BUGETUL PE 2010: O iluzie? Finantele pariaza pe venituri cu 7% mai mari

Autor: Claudia Medrega 03.01.2010

Cresterile de venituri din accize (+27%) si din impozitul pe venit (+4%) ar urma sa sustina majorarea cu 7,5% a incasarilor bugetare de anul acesta, in scenariul revenirii economiei in teritoriul pozitiv, cu 1,3%, conform proiectului de buget pe 2010.

Estimarile sunt totusi mai temperate fata de prognozele pentru 2009, cand oficialii guvernamentali prognozau venituri mai mari cu 18%, estimari contrazise ulterior de realitate si corectate prin doua rectificari bugetare, veniturile scazand de fapt cu 6%.

Ministerul Finantelor isi propune sa rotunjeasca nivelul veniturilor bugetare din impozitarea economiei la 30% din PIB, fata de 29,8% in 2009, si mizeaza pe majorarea fondurilor nerambursabile atrase de la UE de la 1% la 1,3% din PIB.

In total, veniturile publice ar trebui sa urce la 31,3% din PIB, in timp ce cheltuielile scad de la 38% la 37,3% din PIB.

Este insa greu de crezut ca s-ar putea inregistra o crestere a colectarilor bugetare in conditiile in care cota unica si TVA vor ramane nemodificate, iar asteptarile nu sunt foarte optimiste in ceea ce priveste revenirea consumului si a productiei, firmele anuntand continuarea disponibilizarilor. Chiar si Finantele anticipeaza ca economia va ramane pe minus in primul semestru.

Anul trecut companiile si-au diminuat cifra de afaceri, iar profiturile au fost in cadere libera, ceea ce s-a vazut la nivelul impozitelor colectate, care au scazut cu circa 6% fata de 2008. Accesul mai dificil la credite s-a reflectat in 2009 in reducerea consumului de bunuri si servicii care a dus la diminuarea incasarilor din TVA, precum si a sumelor colectate din impozitarea profiturilor din retail.

In acest an autoritatile se asteapta sa incaseze din TVA, principala resursa a bugetului de stat, venituri de 35,5 mld. lei, nivel apropiat de cel din 2009. Un plus de 3,5 mld. de lei fata de 2009 ar urma sa provina din accize, pentru care Guvernul estimeaza incasari de 17 mld. lei. Impozitul pe profit va aduce la buget 11,5 mld. lei, in usoara crestere comparativ cu nivelul prognozat pentru 2009. Suma pe care Guvernul estimeaza ca o va colecta din impozitul pe venit este de circa 19 mld. lei, fata de 18,2 mld. lei anticipat pentru 2009.

Veniturile la buget sunt programate sa creasca cu 9,95 mld. lei, la 66,6 mld. lei, iar cheltuielile vor fi majorate cu 3,73 mld. lei, la 101,67 mld. lei.

Guvernul estimeaza ca inghetarea pensiilor, anularea de facilitati sociale si amanarea unor obligatii ale statului vor reduce costurile cu 13,5 mld. lei (2,5% din PIB) si ca, in lipsa acestor masuri, deficitul va urca la 8,4% din PIB, intr-un an care va debuta cu scadere economica.

Deficitul, tinut sub control

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ca datele preliminare privind executia bugetara pe 2009 indica incadrarea in tinta de deficit de 7,3% din PIB angajata fata de Comisia Europeana si FMI.

La sfarsitul lunii noiembrie, deficitul se situa la 6% din PIB, cu 6,8 mld. lei sub tinta anuala.

"Ne incadram in tinta de deficit. Nu stiu inca daca vom fi chiar mai jos, pentru ca deocamdata nu am date finale privind rezultatul cu care incheie Fondul Proprietatea si evolutia finantarilor trase de autoritatile locale pe final de an, cand mai apar surprize", a spus Vladescu.

In ultimii ani, supraestimarea veniturilor bugetare a incurajat majorarile de cheltuieli in cursul rectificarilor bugetare.

Din acest an situatia se va schimba in conditiile in care premierul si ministrul finantelor vor semna o declaratie de raspundere prin care se angajeaza in fata Parlamentului ca bugetul si strategia fiscala prevad utilizarea eficienta a banilor. Membrii Guvernului care incalca legea responsabilitatii fiscale vor raspunde politic solidar sau individual, potrivit legii responsabilitatii fiscale. Totodata, rectificarile bugetare vor fi limitate la doua revizuiri anuale si nu vor fi realizate in primele sase luni ale anului. Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat vor fi suplimentate la rectificare doar pentru plata serviciului datoriei publice si a contributiei nationale la bugetul UE.

In plus, politica fiscal-bugetara a Guvernului va fi evaluata de catre Consiliul Fiscal, votat in Parlament. Din acest Consiliu nu vor avea dreptul sa faca parte persoane care in ultimii doi ani au lucrat ca ministri, parlamentari sau lideri politici sau care sunt rude de pana la gradul II cu astfel de demnitari.

Deficitul bugetar, finantat preponderent din imprumuturi externe

Datoria publica guvernamentala va urca in acest an la 30,6%, comparativ cu 27,7% din PIB in 2009, in timp ce serviciul datoriei publice se va reduce cu 2,2 mld. euro. Cheltuielile cu dobanzile aferente datoriei publice vor totaliza 9,2 mld lei (1,7% din PIB), fata de 6,4 mld. lei in 2009 (1,6% din PIB). Deficitul bugetar va fi finantat in proportie majoritara din emisiuni de euroobligatiuni si alte surse externe, dupa ce in 2009 piata interna a asigurat aproape doua treimi din necesarul de finantare. Astfel, finantarea externa va acoperi deficitul bugetar de anul viitor de 31,9 mld. lei in proportie de 54,5%, echivalentul a 17,4 mld. lei. Ministerul Finantelor vrea sa imprumute, in primul trimestru al anului viitor, intre 10 si 12 mld. lei de pe piata interna prin emisiuni de titluri de stat, avand de finantat in 2010 un deficit de 5,9% din PIB, la care se adauga titluri scadente de 24,6 mld. lei. Valoarea titlurilor de stat in lei vandute in 2009 se ridica la 64,7 mld lei.