Cel mai negru bilant din auto, electrocasnice si materiale de constructii: 5,5 miliarde de euro s-au evaporat intr-un an

Autor: ZF 21.12.2009

Industria auto, retailul de electronice si electrocasnice si piata materialelor de constructii, sectoare care "invarteau" anul trecut 13 miliarde de euro, adica peste 10% din PIB, au fost anul acesta printre cele mai lovite de criza financiara. Pe cele trei piete vanzarile au scazut cu marje cuprinse intre 30% si 55%, declin in urma caruia in jur de 5,5 mld. euro "s-au evaporat" din consum.



Bonul de casa din electroretail arata un minus de o jumatate de miliard de euro

Piata locala de electronice si electrocasnice s-a contractat in acest an cu aproape jumatate de miliard de euro, coborand de la 1,2-1,3 miliarde de euro la finalul anului trecut la aproximativ 800 de milioane de euro in 2009. Cea mai mare parte a pierderii de 500 de milioane de euro a pietei a fost localizata la retailerii specializati, ale caror vanzari se vor reduce pana la final de an cu 300 de milioane de euro, potrivit planurilor de business anuntate.
Anul trecut Altex, Domo si Flamingo au comercializat electronice si electrocasnice de 755 de milioane de euro (circa 60% din piata), iar in 2009, potrivit estimarilor ZF in functie de datele furnizate pana in prezent de companii, vanzarile celor trei lanturi de retail vor fi de aproximativ 450 de milioane de euro.
In cazul retailului online, jucatorii spun ca cererea a revenit usor incepand cu lunile de vara, dar in cazul retailului clasic, chiar daca exista vizitatori in magazine, volumele comercializate raman in continuare mult mai mici decat anul trecut, potrivit cifrelor. "Inca din august am inceput sa crestem, iar la final de an, daca piata va fi cu 50% mai jos, noi vom avea maxim -10%", a declarat Radu Apostolescu, director de marketing al eMag.
"Cand vine vorba de vanzari nu vom incheia departe de estimarea initiala. Noiembrie a depasit foarte putin nivelul lui octombrie, dar a fost sub anul trecut. Va trebui sa adunam la final vanzarile din decembrie", a spus Adrian Olteanu, directorul general al Flamingo, retailer care a intrat in insolventa in aceasta luna pentru a se proteja de creditori.
Potrivit companiei de studii de piata GfK, segmentul cu cele mai mari scaderi de vanzari in primele 9 luni ale anului a fost IT-ul, cu o scadere de 50,8% si vanzari totale de 302 milioane de euro.
Incepand cu ultimele luni ale anului trecut, retailerii au observat ca reajustarea vanzarilor la jumatate fata de perioadele anterioare este prea mare pentru a sustine in continuare aceleasi suprafete de retail. A inceput astfel cursa inchiderilor, relo carilor si micsorarii magazinelor, care a taiat aproximativ 25.000 mp din retelele specializate. Ca o nota discordanta insa, Domo a continuat sa deschida magazine fara a inchide la fel de multe ca si competitorii, ramanand la o suprafata de vanzare constanta, de aproape 80.000 mp. Taierile de costuri au fost necesare si la cheltuielile de personal, astfel ca Depozitul de Calculatoare, Ultra Pro Computers, Altex si Flamingo au trimis acasa 2.100 de angajati.
Potrivit jucatorilor specializati, seg mentul cel mai reprezentativ din punct de vedere al vanzarilor si cu o scadere mai mica decat restul pietei a fost cel al electrocasnicelor albe (frigidere, masini de spalat), cu o reducere de 37% in primele 9 luni din an si cu o valoare de 241 de milioane de euro. (Alexandru Anghel)

