrat al elevatiei la perihelie, sau,
altfel spus, dupa binecunoscutele stadii ale transfigurarii
materiei in vasul sacru, in Athanorul alchimistilor, care nu e
altceva decat trupul insusi al operatorului pornit in cautarea
pietrei filozofale - obiect miraculos, echivalat cand cu aurul
vulgar si coruptibil, cand cu lumina pura si imateriala a
sufletului.
Constelatia de simboluri de factura ezoterica detectabila in carte
sugereaza taman acest sens ascensional al fiintei, ca in
soteriologia plotiniana, de la materia in care viata e tinuta in
chinuitoare captivitate la lumina sufletului mantuit de durere, in
"mantuit azur", transmutatie realizata prin forta verbului creator,
inzestrat cu harul divin. Dar, dincolo de semnificatiile lesne
decriptabile ale acestor simboluri de dictionar, trebuie remarcata
uimitoarea imaginatie plastica, vizionarismul cu alonja metafizica
al discursului, ritmat dupa masura secreta a unui cifru din care
muzica se insinueaza, ca un narcotic, pana la camarile cele mai
obscure ale sufletului. "Hermaia" este atat o psihagogie, un
indreptar pentru curatirea sufletului de pacate, cat si un poem
cosmogonic, ca orice creatie cu caracter initiatic, articulata pe
scenariul mitic al mortii si reinvierii, cu necesarul salt indarat,
in neant, prin "lectura" inversa, in cheie escatologica.
Cum sa ignori o asemenea carte pe motiv ca e greu de citit?
Poet bilingv, anglo-roman, format la scoala melancoliei si a
studiului erudit, iubitor de aliteratii savante, in ideea ca versul
trebuie sa prinda ceva din muzica sferelor, cititor pasionat de
"Beowulf" si Grigore Ureche, de patristica si literatura oculta,
ezoterica, showman cu personalitate magnetica, ridicand mereu
salile in picioare, eseist si critic original, cu o gandire
teoretica bine articulata, Chris Tanasescu lasa, in peisajul anost
al zilelor noastre, impresia puternica, coplesitoare chiar, de
aparitie miraculoasa, de scriitor stapanit de demon, ca un fel de
duh intrupat, in felul legendarului aed. "Hermaia" e o compozitie
alchimic-dodecafonica, de amploare wagneriana, care-si asteapta,
inca, cititorii.
ANTONIO PATRAS (n. 1973). Critic
literar, conferentiar la Facultatea de Litere, Universitatea "Al.
I. Cuza", Iasi. Debut publicistic: 1998, in revista "Convorbiri
literare"; doctorat in filologie (2002); membru al Uniunii
Scriitorilor Romani; redactor la revista "Convorbiri literare",
unde semneaza rubrica "Cernela simpatica"; coordonator al colectiei
de istorie literara la Editura Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi.
Volume publicate: Ion D. Sirbu - de veghe in noaptea totalitara,
2003; Fragmentarium - impresii despre oameni si carti, 2006;
Ibraileanu. Catre o teorie a personalitatii, 2007.