Cel mai negru bilant din auto, electrocasnice si materiale de constructii: 5,5 miliarde de euro s-au evaporat intr-un an
Industria auto, retailul de electronice si electrocasnice si piata materialelor de constructii, sectoare care "invarteau" anul trecut 13 miliarde de euro, adica peste 10% din PIB, au fost anul acesta printre cele mai lovite de criza financiara. Pe cele trei piete vanzarile au scazut cu marje cuprinse intre 30% si 55%, declin in urma caruia in jur de 5,5 mld. euro "s-au evaporat" din consum.
Bonul de casa din electroretail arata un minus de o jumatate de miliard de euro
Piata locala de electronice si electrocasnice s-a contractat in
acest an cu aproape jumatate de miliard de euro, coborand de la
1,2-1,3 miliarde de euro la finalul anului trecut la aproximativ
800 de milioane de euro in 2009. Cea mai mare parte a pierderii de
500 de milioane de euro a pietei a fost localizata la retailerii
specializati, ale caror vanzari se vor reduce pana la final de an
cu 300 de milioane de euro, potrivit planurilor de business
anuntate.
Anul trecut Altex, Domo si Flamingo au comercializat electronice si
electrocasnice de 755 de milioane de euro (circa 60% din piata),
iar in 2009, potrivit estimarilor ZF in functie de datele furnizate
pana in prezent de companii, vanzarile celor trei lanturi de retail
vor fi de aproximativ 450 de milioane de euro.
In cazul retailului online, jucatorii spun ca cererea a revenit
usor incepand cu lunile de vara, dar in cazul retailului clasic,
chiar daca exista vizitatori in magazine, volumele comercializate
raman in continuare mult mai mici decat anul trecut, potrivit
cifrelor. "Inca din august am inceput sa crestem, iar la final de
an, daca piata va fi cu 50% mai jos, noi vom avea maxim -10%", a
declarat Radu Apostolescu, director de marketing al eMag.
"Cand vine vorba de vanzari nu vom incheia departe de estimarea
initiala. Noiembrie a depasit foarte putin nivelul lui octombrie,
dar a fost sub anul trecut. Va trebui sa adunam la final vanzarile
din decembrie", a spus Adrian Olteanu, directorul general al
Flamingo, retailer care a intrat in insolventa in aceasta luna
pentru a se proteja de creditori.
Potrivit companiei de studii de piata GfK, segmentul cu cele mai
mari scaderi de vanzari in primele 9 luni ale anului a fost IT-ul,
cu o scadere de 50,8% si vanzari totale de 302 milioane de
euro.
Incepand cu ultimele luni ale anului trecut, retailerii au observat
ca reajustarea vanzarilor la jumatate fata de perioadele anterioare
este prea mare pentru a sustine in continuare aceleasi suprafete de
retail. A inceput astfel cursa inchiderilor, relo carilor si
micsorarii magazinelor, care a taiat aproximativ 25.000 mp din
retelele specializate. Ca o nota discordanta insa, Domo a continuat
sa deschida magazine fara a inchide la fel de multe ca si
competitorii, ramanand la o suprafata de vanzare constanta, de
aproape 80.000 mp. Taierile de costuri au fost necesare si la
cheltuielile de personal, astfel ca Depozitul de Calculatoare,
Ultra Pro Computers, Altex si Flamingo au trimis acasa 2.100 de
angajati.
Potrivit jucatorilor specializati, seg mentul cel mai reprezentativ
din punct de vedere al vanzarilor si cu o scadere mai mica decat
restul pietei a fost cel al electrocasnicelor albe (frigidere,
masini de spalat), cu o reducere de 37% in primele 9 luni din an si
cu o valoare de 241 de milioane de euro. (Alexandru
Anghel)
Dealerii sunt la pamant dupa cel mai slab an al pietei auto
Piata auto a inregistrat in 2009 cea mai puternica scadere din
ultimii 20 de ani. Dupa zece ani de cresteri consecutive de doua
cifre, in acest an vanzarile de masini au inregistrat scaderi de
pana la 60%, la un volum de 130.000 de unitati, similar pietei din
2003.
Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale sunt estimate in
acest an la 2 miliarde de euro, in scadere cu 3,5 miliarde de euro
comparativ cu anul anterior, potrivit estimarilor ZF.
In acest an piata auto totala a inre gistrat o scadere de 55%, la
147.000 de autovehicule, in timp ce vanzarile de masini pana la
finele lunii decembrie vor atinge nivelul de 130.000 de unitati. In
acelasi timp inmatricularile efective de autoturisme au scazut cu
peste 60%, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise de
Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, la 115.000 de unitati.
