VITRALII/ Cele doua Mântulese
Autor:
Ion Andreita
13.01.2010
Rod al unei cercetari complexe - socio-istorice,
literar-filosofice, psihologice, religioase - cartea Andreei
Rasuceanu "Cele doua Mântulese" (Editura Vremea, 2009, vezi foto)
constituie o sectiune verticala in viata cartierului bucurestean
Mântuleasa, de pe la sfârsitul secolului XVII si pâna in secolul XX
(cu accent pe secolele XVIII-XIX, perioada pentru care arhivele
sunt mai generoase). Cele doua Mântulese pot fi, in egala masura,
Stanca si Maria, ctitore ale Bisericii Mântuleasa, ridicata intre
anii 1732-1734 (conform pisaniei) precum si cele doua fete ale
zonei: cartierul, ca atare, si ipostaza lui mitica - asa cum reiese
din diferite scrieri, indeosebi din opera lui Mircea Eliade -
aceasta din urma fiind si perspectiva sub auspiciile careia se
desfasoara cercetarea autoarei.
"Cea dintâi atestare a ulitei Mântuleasa - precizeaza Andreea
Rasuceanu - se face in anul 1707. Pe atunci, curgea lina printre
livezile de duzi si gradinile ce se-ntindeau pe pamânturile primite
drept dota de Stanca Mântuleasa, facând parte dintr-un traseu mai
lung si legând, ca si in zilele noastre, doua mari artere - Podul
Vergului (Calea Calarasi) si Podul Târgului din Afara (Calea
Mosilor). In zona locuiau negustori instariti si mestesugari, dar
si boieri de rang mai mic, cum vor fi fost chiar ctitorii, familia
Manta".
O precizare, pentru cititorul de azi, mai putin avizat:
cuvântul mahala - provenit dintr-un termen arab (desemnând
"parte de oras") prin turcescul mahalle - desemna, in
româneste, la inceput, o parohie (o adunatura de case in
jurul unei biserici). Mai târziu, inclusiv in prima parte a
secolului XX, "mahala" insemna "cartier", fara amprenta peiorativa
capatata in prezent. In ceea ce priveste zona Mântuleasa, in carte
sunt descifrate semnele trecerii de la mahalaua medievala la
habitatul cosmopolit de mai târziu. Dar, cum spuneam, in egala
masura, autoarea descopera semne de geografie mitica
specifice acestui spatiu. Având drept ghid opera lui Mircea Eliade,
indeosebi ampla nuvela "Pe strada Mântuleasa". Este ceea ce remarca
si profesorul Sorin Alexandrescu, in recomandarea de pe coperta
ultima a cartii: "Cartea de fata a fost conceputa initial ca o
dubla istorie a strazii Mântuleasa: cea bazata pe studiul
documentelor de arhiva, si cea fictionala, pe urmele prozelor
scurte ale lui Mircea Eliade".
Cartea Andreei Rasuceanu se inscrie ca un argument convingator
in desfasurarea Proiectului "Mântuleasa, studiu de geografie mitica
bucuresteana", lansat de catre Fundatia Pro Patrimonio, Primaria
Sectorului II si TVR2. In acest context, autoarea subliniaza faptul
ca "Strada Mântuleasa reuneste un numar de 12 cladiri considerate
monumente" - cele mai multe aflate in avansat stadiu de degradare.
Se propune restaurarea lor si inscrierea pe un traseu cultural,
demn de a ademeni pelerinaje.
Toapele de lânga noi
La Biblioteca Metropolitana "Mihail Sadoveanu" din Bucuresti,
in cadrul Cenaclului "Literatorul" (condus de scriitorul Mircea
Micu) a avut loc un spectacol-lectura al ultimei variante a piesei
"Casa cu toape" ("Noua si adevarata casa cu toape") a scriitorului
Pusi Dinulescu. O panorama socio-psihologica a României de azi, cu
tot ce a descatusat, mai urât si mai vizibil, marea cotitura
politica din decembrie 1989. O "poveste de familie", depanata
intr-un bloc, in care locatarii supusi privirii dau frâu liber
hidoseniei unor vieti si unor deprinderi asa cum i-a impins
instinctul eliberat de orice constrângeri. Relatii conjugale,
apasate de tare greu de vindecat, rabufnesc cu frenezie, fara a se
elibera insa de chinga neputintei. Rascruci de legaturi amoroase,
vegheate de sentimente mai mult sau mai putin casnice, se imbina si
se dezbina dupa niste socoteli ale unui abac, in egala masura,
absurd si firesc. Viciul - o oglinda cu doua fete - ademeneste
deopotriva personaje mature, cu antecedente, si fiinte tinere, in
cautare de scop usor in viata. Sentimentalul Pusi Dinulescu nu pare
a lasa nici o scapare eroilor sai, din aceasta ampla menajerie
sociala, in pofida unui umor uneori iertator.
Desi fara o temeinica lectura prealabila, actorii care au
raspuns invitatiei dramaturgului au evidentiat cu talent insusirile
personajelor. Ii amintesc, in ordinea propusa de autor: Onel
Popescu - Tudorel Filimon; Georgeta Popescu, sotia lui -
Carmen Tanase; Matei Frunzulica, mecanicul blocului -
Gheorghe Danila; Emilia, sotia lui - Doina Ghitescu;
Sandu Borascu, amantul - Viorel Paunescu; Viorica Gaoaza,
nepoata Georgetei - Denisa Dogaru (studenta).
Apelând la o comparatie a universurilor paralele, "Casa cu
toape" a lui Pusi Dinulescu poate fi apropiata, fara a gresi, de "O
noapte furtunoasa", a lui Caragiale - fiecare elocventa pentru
timpul sau. Imi si imaginez cum, la o posibila premiera, cineva din
sala va striga (macar) in gândul sau: Opriti comedia, toapa sunt
eu!
ION ANDREITA este ziarist ("Scânteia
tineretului", "România libera") si scriitor (membru USR, senator al
Academiei Internationale de Arta Moderna, Roma). A publicat mai
multe volume de: publicistica, poezie, proza, insemnari de
calatorie, unele distinse cu diferite premii ("Grand Prix", la
EUROPOESIE, 2001). Cetatean de Onoare al orasului
Slatina-Olt.