Misterul preturilor la carburanti: Fara taxe, in Romania benzina si motorina costa mai mult decat in Germania chiar daca jumatate din petrolul necesar se afla aici. De ce?

Autor: Roxana Petrescu 25.12.2009

Desi cu toate taxele incluse, pretul pe care consumatorul roman il plateste pentru un litru de benzina sau de motorina este printre cele mai mici din Europa, pretul fara impactul fiscalitatii este printre cele mai mari la nivel european chiar si in contextul in care Romania produce local aproape jumatate din petrolul pe care il consuma intr-un an.

Specialistii spun ca lipsa de eficienta a rafinariilor ar fi de vina, in timp ce marile companii petroliere nu doresc sa comenteze.

Astfel, tari europene care se numara printre cei mai mari importatori la nivel global si in care petrolul produs intern nu acopera nici macar 5% din necesarul de consum, au un pret la benzina si la motorina mai mic cu circa 10% fata de cel din Romania, fara taxe incluse.

De exemplu, Germania, Franta si Spania, tari unde nivelul importurilor de petrol acopera peste 90% din necesarul de consum, reusesc sa produca benzina si motorina cu pana la 11% mai ieftine decat Romania, chiar daca tara noastra beneficiaza de avantajul unor rezerve de petrol care acopera circa jumatate din necesarul de consum.

Potrivit datelor Comisiei Europene, la sfarsitul lunii decembrie, in Romania un litru de benzina costa 0,47 euro fara taxe iar unul de motorina era evaluat la 0,48 de euro. In Germania, litrul de benzina costa 0,42 euro iar cel de motorina era 0,45 de euro. In Franta, litrul de benzina fara taxe era 0,43 de euro pe data de 21 decembrie in timp ce unul de motorina costa 0,44 euro.

Marii jucatori din piata, cum ar fi Petrom, compania controlata de austriecii de la OMV, singurul producator local de petrol si gaze, Rompetrol, companie aflata in portofoliul KazMunaiGaz, Lukoil Romania sau MOL Romania nu au oferit explicatii pe baza acestei teme.

"Capacitatile de rafinare din Romania nu sunt la fel de eficiente precum cele din tarile vestice, lucru care inevitabil duce la costuri mai mari . In plus, la nivel european tendinta este de a avea rafinarii de mari dimensiuni care permit economii de costuri", spun specialistii.

Cu taxe insa, situatia se schimba, Romania beneficiind de un nivel mai redus al preturilor la pompa comparativ cu celelalte tari europene. Astfel, pretul final cu toate taxele al carburantilor din Romania este mai mare doar in comparatie cu Bulgaria, in rest fiind devansat de toate celelalte tari europene, potrivit datelor Comisiei Europene.