EVENIMENT/ Chic transit...
Autor:
Daniel Nicolescu
13.01.2010
Daca,
in veacul al XIX-lea, ai nostri tineri invatau la Paris "la gat
cravatei cum se leaga nodul", acum, tinerii dar si mai putin
tinerii nostri au prilejul sa deprinda nu doar arta nodului (pentru
ca este o arta), ci intreg misterul accesoriului numit cravata,
aici, la Bucuresti. Mai precis, la Muzeul National de Arta al
Romaniei (MNAR).
In decembrie si ianuarie, cu
prilejul implinirii a 130 de ani de relaţii diplomatice
italo-române, MNAR şi Ambasada Italiei la Bucureşti deruleaza, in
Rotonda Salii Auditorium, expoziţia "Noduri italiene.
Cravata - evoluţie, limbaj
şi stil". Realizata de Asociatia Colosseum din
Roma, expozitia prezintă 150 de cravate, 10 costume bărbăteşti din
diferite epoci şi o bogată documentaţie explicativă ce ilustrează
evoluţia istorica cravatei in cadrul modelor vestimentare, de la
eşarfa innodată din secolul al XVII-lea până in zilele noastre, dar
si evolutia stilistica a acestui accesoriu. De ce tocmai Italia
este amfitrionul si calauza acestei excursii atat de speciale in
moda?
Pentru ca, ne spun organizatorii, "cravata reprezintă azi
unul dintre simbolurile inconfundabile ale stilului rafinat şi
exclusivist Made in Italy". Cum s-a ajuns aici?
Pana nu demult, istoricii modei
sustineau in unanimitate ca inventatorii "panzei" de purtat la gat
erau (iata ca lucrurile se leaga, intr-o graitoare acolada
temporala) romanii. Mai precis, soldatii romani. Marturie stau
basoreliefurile de pe Columna lui Traian (113 d.Hr.), care ii
infatiseaza pe bravii legionari purtand infasurata in jurul gatului
o esarfa numita focalium. Inainte de a avea o functie practica
(aceea de a-l feri de frig pe purtator), focalium-ul era o marca
distinctiva a statutului de razboinic (chiar daca Seneca, Horatiu
sau Quintilian sustineau ca panza respectiva reprezenta un
accesoriu frivol, care nu conferea deloc virilitate).
Iata insa ca, in 1974, niste
muncitori chinezi care sapau in cautarea unui izvor de apa
potabila, fac o descoperire uluitoare: mormantul primului imparat
chinez, Qin Shihuangdi. Acesta avusese ideea sa se inconjoare, in
asteptarea eternitatii, de statuile din teracota ale unui numar de
7.500 de soldati. Ce este interesant, din punctul de vedere al
povestii noastre, este ca toti erau "incravatati" cu o fasie
innodata de matase, ceea ce duce si mai departe in timp originea
accesoriului la care ne referim.
Veacuri la rand, in diverse
colturi ale globului, clerici (fie ei crestini, evrei sau
tibetani), soldati, nobili sau oameni de rand se doteaza cu
numeroase feluri de "gatlegau", fiecare cu functiile sale practice
sau de semnalizare a unei apartenente (profesionale, sociale, de
casta). Cravata propriu-zisa si termenul care o denumeste se nasc
insa de-abia in secolul al XVII-lea, odata cu dimensiunea sa
estetica si cu profilul de piesa vestimentara distincta: Ludovic al
XIII-lea naimise, in timpul Razboiului de 30 de Ani, un regiment de
mercenari croati care aveau obiceiul sa poarte in jurul gatului un
soi de fular (ceea ce limpezeste si etimologia cuvantului:
"cravata" vine din "hrvat - croat"). Succesul accesoriului este
imens si imediat, iar intregul Paris il adopta cu delicii. Din
preistoria cravatei pasim in istoria ei, de simbol absolut al
elegantei masculine, agitata si plina de evolutii
spectaculoase.
Cu texturi si materiale
diferite, cu forme si dimensiuni diverse, culori si imprimeuri
variate, cu sute de feluri de nod, cravata sta la gatul intregului
secol XIX, fie ca este de tip papillon,
cache-col, sapte pliseuri,
plastron sau jabou. Ea marcheaza
personalitatea celui care o poarta, este semnul gusturilor si
obiceiurilor unei epoci, poate fi sinonima cu extravaganta, dar si
cu traditia si sobrietatea, asa cum cravatele albe se opuneau
cravatelor negre, marcand polemica dintre tanara generatie
(cravatele negre) si generatia veche (cravatele albe). Mai mult,
cravata neagra va fi, pana la jumatatea secolul al XIX-lea, un semn
ca nu esti de acord cu majoritatea momentului.
Insotite de mari panouri
ilustrative (vezi foto 2, 3) si texte explicative sarmante,
"corvatte"-le si costumele expozitiei de la MNAR sunt nu atat un
click monden si o fulguratie de cochetarie masculina, cat un moment
de reala reflexie culturala.
DANIEL NICOLESCU.
Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea de
filologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si,
incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre
1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica,
traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974.
Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnat
mai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul
2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarul de duminica.