Mancarea nu s-a scumpit in hipermarketuri. Cosul cu alimente costa cat acum un an - 130 de lei

Autor: Mihaela Popescu 08.01.2010

Promotiile in magazine au fost strategia anticriza a producatorilor alimentari anul trecut pentru a-si mentine volumele de vanzari in retailul modern si s-au vazut in hipermarketuri in special la rafturile de lactate si carne, dupa cum arata indexul alimentar realizat de ZF.



Cosul de produse alimentare de baza in hipermarket costa in prezent aproape 130 de lei, cu circa 2% mai mult fata de finele lui 2008, insa luand in calcul si cresterea pretului la detergent, cel mai vandut produs nealimentar din magazinele de profil, inflatia in aceste magazine a fost de 4,5% in 2009, arata datele culese de ZF din hipermarketurile Carrefour si Real din Capitala.

Indexul ZF a luat in calcul 19 dintre produsele cel mai frecvent achizitionate de consumatori din hipermarketuri, 18 din acestea fiind alimente de baza, pe care romanii le consuma aproape zilnic, precum faina, uleiul, carnea sau lactatele.

Anul trecut, cresterile de pret la produsele alimentare per ansamblul comertului au fost in medie de 4%, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pietei GfK la consumatorii casnici, in primele noua luni din 2009.

Indexul ZF mai arata ca cel mai puternic s-a ieftinit uleiul de floarea-soarelui, insa scaderea de pret de 30% vine dupa un an in care producatorii au fost fortati sa dubleze pretul din cauza secetei din 2007.

Si laptele, carnea si fructele si-au diminuat pretul in intervalul analizat, iar producatorii spun ca au mizat in special pe promotii la raft pentru a evita declinul vanzarilor in volum. "Per ansamblul pietei lactatelor, anul trecut a fost o scadere a preturilor mai mult artificiala, prin promotii in magazine. In primele luni din 2009 producatorii au mers cu aceleasi preturi la produsele finite, dar declinul consumului din cauza puterii de cumparare scazute i-a determinat sa schimbe strategia si sa opereze reduceri de preturi", a explicat Valentin Blanaru, directorul general al Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui.

Jucatorii din industria alimentara spun ca nu pot pastra locurile de munca create in anii anteriori scaderii economice din 2009 decat daca se evita scaderea abrupta a volumelor vandute. Acest lucru s-a intamplat in ultimul an, insa doar pe anumite segmente de piata, precum lactatele, bauturile racoritoare si dulciurile.

Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara, estimeaza declinul consumului de alimente in volum la 10-15% la nivelul lui 2009 fata de anul anterior.

"Hipermarketurile s-au speriat de scaderea vanzarilor si au initiat mai multe activitati promotionale anul trecut, care au fost sustinute de producatori. Furnizorii au castigat prin mentinerea volumelor de vanzari", a spus Frumosu.

La randul lor, retailerii spun ca, pe fondul crizei economice, clientii se orienteaza tot mai mult catre produsele cu reduceri de preturi si se ghideaza tot mai des dupa listele de cumparaturi scrise de acasa, explicand astfel cresterea promotiilor ca o strategie de adaptare la contextul actual.