IKEA intra in vartejul scaderilor din retail. „Criza de incredere” a dus vanzarile sub 100 de milioane de euro

Autor: Ioana David 13.01.2010

IKEA, cel mai mare retailer de mobila de pe piata locala, a anuntat primele scaderi anuale de la deschiderea magazinului in 2007, dupa ce rezultatele companiei de pana acum depaseau estimarile facute initial.

IKEA se aliniaza in acest fel scaderilor din piata mobilei, dar si din retail in general, dupa ce trei indicatori facuti publici arata declinuri: vanzarile, numarul de vizitatori si numarul de produse vandute.

Astfel, vanzarile companiei au atins anul trecut 349,24 mil. lei (83,2 mil. euro), in scadere cu 9% fata de nivelul din 2008, numarul vizitatorilor a fost de circa 2,52 milioane comparativ cu peste 3 milioane de persoane in 2008, iar produsele vandute au fost cu circa 3 milioane mai putine.

"In ciuda usoarei scaderi a numarului de vizitatori si a celui de produse vandute, magazinul din Bucuresti se mentine in prima treime in topul magazinelor IKEA din lume in privinta vanzarilor inregistrate in 2009", a spus Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania.

Cumparaturile de mobila, planificate din timp

La nivel mondial, IKEA opereaza 301 magazine si a avut in anul financiar 2009 vanzari de 22,7 mld. euro. Pe piata locala a mobilei, vanzarile au intrat pe scadere inca din primul trimestru al anului trecut, si s-au adancit in al doilea trimestru, iar majoritatea companiilor se pregatesc pentru un 2010 cel putin la fel de dur ca 2009.

Scaderea vanzarilor retailerului suedez vine in conditiile in care la nivelul lui 2008 cresterea a fost de 50% comparativ cu anul precedent. "Am observat inca din primele luni ale lui 2009 o tendinta resimtita pe plan global: un comportament tot mai precaut al consumatorilor, pe fondul a ceea ce noi numim "o criza de incredere" in stabilitatea propriilor venituri in actualul context economic global", a mai spus Oprisan. El este de parere ca cei care au cumparat mobilier in 2009 au avut aceasta investitie planificata din timp si da ca exemplu cresterea cu 50% a numarului de corpuri de bucatarie vandute.

Tigaile si becurile, cele mai vandute produse

"Faptul ca vanzarile totale au scazut cu un procent mai mic decat numarul vizitatorilor sau decat cel al produselor vandute inseamna ca

s-au cumparat mai putine produse, dar la valoare mai mare, confirmand tendinta de cumparaturi planificate si mai putin la impuls", a precizat Oprisan.

IKEA nu a oferit date despre nivelul profitului aferent anului trecut. Conform ultimelor date disponibile, in 2008 compania a inregistrat o marja de profit de 4,4% pe piata locala, in scadere comparativ cu nivelul de 7,8% din 2007.

Anul trecut, IKEA a anuntat ca in perioada 1 septembrie 2008 - 31 august 2009 a avut vanzari de 377,9 milioane de lei (aproximativ 95 mil. euro, socotind un curs mediu de 4 lei/euro), in crestere cu 7%, si preciza ca vanzarile au intrat pe o panta descendenta din martie.

"Suntem in continuare optimisti in privinta anului ce urmeaza, pentru ca dincolo de actuala precautie a consumatorilor, nevoile se acumuleaza, ele nu dispar", spune Oprisan despre 2010. El afirma ca IKEA nu foloseste acelasi curs de schimb pe parcursul unui an.

"Ne bazam pe un complex de estimari macroeconomice, pe care le actualizam lunar si le folosim numai intern", afirma seful companiei.

Pe categoria produselor de mobilier care genereaza circa 60% din vanzarile totale, cele mai mari vanzari le-au avut corpurile de bucatarie din gama Faktum (peste 31.580 de bucati), fotoliile si taburetele din gama Poang (peste 19.980), combinatiile de dulapuri (peste 19.930).

Pe de alta parte, accesoriile au fost cele mai vandute din punct de vedere cantitativ. Astfel, cel mai bine vandute au fost produsele din gama IKEA 365 plus (tigai, oale, borcane - cu peste 198.000 de bucati) si becurile Sparsam (cu peste 156.420). Restaurantul a generat circa 6% din vanzarile totale, adica 21 de milioane de lei (5 mil. euro).

Magazinul este controlat indirect de omul de afaceri Gabriel Puiu Popoviciu, cel care controleaza si proiectul imobiliar Baneasa.

Prezenta grupului IKEA pe piata locala mai presupune o reprezentanta, prin intermediul careia suedezii achizitioneaza mobila de la producatorii locali.