Autostrada spre litoral este de 20 de ani in constructie, dar va fi finalizata abia in 2011

Autor: Catalin Lupoaie 06.01.2010

Lucrarile la autostrada spre Constanta au inceput inca din regimul comunist, cand a fost finalizat tronsonul Fetesti-Cernavoda (17,5 km) in 1987, in continuarea viaductului rutier peste pasul Borcea. Dupa 1990 a inceput constructia la primul tronson Bucuresti-Fundulea, dar lucrarile au fost blocate si ulterior reluate dupa anul 2000, in mandatul lui Miron Mitrea.

"Am inceput lucrarile la sectorul de autostrada Bucuresti-Fundulea chiar in anii 1990 si ulterior au fost licitate si urmatoarele doua tronsoane Fundulea-Lehliu si Lehliu-Drajna, insa lucrarile au fost intrerupte in perioada 1994-2000", afirma Nicolae Constantinescu, director in cadrul CCCF Bucuresti. De altfel, anul 2004 a fost cel mai productiv pentru autostrazi, fiind finalizate trei tronsoane intre Bucuresti si Drajna cu o lungime totala de 97 km. Ministrul Transpor­turilor de la acea vreme, Miron Mitrea, nu a putut fi contactat pana la inchiderea edi­tiei pentru a detalia ce strategie avea ministerul la acea perioada. "In perioada 2000-2004 a fost o atitudine mult mai agresiva in ceea ce priveste autostrazile si un suport financiar mai mare. Ulterior finantarea a slabit si a fost indreptata ca­tre alte directii", explica Constan­tinescu.

Ludovic Orban sustine ca in perioada 1996-2000 a fost blocata finantarea pentru constructia autostrazii catre Constanta, desi contractele de constructie erau semnate. "A trebuit sa platim daune in valoare de 440 de miliarde de lei vechi (44 mil. lei noi - n.r.) catre consortiul care construia tronsonul de autostrada Bucuresti-Fundulea."

Contractul pentru constructia ultimelor doua tronsoane care au mai ramas de construit Cernavoda-Medgidia (19 km) si Medgidia-Constanta (31,8 km) a fost semnat abia la inceputul lui 2009, cand lucrarile de constructie trebuiau sa fie deja finalizate. Ultimul termen dat pentru finalizarea lucrarilor de constructie la Cernavoda-Constanta este mai 2011.

Ce autostrazi sunt in constructie si cand vor fi finalizate

Romania are in prezent 321,3 km de autostrada, urmand ca pana in 2012 sa fie construiti alti 800 km, potrivit planurilor Ministerului Transporturilor.

In prezent se afla in constructie tronsoanele de autostrada Cernavoda-Medgidia (19 km) si Medgidia-Constanta (32), care vor fi finalizate in 2011.

Tot in 2011 urmeaza sa fie finalizate si autostrada Timisoara-Arad (32 km), centura ocolitoare Constanta (22 km) si a orasului Arad (12 km) la profil de autostrada.

Anul acesta ar putea fi finalizati 101 km, in mai multe sectiuni, cele mai importante fiind Bucuresti-Ploiesti (62 km) prevazuta pentru iulie 2010, insa doar pe o portiune de 55 km si centura ocolitoare Sibiu (17,5 km).

Ce au construit polonezii si ce planuri au

Polonia are in prezent 837 km de autostrada, la care se adauga alti 420 km aflati in constructie si alti 714,5 km la care vor incepe lucrarile in 2010.

Intre anul 2000 si 2009 au fost construiti 476 km, in timp ce intre 1990 si 2000 au fost realizati doar 150 km de autostrada.

Polonia are in plan constructia a 1.000 km de autostrada si 1.500 km de drumuri expres pana in 2015, pentru a atinge obiectivul de a avea 2.000 km de autostrazi si 2.500 km de drumuri expres.

Pana in 2012, anul in care Polonia va gazdui Campionatul de Fotbal EURO 2012, vor fi finalizate autostrazile A4, care va lega Polonia de Germania, si A1, care conecteaza tarile baltice de Slovacia.