Bilant dezastruos: Tarom a avut venituri cu 100 mil. euro sub buget si pierderi de 20 mil. euro

Autor: Mirabela Tiron 04.01.2010

Compania de stat Tarom, cel mai important operator aerian de pe piata locala, a incheiat anul trecut cu pierderi estimate la 21 de milioane de euro si cu venituri mai mici cu aproape 100 de milioane de euro decat cele prevazute in bugetul initial.



"Factorul principal al nerealizarii obiectivelor propuse a fost criza financiara, care a afectat industria aeronautica la nivel global si in special in Romania. Evolutia industriei aeronautice este strans legata de evolutia produsului intern brut si reprezinta o reflexie a investitiilor straine directe in Romania", au declarat reprezentantii companiei. Potrivit datelor preliminare furnizate de compania de stat, Tarom a incheiat anul trecut cu venituri estimate la 1,1 miliarde de lei (260 de milioane de euro), mai putin cu 413 milioane de lei (96 mil. euro) fata de veniturile bugetate la inceputul anului trecut.

Pierderile estimate pentru anul trecut se ridica la 90,9 milioane de lei (21 mil. euro). Si pentru anul 2008, Tarom anuntase pierderi de aproape 20 de milioane de euro, insa datele de pe Ministerul de Finante arata un nivel al pierderilor de doar 1,7 milioane de euro.

Oficialii companiei nu au explicat de unde provine aceasta diferenta.

La inceputul anului trecut, conducerea Tarom a fost preluata de Ruxandra Brutaru, 29 de ani, fiica unui fost director al Tarom din perioada 1995-1996, Nicolae Brutaru. Ea ocupa anterior pozitia de director general adjunct al operatorului aerian si a mai lucrat inainte si pe pozitia de director de marketing al companiei aeriene low-cost Blue Air. Ruxandra Brutaru s-a alaturat echipei Tarom in 2007 pe postul de director general adjunct, cand ministru al transporturilor era Ludovic Orban.

Compania de stat a incercat anul trecut sa majoreze traficul de pasageri printr-o serie de bilete la oferta, cu preturi la concurenta cu cele ale operatorilor low-cost. Astfel, in primavara anului trecut Tarom introducea bilete de 50 de euro (fara taxe de aeroport).

Minus 13% la pasageri in ciuda biletelor "la oferta"

Operatorul de stat a continuat cu biletele de 20 de euro catre destinatia interna Cluj-Napoca si biletele la 9 euro catre mai multe destinatii din strainatate.

Cu toate acestea, numarul de pasageri transportat in 2009 a fost in scadere cu 13% fata de situatia din anul anterior, pana la 1,72 milioane de persoane. Potrivit reprezentantilor companiei, datele inregistrate pentru lunile ianuarie-noiembrie si estimarile pentru luna decembrie arata un grad mediu de incarcare al aeronavelor de 55,56% pe cursele regulate externe si de 58,88% pe cursele regulate interne.

"In contextul evolutiei traficului de pasageri, Tarom a realizat 96,5% din numarul de curse externe planificate pentru anul 2009 si 89,3% din numarul curselor interne planificate la inceputul lui 2009."

Mai putini pasageri la clasa business

Cea mai mare scadere a traficului si a gradului de incarcare al companiei a fost inregistrat in primele trei luni ale anului 2009, cand Tarom zbura cu mai mult de jumatate din aeronave goale, la un grad de incarcare de 45%.

Scaderea acesta a fost cauzata in principal de reducerea numarului de calatori la clasa business. Abia incepand cu luna mai a urmat o redresare in traficul companiei.

O alta masura pe care a mizat Tarom anul trecut pentru stimularea traficului a fost introducerea de rute noi. Astfel, compania de stat a operat zboruri catre 11 destinatii noi, respectiv Amsterdam, Bari, Dubrovnik (sezonier - perioada de vara), Lyon, Geneva, Salzburg (sezonier - perioada de iarna), Strasbourg, Venetia, Zürich, Budapesta si Belgrad.

Politica companiei de extindere a retelei de rute externe a urmarit captarea unor noi piete, cu potential de trafic important, dupa cum au apreciat reprezentantii companiei.