Dealerii sunt la pamant dupa cel mai slab an al pietei auto


Piata auto a inregistrat in 2009 cea mai puternica scadere din ultimii 20 de ani. Dupa zece ani de cresteri consecutive de doua cifre, in acest an vanzarile de masini au inregistrat scaderi de pana la 60%, la un volum de 130.000 de unitati, similar pietei din 2003.
Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale sunt estimate in acest an la 2 miliarde de euro, in scadere cu 3,5 miliarde de euro comparativ cu anul anterior, potrivit estimarilor ZF.
In acest an piata auto totala a inre gistrat o scadere de 55%, la 147.000 de autovehicule, in timp ce vanzarile de masini pana la finele lunii decembrie vor atinge nivelul de 130.000 de unitati. In acelasi timp inmatricularile efective de autoturisme au scazut cu peste 60%, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, la 115.000 de unitati. Diferenta dintre vanzarile raportate si inmatriculari este determinata de reexporturile dealerilor catre pietele din Europa de Vest. Cea mai mare crestere a fost inregistrata insa de Dacia la export, vanzarile pe pietele externe majorandu-se in acest an cu aproape 50%, la 85% din totalul productiei de 300.000 de autovehicule.
La nivelul primelor 11 luni din acest an vanzarile de autovehicule au inregistrat o scadere de 55% comparativ cu perioada similara a anului trecut, la 138.098 de unitati, potrivit statisticilor APIA. In noiembrie s-a ajuns la cel mai mic declin din acest an, de 31%, in conditiile in care in noiembrie 2008 a in ceput scaderea vanzarilor de masini pe fondul crizei eco nomice. Vanzarile de autoturisme noi au scazut in noiem brie cu 5,8% fata de octombrie, la 9.781 de unitati, dupa ce luna trecuta a avut loc prima crestere dupa sase luni, iar la 11 luni piata de profil a avut un declin de 52,7%, la 121.931 de masini. (Bogdan Alecu)

Consumul de materiale de constructii a pierdut 1,5 miliarde de euro


Piata de materiale de constructii, una dintre cele mai afectate de criza financiara, a scazut cu 27,2% in primele 11 luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cele mai afectate fiind vanzarile de tamplarie termoizolanta, ciment si materiale de zidarie. In aceste conditii, Asociatia Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania (APMCR) estimeaza ca piata va ajunge anul acesta la 5-5,2 mld. euro, in scadere cu 23% fata de 2008.
"Estimam pentru 2009 o valoare de 3,8-3,9 miliarde de euro a cifrei de afaceri in piata materialelor de constructii fara a lua in considerare importurile. Acestea sunt evaluate la 1,2-1,3 mld euro, rezultand o piata de 5,0 - 5,2 mld. euro. Fata de piata din 2008 pe care o evaluam la 6,5 mld. euro, asistam la o scadere", a declarat Claudiu Georgescu, presedintele APMCR. El afirma ca trendul lunii noiem brie a fost usor crescator fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce decembrie a fost in scadere. Cea mai mare scadere, de circa 50%, a fost inregistrata de tamplaria termoizolanta, urmata de ciment si zidarie cu o diminuare a consumului de peste 30%. Pana in 2008, acestea au fost motoarele de crestere a pietei, avand cresteri anuale de 20-30%.
"Incepand de la productia de ciment si betoane si terminand cu productia de geamuri termoizolante, toate domeniile au suferit scaderi. Conform datelor, tamplaria termoizolanta a avut cel mai mare recul urmata de ciment si corpuri de zidarie", sustine Georgescu.
Preturile de productie au crescut in acest an cu 4% pe fondul reducerii gradului de utilizare optima a capacitatilor, dar preturile comerciale au inregistrat scaderi, pentru ca distribuitorii au renuntat la marjele foarte ridicate pe care le aveau in anii precedenti si au facut mai multe promotii. "Si producatorii au facut reduceri temporare in cadrul unor promotii. La comercializare s-au vazut scaderi de pret chiar si de 40% in cazul fierului beton fata de 2008", spune presedintele APMCR.
El nu se asteapta la o revenire spectaculoasa in 2010, avand in vedere ca investitiile imobiliare sunt blocate, proiectele industriale greenfield nu sunt anuntate, iar sperantele din partea infrastructurii sunt reduse, pentru ca autoritatile nu s-au tinut niciodata de promisiuni.
Insa per total, consumul de materiale de constructii ar putea creste in 2010 cu 2-3%, luand in considerare o revenire a cererii in semestrul doi. "Incertitudinea datorata lipsei de buget este un factor important pentru acest business care implica un cash flow important pentru functionare si nu e asa de usor de a determina cererea pe termen foarte scurt. Apare deci pregnant importanta relatiilor cu mediul bancar, pentru ca la materiale de constructie sunt cicluri de fabricatie de cel putin 20 de zile. Se intrevede un an dificil si un profit la limita pentru firmele din domeniu", conchide Georgescu. (Catalin Lupoaie)