Vedeti care sunt cele 37 de modele auto pentru care nu se va plati taxa de poluare in 2010 - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 22.12.2009

Pe langa lipsa finantarii, piata auto va suferi de la 1 ianuarie o noua lovitura odata cu reintrarea in vigoare a taxei de poluare, care va afecta in special modelele din segmentul inferior de pret.



Odata cu revenirea taxei de poluare de la 1 ianuarie 2010, masinile cu motoare Euro 4 vor inregistra o crestere a costului de achizitie de la cateva sute la cateva mii de euro, majorare care insa nu va fi aplicata automobilelor care respecta normele de poluare Euro 5, segment de la care jucatorii din piata asteapta chiar o crestere anul viitor.
Taxa de poluare a fost eliminata la finele anului trecut pentru masinile noi si cu motoare mai mici de 2,0 litri pentru a sustine o piata auto aflata aproape in cadere libera. Cu toate acestea, vanzarile de masini sunt in acest an la o treime fata de cele din 2008.

Vedeti care sunt cele 37 de modele auto pentru care nu se va plati taxa de poluare in 2010

Cel mai puternic impact al taxei de poluare se va simti in momentul achizitiei unei masini din segmentul inferior de pret. Astfel, in cazul unui model Dacia Logan echipat cu motorul de 1,6 litri si 90 CP se va plati in momentul inmatricularii o taxa de aproximativ 770 de euro, care in cazul celei mai ieftine versiuni ar reprezenta 10% din pretul de achizitie. Pe de alta parte, in cazul unei limuzine VW Phaeton care dispune numai de motoare Euro 5 nu se plateste nicio taxa.
De pe urma intrarii in vigoare a taxei cel mai mult vor profita marcile care au lansat in 2008 si 2009 noi motorizari care sa respecte normele Euro 5. Cele mai numeroase lansari de astfel de modele le-au avut cei de la Volkswagen, Toyota, dar si Opel sau Chevrolet.
Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania, sustinea la finele lunii noiembrie ca in decembrie dealerii isi vor cauta noi metode pentru a-si reduce cat mai mult stocurile de modele Euro 4. Aceeasi strategie a fost adoptata si la finele anului trecut, cand imediat dupa anuntul triplarii taxei de poluare, dealerii si-au inmatriculat stocurile pentru a profita de vechea taxa.
La strategii de reduceri de stocuri au apelat si cei de la General Motors Romania, in special la masinile echipate cu motoare mari pentru care taxa de poluare poate sa ajunga chiar si la aproape 3.200 de euro in cazul versiunii de top a SUVului Opel Antara cu motor de 3,2 litri.
"Stocurile pentru modelele cu motorizari mari cu norme Euro 4 au fost gestionate la un nivel minim. Modelele actuale avand motorizari de capacitate mica si emisii reduse nu vor fi afectate atat de puternic deoarece valoarea taxei de poluare este mai redusa", a subliniat Florin Ciobanu, marketing manager al Opel Romania.
Cu toate acestea, unii importatori nu se asteapta la o crestere semnificativa a cererii pentru modelele Euro 5 de la 1 ianuarie, in conditiile unui pret de achizitie ridicat fata de cel al unui model Euro 4.
Potrivit declaratiilor lui Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, si modelele constructorului de la Mioveni vor avea din 2010 norme de poluare Euro 5, in conditiile in care toate masinile fabricate din 2011 vor respecta noile standarde.