REVISTE/ 20 ans apres
Autor:
Daniel Nicolescu
05.01.2010
O publicatie trimestriala, nu indeajuns cunoscuta publicului
de la noi (allons, suntem francofoni, ce Dumnezeu!), este "Regard".
Acest magazin in limba franceza, publicat de Fundatia Francofonia,
doreste, potrivit editorilor, "sa informeze comunitatea francofona,
dar si alte numeroase persoane din strainatate care doresc sa se
stabileasca sau sa munceasca in Romania, dand seama despre
actualitatea sociala, economica si culturala a tarii". Distribuit
prin MMP - Hachette Roumanie si aflat in vanzare in cadrul
magazinelor de presa Inmedio sau Relay, "Regard" poate fi
achizitionat si prin abonamente in tara sau in strainatate.
Bransata, alerta si cat se poate de atenta la realitatea si la
problemele momentului, publicatia si-a dedicat ultimul numar (43,
15 decembrie 2009 - 15 martie 2010) anului romanesc de granita
1989, revolutiei romane si, desigur, (r)evolutiilor pe care
societatea noastra le-a inregistrat in cele doua decade de
libertate postcomunista.
Editorialul semnat de redactorul sef
Laurent Couderc, scris cu un lirism inteligent temperat, stie sa
puna insa, jurnalistic, punctul pe i, desenand, intr-o singura
coloana, profilul unei tari cu picioarele in trecut si privirea
indreptata spre viitor. Articolul, intitulat "Deux Mondes" se
deschide cu o evocare a unui banal moment cotidian trait de autor
in decembrie 1989, cand o tanara functionara de posta il ajuta sa
gaseasca o recomandata, potrivit unui ritual smuls din timpuri
revolute: cautarea primitiva a numarului de pe "recipisa" cu
degetul, muierea primitiva a aceluiasi deget in cutiuta cu un
burete umectat etc. Apoi, aceeasi zi de decembrie, intr-un
restaurant bucurestean sic, cu meniu international, in care se
vorbesc cateva limbi europene, cu o atmosfera ce te face sa crezi
ca esti la Amsterdam sau poate la Barcelona. Intre cele doua scene
- nicio legatura. Ele sunt despartite, abrupt, de o perioada de
douazeci de ani. Concluzia lui Couderc: "Doua epoci radical
diferite convietuiesc astfel si acum. Fara sa se priveasca. Nu
exista legatura intre ele, nu a existat niciodata. (...) Decembrie
1989 a provocat o ruptura in timp. Asa ca poate parea usor nesabuit
sa vorbim despre un exercitiu de memorie pentru ca aceia din
<<prima lume>> sa traiasca mai bine prezentul. Pentru
ca prezentul lor ramane trecutul. Ei, batranii care mormaie sunt
aratati cu degetul atunci cand se marturisec nostalgici ai
perioadei comuniste. Ei nu sunt insa nostalgici. Sunt doar
depasiti."
Materialul de deschidere al numarului este constituit de un
amplu interviu cu actorul Victor Rebengiuc (numit de intervievator
"un Michel Piccoli al Romaniei"), ales de "Regard" sa se confeseze
pentru ca "este o personalitate cunoscuta, pentru ca a trait
evenimentele din decembrie 89 din interior, fara sa fi fost prea
implicat, fara sa fi fost controversat, pentru ca este apreciat si
respectat de toti romanii, fara rezerve". Urmeaza niste marturisiri
miscatoare si muscatoare, din care am ales sa citam un pasaj plin
de rezonanta. "Pe atunci, speram ca Romania sa devina o alta
Franta. Si atunci cand l-am auzit pe ideologul Brucan spunand ca
lucrurile se vor schimba poate de-abia peste douazeci de ani, mi-a
venit sa-l strang de gat (rasete...). Avea insa dreptate. Eu si
prietenii mei ne-am dat repede seama ca vechii comunisti nu vor
parasi arena, ca sunt pe cale sa se organizeze, si ca nu mai era
loc pentru un alt punct de vedere. Mai ales dupa cincizeci de ani
de propaganda negativa la adresa partidelor istorice si regelui. As
fi vrut ca regele sa vina deindata. Imi inchipuiam ca e cel mai
potrivit. In loc de asta, Iliescu si Frontul Salvarii Nationale au
participat la primele alegeri, desi, initial, spusesera ca nu o vor
face. Din acea clipa totul s-a sfarsit..."
Dupa filmul lui decembrie 1989 - un articol bine documentat si
excelent ilustrat, sub semnatura lui Marion Guyonvach si Jonas
Mercier -, Alex Mihai Stoenescu realizeaza un tablou sintetic al
contextului istoric al evenimentelor, completat de opiniile lui
Petre Roman si de versiunea lui Ion Iliescu si, nu in ultimul rand,
de gandurile lui Dan Voinea despre celebrul proces al Ceausestilor.
Paranteza rememorarilor se inchide cu un interviu alert, realizat
cu un Norman Manea lucid si neindurator.
Pline de interes ni s-au parut, in sectiunile extra-tematice ale revistei, articolele "Un stat cu buzunarele complet goale" (autor: Mihaela Rodina) si "Uimitorul muzeu de la Sangeorz Bai (autor: Jonas Mercier)".