BESTSELLER INTERNATIONAL/ Hypermarketul fericirii
Autor:
Daniel Nicolescu
13.01.2010
Aristotel: "Toti oamenii eminenti sunt condamnati la
nefericire". La Rochefoucauld: "Niciodata nu suntem atat de
fericiti sau de nefericiti pe cat credem". Barbey d'Aurevilly:
"Placerea este fericirea nebunilor. Fericirea este placerea
inteleptilor". Sau, in fine, Montesquieu: "Tristetea vine din
singuratatea inimii". Lista definitiilor fericirii si nefericirii
ar putea, doar ea, constitui o carte cat o caramida. Incercand sa
faca o sinteza a felului in care oamenii, de-a lungul mileniilor,
au inteles sa caute fericirea, istoricul Georges Minois (autor al
mai multor volume cu subiecte bizare - Istoria infernurilor, 1991,
Istoria sinuciderii, 1995, Istoria rasului si a deriziunii, 2000) a
avut o noua idee editoriala... fericita. Cartea lui* s-a vandut in
Franta, la sfarsitul anului trecut, ca painea calda: o dovada ca,
in vremuri triste, pana si contemplarea fericirii altora poate
constitui o sursa de fericire.
Cu 2700 de ani in urma, Hesiod ("Munci si zile"), evocand un
trecut deja indepartat in care omenirea cunoscuse fericirea, numea
acea perioada "Varsta de aur". El consemna, de fapt, un mit
stravechi, care va deveni echivalentul secular al paradisului. In
vreme ce acesta din urma va fi, insa, definitiv pierdut prin decret
divin, nimic nu i-a impiedicat pe oameni sa reconstruiasca varsta
de aur, adica sa incerce sa caute fericirea aici, pe Pamant.
Aceasta goana perpetua a alternat exaltarea si descurajarea,
pauzele si asalturile furioase, greselile si cainta. Tocmai aceasta
urmarire a fericirii, niciodata infaptuita pe deplin, niciodata
insa abandonata, incearca Minois s-o retraseze. Fiecare epoca a
conceput varsta de aur in felul sau, inventandu-si profetii,
specialistii si sarlatanii, incepand cu fericirea individuala a
inteleptilor antici, stoici sau epicurieni, trecand prin utopiile
Renasterii si ajungand la planurile de fericire colectiva ale
ideologiilor secolului XX. Insa de fiecare data cand oamenii au
crezut ca au atins fericirea, spune istoricul, inlauntrul lor sau
la capatul lumii, varsta de aur s-a volatilizat, iar cautarea a
fost luata de la capat.
Cum stau lucrurile astazi in Occident? S-a modificat ceva in
aceasta goana? Ceea ce nu s-a schimbat, afirma Georges Minois, este
faptul ca toata lumea vrea sa fie fericita, chiar daca nimeni nu a
reusit sa defineasca fericirea. Mondializarea, care a largit enorm
oferta hypermarketului fericirii, cu placeri pentru toate gusturile
si cu o larga gama de preturi, a amplificat greutatea acestei
"obligatii". Noutatea, deci, este ca aceasta dorinta de a afla
fericirea s-a exacerbat, pana la a deveni un soi de obligatie
morala pe care toata lumea sfarseste prin a o interioriza, sub
presiunea unui mediu hedonist. De la Revolutia franceza incoace,
fericirea sau, cel putin, cautarea fericirii reprezinta un drept,
asa cum se afirma in preambului Declaratiei americane de
independenta. In mod paradoxal, ca urmare a esecurilor de
instaurare a fericirii inregistrate in ultimele secole, acest drept
s-a transformat in obligatie. Fericirea a devenit un imperativ,
deopotriva altruist si egoist: trebuie sa fiu fericit pentru mine,
dar si pentru cei din jurul meu. Iar daca nu sunt, se cuvine sa ma
tratez - de aceea exista antidepresivele si psihologii. "Incercati
sa va gasiti o slujba si veti vedea ca nu o veti obtine daca nu
sunteti fericit, optimist, surazator si plin de umor!"
Pentru omul de azi, care traieste o varsta de fier
necrutatoare, traversand o criza profunda, varsta de aur este mai
mult decat oricand un mit care indeamna la visare, facand sa
prolifereze negustorii de fericire. Toate drumurile par insa sa fi
fost explorate. Ar mai ramane, poate, calea deschisa de cercetarile
genetice. Si atunci, "ca sa atingem fericirea, ar trebui oare sa
schimbam omul?"
*) Georges Minois. L'Age d'or. Histoire de la poursuite du bonheur, Editura Fayard 2009