Cine sunt castigatorii si cine sunt victimele crizei in IT&C

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 22.12.2009

Prabusirea vanzarilor a schimbat harta retailului IT&C, iar absenta statului cu proiecte publice s-a resimtit in piata de soft. Pe telecom au existat si zone de crestere.



Veniturile din serviciile de comunicatii ale operatorilor telecom au scazut in acest an cu aproximativ 20%, potrivit datelor financiare ale companiilor si estimarilor facute de autoritatea de reglementare. 2009 este anul in care companiile si-au redus drastic cheltuielile telecom si au cerut renegocierea contractelor, chiar si daca acestea fusesera semnate cu putin timp in urma - o situatie de neimaginat cu doar un an si jumatate in urma. piata locala telecom va ajunge, probabil, la o valoare de aproximativ 4 mld. euro, fata de 4,6 mld. euro in 2008.
Reglementarile impuse companiilor telecom au jucat de asemenea un rol important in evolutia pietei locale de comunicatii in 2009, deciziile Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii sporind in multe cazuri puterea clientilor si intensificand competitia.
Evenimentul anului pe piata telecom este insa preluarea Telemobil (Zapp) de catre Cosmote, o tranzactie cu o valoare totala de 207 milioane de euro si anuntata la sfarsitul lui iunie 2009. Dincolo de usa deschisa Cosmote spre internet mobil si clientii business, preluarea Zapp conturareaza patru mari poli de putere telecom in Romania: grupul de companii controlat de OTE si Deutsche Telekom Orange, Vodafone si compania locala RCS&RDS, controlata de omul de afaceri oradean Zoltan Teszari. Dupa preluarea Zapp companiile multinationale telecom controleaza peste 80% din banii cheltuiti de romani pe servicii de comunicatii.
Insolvente, achizitii si fuziuni pe retail si distributie
Prabusirea cu aproape 50% a vanzarilor de echipamente IT&C a lovit in plin retailerii si distribuitorii, acest segment fiind afectat de ajustari dramatice ale companiilor implicate.
Ultra Pro, fostul lider al retailului IT&C clasic din Romania, un business detinut de familia Fughina, a intrat in insolventa si va intra cel mai probabil in faliment, lasand in urma datorii de 28 de milioane de euro. Declinul retailerului a fost fulgerator: de la noi magazine in noiembrie 2008 pana la insolventa si inchiderea tuturor unitatilor si concedierea angajatilor au trecut mai putin de noua luni.
Nici eMag, numarul unu pe retailul online IT&C, nu a fost departe de o situatie dificila, insa compania s-a salvat prin preluarea pachetului majoritar de actiuni de catre Asesoft Distribution, un distribuitor controlat de oamenii de afaceri Sebastian Ghita si Iulian Stanciu. Pe segmentul de distributie criza a impins la masa negocierilor de fuziune doi dintre cei mai mari jucatori locali: RHS si Tornado. Cele doua firme romanesti si-au infrant orgoliile si spera ca impreuna nu doar vor traversa cu bine recesiunea, dar vor si reusi sa depaseasca, in timp, liderul pietei - compania Scop Computers.

Fara proiecte publice, piata de soft si servicii s-a dus in jos
Piata locala de software de gestionare a resurselor intreprinderii (ERP - Enterprise Resource Planning) va scadea in acest an cu 20%, la 97,9 milioane euro, in conditiile in care firmele mijlocii si mari si-au redus cheltuielile, iar proiectele publice sunt amanate sau blocate. Potrivit unui studiu al companiei Pierre Audoin Consultants (PAC), vanzarile de noi licente de solutii ERP se vor reduce in Romania cu 25%, la 27 milioane euro, cu mult sub nivelul de
33 milioane euro atins in 2007. In acelasi timp, serviciile de implementare si pregatire vor avea un declin de 20%, la sub 55 milioane euro.