Diferenta dintre vanzarile raportate si inmatriculari este
determinata de reexporturile dealerilor catre pietele din Europa de
Vest. Cea mai mare crestere a fost inregistrata insa de Dacia la
export, vanzarile pe pietele externe majorandu-se in acest an cu
aproape 50%, la 85% din totalul productiei de 300.000 de
autovehicule.
La nivelul primelor 11 luni din acest an vanzarile de autovehicule
au inregistrat o scadere de 55% comparativ cu perioada similara a
anului trecut, la 138.098 de unitati, potrivit statisticilor APIA.
In noiembrie s-a ajuns la cel mai mic declin din acest an, de 31%,
in conditiile in care in noiembrie 2008 a in ceput scaderea
vanzarilor de masini pe fondul crizei eco nomice. Vanzarile de
autoturisme noi au scazut in noiem brie cu 5,8% fata de octombrie,
la 9.781 de unitati, dupa ce luna trecuta a avut loc prima crestere
dupa sase luni, iar la 11 luni piata de profil a avut un declin de
52,7%, la 121.931 de masini. (Bogdan Alecu)
Consumul de materiale de constructii a pierdut 1,5 miliarde de euro
Piata de materiale de constructii, una dintre cele mai afectate de
criza financiara, a scazut cu 27,2% in primele 11 luni ale anului,
comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cele mai afectate
fiind vanzarile de tamplarie termoizolanta, ciment si materiale de
zidarie. In aceste conditii, Asociatia Producatorilor de Materiale
de Constructii din Romania (APMCR) estimeaza ca piata va ajunge
anul acesta la 5-5,2 mld. euro, in scadere cu 23% fata de
2008.
"Estimam pentru 2009 o valoare de 3,8-3,9 miliarde de euro a cifrei
de afaceri in piata materialelor de constructii fara a lua in
considerare importurile. Acestea sunt evaluate la 1,2-1,3 mld euro,
rezultand o piata de 5,0 - 5,2 mld. euro. Fata de piata din 2008 pe
care o evaluam la 6,5 mld. euro, asistam la o scadere", a declarat
Claudiu Georgescu, presedintele APMCR. El afirma ca trendul lunii
noiem brie a fost usor crescator fata de perioada similara a anului
trecut, in timp ce decembrie a fost in scadere. Cea mai mare
scadere, de circa 50%, a fost inregistrata de tamplaria
termoizolanta, urmata de ciment si zidarie cu o diminuare a
consumului de peste 30%. Pana in 2008, acestea au fost motoarele de
crestere a pietei, avand cresteri anuale de 20-30%.
"Incepand de la productia de ciment si betoane si terminand cu
productia de geamuri termoizolante, toate domeniile au suferit
scaderi. Conform datelor, tamplaria termoizolanta a avut cel mai
mare recul urmata de ciment si corpuri de zidarie", sustine
Georgescu.
Preturile de productie au crescut in acest an cu 4% pe fondul
reducerii gradului de utilizare optima a capacitatilor, dar
preturile comerciale au inregistrat scaderi, pentru ca
distribuitorii au renuntat la marjele foarte ridicate pe care le
aveau in anii precedenti si au facut mai multe promotii. "Si
producatorii au facut reduceri temporare in cadrul unor promotii.
La comercializare s-au vazut scaderi de pret chiar si de 40% in
cazul fierului beton fata de 2008", spune presedintele APMCR.
El nu se asteapta la o revenire spectaculoasa in 2010, avand in
vedere ca investitiile imobiliare sunt blocate, proiectele
industriale greenfield nu sunt anuntate, iar sperantele din partea
infrastructurii sunt reduse, pentru ca autoritatile nu s-au tinut
niciodata de promisiuni.
Insa per total, consumul de materiale de constructii ar putea
creste in 2010 cu 2-3%, luand in considerare o revenire a cererii
in semestrul doi. "Incertitudinea datorata lipsei de buget este un
factor important pentru acest business care implica un cash flow
important pentru functionare si nu e asa de usor de a determina
cererea pe termen foarte scurt. Apare deci pregnant importanta
relatiilor cu mediul bancar, pentru ca la materiale de constructie
sunt cicluri de fabricatie de cel putin 20 de zile. Se intrevede un
an dificil si un profit la limita pentru firmele din domeniu",
conchide Georgescu. (Catalin Lupoaie)