De ce sunt cheltuiti bani pe trasee fara trafic? La o luna de la inaugurare, soferii spun ca autostrada Transilvania e goala si ca se circula "lejer"

Autori: Laurentiu Cotu , Catalin Lupoaie 04.01.2010

Tronsonul de 42 km de autostrada dintre Campia Turzii si Gilau inaugurat la inceputul lunii decembrie 2009 poate fi traversat in circa 25 de minute, insa multi soferi care merg spre Cluj aleg in continuare traseul DN1 Turda - Cluj, pentru ca este mai scurt.



"De cand s-a deschis autostrada am mers de doua ori la Turda. Primul drum l-am facut imediat dupa inaugurare si se circula normal, insa a doua oara am mers intr-o zi de sambata, iar autostrada era aproape goala, astfel ca am reusit sa traversez drumul in 15 minute", spune Augustin D., un sofer clujean.

Majoritatea soferilor care utilizeaza autostrada sunt cei care tranziteaza Clujul in drumul spre Oradea. "Am intrat pe autostrada mai mult din curiozitate. Este o solutie pentru soferii care tranziteaza Clujul, insa eu voi opta in continuare pentru drumul national care leaga Cluj-Napoca de Turda. Ca sa ajungi din Cluj la Gilau, unde este nodul DN 1 cu autostrada, ai de parcurs 16 kilometri, iar pe autostrada inca 42 de kilometri pana la Turda, in total 58 de kilometri. Daca merg pe drumul national Cluj - Napoca - Turda fac numai 29 de kilometri, intr-un timp de 30 de minute daca soseaua nu este aglomerata", spune Horatiu H., unul dintre soferii care circula pe traseul Turda-Cluj.

Faptul ca autostrada este goala este confirmat si de alti soferi. "Lucrez la o firma de curierat si traversez aproape zilnic autostrada Transilvania. Exista zile in care vezi foarte putine masini pe acest traseu. Ma asteptam ca pe final de an sa fie mai aglomerat, insa pot spune ca s-a circulat lejer", spune Paul C.

Singurele date disponibile cu privire la traficul de pe tronsonul Campia Turzii - Gilau sunt cele care citeaza un studiu realizat de Directia Regionala Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj in luna decembrie a anului trecut, la o saptamana dupa inaugurare.

370 de masini pe ora, la o saptamana de la inaugurare

La momentul respectiv, intr-un interval de 24 de ore, cei 42 de km ai autostrazii Transilvania (A3) au fost tranzitati de aproximativ 9.000 de masini, rezultand o medie de 370 de masini pe ora.

"Un aspect pozitiv este faptul ca numarul masinilor care tranzitau Clujul din directia Oradea s-a redus cu 2.300 - 2.500 de masini, majoritatea conducatorilor auto optand pentru varianta de autostra Gilau-Turda. In ceea ce priveste circulatia pe autostrada la final de saptamana, aceasta este mult mai lejera datorita faptului ca traficul greu este interzis", a declarat Ion Pantelimon, directorul DRDP Cluj.

Odata cu inaugurarea acestui segment, vehiculele de mare tonaj ce tranziteaza Clujul au fost directionate pe autostrada, in vederea fluidizarii traficului rutier din cartierele clujene. Nodul de la Gilau, unde autostrada se intersecteaza cu DN1, are sapte benzi, iar circulatia este dirijata de politia rutiera din Cluj pana cand soferii se vor obisnui cu intrarea si iesirea de pe autostrada Transilvania.

Reprezentantii Inspectoratului de Politie Cluj spun ca autostrada este monitorizata in permanenta, iar numarul cel mai mare al soferilor care circula pe autostrada vin dinspre Turda si mai mult de un sfert din masini au o greutate mai mare de 7,5 tone.

Transportatorii: "Statul sa urgenteze lucrarile la Coridorul IV"

Transportatorii si constructorii spun ca nu inteleg de ce Ministerul Transporturilor nu urgenteaza lucrarile pe rutele cele mai circulate, cum sunt coridorul IV (Constanta - Bucuresti - Pitesti - Sibiu - Deva - Timisoara - Arad - Nadlac) si ruta Bucuresti - Brasov.

"Transportatorii care merg spre Oradea vor alege in mod sigur autostrada A3, insa cei care merg spre Cluj aleg in continuare DN1. In ultima luna autostrada a mai fost inchisa pentru lucrari de marcaje si montare de garduri de siguranta, pentru ca a fost inaugurata in graba, asa cum au fost si alte lucrari "finalizate" la sfarsitul anului trecut - centura Ploiestiului si centura Timisoarei", spune Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

El afirma ca statul ar trebui sa urgenteze lucrarile la Coridorul IV, care are continuitate in UE, decat sa se lucreze la autostrada Transilvania care nu este legata de nimic in Ungaria.

In plus, lucrarile la autostrada Bucuresti - Ploiesti, cea mai aglomerata ruta din tara, ar putea fi incheiate partial abia in iulie 2010, cu o intarziere de peste un an.