3 mld. euro raman la negru pe pietele de tigari, bauturi, carne si panificatie

Autori: Mihaela Popescu , Cristina Stoian , Roxana Petrescu 10.01.2010

Producatorii estimeaza ca piata neagra neaccizata de tigarete, carne si mezeluri, panificatie si bauturi alcoolice aduce anual pierderi la bugetul de stat de peste 2,5 mld. euro.

Cele mai mari piete care genereaza pierderi la bugetul din evaziune fiscala sunt mezelurile si carnea, tigarile, moraritul si panificatia, pe care se realizeaza anual vanzari la negru de peste 3-4 mld. euro, potrivit estimarilor producatorilor.

"Daca in termeni de volum, piata ilicita a insemnat 8,5 miliarde de tigarete in 2009 si a produs o pierdere de accize de mai mult de 500 de milioane de euro la bugetul de stat, in conditiile actuale estimam ca in 2010, piata ilicita va ajunge la 30% din consumul total, producand o pierdere la bugetul de stat de aproape un miliard de euro", spune Adrian Popa, Corporate & Regulatory Affairs Director al BAT.

Circa 80% din vanzarile de peste 2 mld. euro realizate anul trecut de cei mai mari trei producatori de profil - BAT, Philip Morris si JTI - s-a dus la bugetul de stat sub forma de accize si TVA. Vanzarile de produse de contrabanda pot fi estimate la peste 800 mil. euro.

Patronatele estimeaza ca 50-60% din piata carnii si a mezelurilor este piata neagra. "Noi estimam piata neagra a carnii si a mezelurilor la 2-3 mld. euro. Cel mai mult se eludeaza plata TVA-ului si a impozitelor fiscale", a afirmat Sorin Minea, presedintele Romalimenta.

Daca ar fi scoasa la lumina, incasarile la stat din TVA ar putea creste cu pana la 570 mil. euro.

La cereale, piata neagra reprezinta intre 60% si 70% din total si se intensifica in perioada campaniei de recoltare.

"O eliminare a «firmelor fantoma», care cumpara cereale fara TVA direct de la fermieri, dar care le vand mai scump altor comercianti si in porturi, incasandu-si TVA-ul, ar aduce statului aproximativ un miliard de euro", a declarat Aurel Popescu, presedintele Federatiei Patronale Romalimenta.

In ceea ce priveste bauturile alcoolice tari, precum vodca, brandy-ul sau ginul, care sunt accizate, piata neagra este estimata la 80-90% din consum, potrivit producatorilor. In conditiile in care valoarea pietei legale este estimata la peste 50 mil. euro, vanzarile la negru pot fi estimate la peste 250 mil. euro, iar TVA-ul neincasat la aproape 50 mil. euro.

Producatorii: Majorarea taxelor duce la explozia pietei negre

In ultimul an, acciza la tigari a crescut in trei randuri, ajungand in ianuarie la valoarea de 74 de euro pe mia de unitati, fata de 50 de euro la inceputul lui 2009. Pretul tigarilor s-a dublat in 2009, cea mai abrupta scumpire a unui produs din industria FMCG (bunuri de larg consum).

"Experienta altor tari europene ne-a aratat ca o crestere brusca a accizei a dus la o explozie a comertului ilicit cu consecinte dramatice asupra incasarilor bugetare si a cresterii economiei negre", a spus Andrei Vasilescu, Corporate Affairs Director la Philip Morris Romania & Bulgaria.

Circa jumatate din banii pe care un consumator ii scoate din buzunar pentru a cumpara un litru de carburant se duc la bugetul de stat, aproximativ o treime fiind doar sub forma de accize. De exemplu, in prima zi a acestui an, un litru de benzina costa in statiile Petrom 3,98 de lei. Din acest pret, 1,42 lei insemnau valoarea accizei, adica mai bine de 35% din pretul platit de consumator la pompa.

Incasarile din accizele aferente carburantilor auto sunt de circa 2 mld. euro. Potrivit ultimelor estimari existente, piata neagra a carburantilor s-ar ridica la circa 10-15%, ceea ce inseamna ca doar din accizarea acestui segment, bugetul de stat ar mai castiga circa 200 de mil. euro anual.